jochimberkhout
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr jan 18, 2019 15:46

Zoals je aan de titel kan zien ga ik komende tijd mijn Alfa 75 voorzien van een 1.8 turbo motorblok welke aangestuurd zal worden door een EFIgintion standalone ECU. Na een lange tijd van moed en kennis verzamelen is het plan nu om alles zoveel mogelijk zelf te doen, dus ook het opbouwen van het motorblok. Het motorblok heb ik van iemand gekocht in losse onderdelen. Vrijwel alles zit er bij, ook veel nieuwe onderdelen, maar er zullen vast dingen ontbreken. Veel dingen heb ik ook dubbel. In de basis heb ik eigenlijk 2 motorblokken.

Achtergrond van dit project: mijn 75 heb ik in augustus 2017 gekocht nadat ik mijn eerste auto (Renault Clio RS) na 3 maanden had verkocht en besloten had dat ik toch een Alfa moest hebben. Het was een 2.0 Twin Spark in redelijke conditie. Ik heb er ongeveer 8 maanden mee gereden en in de tussentijd geprobeerd de motor wat beter lopend te krijgen, wat uiteindelijk niet lukte. In de tussentijd ook alle roest op de auto aan laten pakken. Op een gegeven moment knalde het inlaatspruitstuk er af en toe met een flinke klap bij het starten. Na de zoveelste keer klooien om het spruitstuk er weer goed op te krijgen leek ik eindelijk het probleem gevonden te hebben. De bevestiging va de steun van het spruitstuk was aan de bovenkant steeds los gegaan omdat deze zonder ring gemonteerd zat. Dus s'avonds lekker ff rijden en genieten van het resultaat, maar helaas. Bij het nemen van een afrit met een vrij enthousiaste snelheid, hoorde ik een knak en daarna kreeg ik de versnellingsbak niet meer in z'n 1e, 3e of 5e versnelling. In z'n 2e versnelling naar huis gereden en de volgende dag het schakelmechanisme bekeken, waar niks raars te zien was. Toen besloten de bak eronder vandaan te halen en te laten reviseren, omdat de synchro's van de 2e en 3e versnelling sowieso al gaar waren. En toen begon het proces: "ja nu ik er toch bij kan..." #-o . Vervolgens is het uitgelopen op een halve restauratie waarbij eigenlijk alles aan de onderkant van de auto inmiddels is gereviseerd/opgeknapt. Alle kit en tectyl eraf gekrabd en opnieuw geverfd, alle ophangingsdelen, benzinetank, aandrijfassen en cardanas gepoedercoat en gereviseerd, onderstel upgrades (alfaholics stabilisator voor, alfaholics veren achter, caster kogels, bilstein b6 schokbrekers en overal nieuwe rubber bussen), remklauwen gereviseerd, nieuwe remschijven en blokken, nieuwe wiellagers, andere 15 inch velgen noem het maar op. In eerste instantie was het plan om het Twin Spark blok te reviseren, maar toen kwam de kans om het turbo blok te kopen. Dat zou het hele plaatje natuurlijk afmaken en na ook eens ervaren te hebben hoe dat is zo'n 75 turbo na een rondje meerijden met Sander (brolli21 hier op het forum geloof ik) was dat erg verleidelijk.

Nou tot zover de introductie van m'n project, ik hou jullie op de hoogte en ik zal de hulp van experts hier wel een paar keer nodig hebben denk ik :thumbs: . Zal ook zsm ff wat plaatjes plaatsen van het project tot nu toe. Dat is altijd het leukste om te zien als je een project volgt vind ik zelf altijd :mrgreen:

Grt Jochim

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6260
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr jan 18, 2019 18:03

Leuk project. Met een programmeerbaar management komt die motor veel beter tot zijn recht.

Ga je nog iets aan de motor zelf doen?

Jim Kartalamakis zijn boek over de alfa 4 cilinder nord is zeker een aanrader. Jim is trouwens ook regelmatig op het alfagtv6.com forum te vinden en is groot fan van deze motoren.

Compressie iets omhoog brengen, andere inlaat nokkenas en betere intercooler zou mijn begin zijn. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1464
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr jan 18, 2019 20:04

intercooler op zich is prima...

alleen de lay out is ruk...beperkte luchtstroom..daarom bij de Alfetta de motorkap aangepast, en bij de 75 een FMIC :mrgreen:

succes met je project, en we spreken elkaar binnenkort wel :wink: alleen deze zaterdag druk met andere dingen..
Nu:
Giulia 2000 Ti '70
Giulia 1750 super '72
Berlina 1750 '71
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
scarb 5082

jochimberkhout
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr jan 18, 2019 21:12

Blok hou ik voorlopig gewoon lekker origineel :) Intern en qua layout. Daar heb ik alle spullen al voor, dus is nu een beetje zonde om allerlei dingen aan te gaan passen. Kan altijd nog. En ik denk dat het vermogen wat je eruit kan halen met een goed motor management systeem hoog genoeg is voor mij. Buiten dat vind ik het altijd wel mooi als alles er origineel uit ziet.

Boek van Jim Kartalamakis heb ik al eens gekocht als e-book omdat ik van plan was het twin spark blok wat op te peppen en op itb's te laten lopen :mrgreen: Viel mij inderdaad op dat daar ook iets over de Nord turbo motoren stond. Goeie tip, ga ik nog ff doorbladeren. Is al weer ff terug.

Wat de intercooler betreft, is het echt zo slecht als je ook die luchtinlaat er voor hebt? Daar ben ik momenteel nog naar op zoek trouwens. Die plastic buis zeg maar aan de voorkant. Op die manier krijg je toch nog wel enigszins frisse lucht naar de intercooler? Intercooler voor je radiateur is ook niet ideaal voor de koeling van je blok. En met de originele intercooler zorgt er wel door het korte inlaat traject dat je sneller druk opbouwt en een betere gasrespons hebt.
succes met je project, en we spreken elkaar binnenkort wel :wink: alleen deze zaterdag druk met andere dingen..
Is goed! Hoor wel wanneer je ff tijd hebt, ff afkijken bij iemand die het al voor elkaar heeft :thumbs:

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr jan 18, 2019 21:51

Leuk project, ik ben ook van plan om een EFI systeem erop te zetten.
Ik ben ook al eens bij Jeroen geweest voor een introductie cursus, dat was erg leerzaam.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen!

jochimberkhout
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

vr jan 18, 2019 22:21

Ja leek mij een erg goeie optie! Nou we zullen het zien. Veel documentatie op de website en ook een goed prijsniveau. Cursus lijkt mij ook wel wat, maar heb zaterdagochtend altijd voetbal dus dat wordt lastig...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6260
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za jan 19, 2019 00:41

De originele intercooler is niet heel slecht als je er maar lucht doorheen krijgt. De aanvoertunnel is een goed begin maar eigenlijk kan de lucht daarna niet bijster goed weg.. :wink:

Als je gasrespons wilt hebben is het raadzaam om een andere inlaat nokkenas te pakken. Gewoon van een atmosferische motor is al een stuk beter als die van de Tb. Compressie iets verhogen is lastiger maar zou het 'dode' gevoel onderin wat tegen gaan.

Laatste tip is om de auto door een specialist af te laten stellen op de dyno. Dat geeft zekerheid. DP engineering is hier bv een adres voor dat ik zeker aan kan raden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

jochimberkhout
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za jan 19, 2019 01:41

Ja dat de lucht na de intercooler niet weg kan was ook al iets waar ik over me heb gedacht. Het plastic wat om een deel van de intercooler heen zit, waar ook die aanvoertunnel aan zit, is gewoon dicht aan de achterkant. Zou je die niet open kunnen maken en daar achter nog iets maken waardoor de lucht efficiënt weg kan zat ik te denken.

Wat betreft gasrespons, ik denk dat dat eigenlijk niet is wat ik bedoel (verkeerde term gebruikt). Bedoel meer dat de turbo sneller druk op kan bouwen in een korter inlaat traject.

Zoals gezegd zijn andere nokkenassen of compressie verhogen op dit moment nog even geen optie. Het is me al duur en ingewikkeld genoeg :mrgreen: Maar het mooie is natuurlijk dat zoiets in de toekomst vrij makkelijk alsnog kan doen, omdat je daar direct je management op aan kan passen :)

Het afstellen door een specialist is ook zeker mijn bedoeling. Ik heb niet de illusie dat ik zoiets zelf kan. Weet wel ongeveer wat het inhoud, maar niet genoeg om alles goed en veilig af te stellen.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3571
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za jan 19, 2019 09:17

Leuke ombouw!

Dat de aanvoertunnel dicht is aan de achterkant is omdat de lucht omhoog door de interkoeler moet. (Ik neem aan dat je die bedoeld) Alleen boven de interkoeler kan het wat slecht weg. Om het te verbeteren in deze setup kan je een scoop op de motorkap maken (lijkt me lelijk), maar ook kan je kleine fans op de koeler zetten om de lucht geforceerd erdoorheen te blazen. Die kan je dan mooi aansturen met je programmeerbaar MMS.

Als je het niet zelf gaat afstellen zou ik een MMS nemen waar degene met de rollenbank graag mee werkt.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8347
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za jan 19, 2019 10:49

Zelf zou ik denk ik altijd een IE/TS inlaatnokkenas monteren of tenminste de versteller van zo'n as er in smurfen. Dat geeft je voor heel weinig moeite een boel om mee te spelen met EFIgnition.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

jochimberkhout
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za jan 19, 2019 14:55

Dat de aanvoertunnel dicht is aan de achterkant is omdat de lucht omhoog door de interkoeler moet.
Aha, goed punt. Zou een optie kunnen zijn inderdaad die fans. Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is waterinjectie. Zijn ook een paar fabrikanten die dat op dit moment toe passen. BMW M4 GTS of Subaru Impreza STI S209 bijvoorbeeld. Daar schijn je goeie resultaten mee te kunnen boeken. Maar ook weer een uitdaging om aan te leggen, maar wel een gave oplossing.

jochimberkhout
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

za jan 19, 2019 14:56

Zelf zou ik denk ik altijd een IE/TS inlaatnokkenas monteren of tenminste de versteller van zo'n as er in smurfen. Dat geeft je voor heel weinig moeite een boel om mee te spelen met EFIgnition.
Okee misschien toch maar eens over nadenken. Als iemand nog voor een mooie prijs zo'n as heeft liggen kan ik het overwegen.

jochimberkhout
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma jan 21, 2019 19:29

Planning voor de komende week is om vooral een aantal dingen te onderzoeken die ik nog niet weet en daarom ook nog wat vragen tussen m'n to do lijstje door :mrgreen:

-In detail inventariseren welke onderdelen ik eventueel nog mis voor het opbouwen van het basis blok en kijken of ze in bruikbare staat verkeren.
-Wat zal ik doen met de oliepomp? Ik heb er een gebruikte bij, maar lees vaak dat het verstandig is om voor een nieuwe te gaan. Of is deze met wat simpel reviseer werk te hergebruiken? Nieuwe oliepompen zijn niet goedkoop geloof ik.
-Bij de onderdelen zitten 2 volledige turbo's waarvan ik de staat niet weet. Ze draaien soepel en er zit echt maar een hele minimale speling op de assen. Ze zijn echter niet brandschoon en ik weet natuurlijk ook niet of ze olie -en koelvloeistof-dicht zijn. Weet iemand of er een kit verkrijgbaar om ze op te frissen? Zit ook te denken over de hitte die van de turbo af komt. Standaard turbo heeft een aantal hitteschilden, voor bv motorkap en remcilinder. Andere optie is een turbo blanket of keramische coating. Schijnt temp in de motorruimte flink naar beneden te brengen en nog een aantal andere voordelen te hebben. Ook handig voor het evo spruitsuk misschien. Lees dat de turbo spruitstukken vaak scheuren en dat je een v'tje in een evo spruitstuk kan slijpen om die kans te verkleinen?
-Ik zou graag een voordeksel van een motronic blok gebruiken en daarvan ook de krukaspoelie met triggerwheel voor de krukas positie sensor en dan ook de motronic sensor zelf. Dit lijk mij een betere optie dan een triggerwheel op maat en dan vervolgens weer klooien om de sensor goed op het blok te plaatsen. Iemand ervaring hiermee?
-Ik wil graag de volgende injectoren gaan gebruiken: https://www.hulsenturbotuning.nl/produc ... 4-s-detail Deze zijn goed voor ongeveer 64pk per cilinder, dus ik denk dat dat meer dan voldoende moet zijn. Kan ook nog een maatje groter eventueel, maar je wilt ook niet te groot zodat je bij lagere last minder goed kan finetunen. Ik zit erover te denken om de standaard turbo brandstofrail aan te passen, zodat de injectoren op het originele inlaatspruitstuk passen. Met een beetje denkwerk gaat dat wel lukken denk ik. Of is het toch verstandiger om voor een brandstofrail op maat te gaan? En de standaard brandstofdrukregelaar, gaat dat goed als je hogere turbodruk krijgt? En hoe zit het met de brandstofpomp? Zou een twin spark brandstofpomp genoeg opbrengst hebben?
-Ik ben van plan wat goed meetgereedschap aan te schaffen zodat ik goed kan bepalen of alle onderdelen in het blok binnen specificatie vallen. Ook een motorbok is denk ik essentieel. Waarschijnlijk zal ik ook nog speciaal gereedschap nodig hebben voor de klepveren? Misschien dat jullie nog goeie suggesties hebben qua gereedschap.
-Werkplaatshandboeken voor de 75 haal ik altijd hier vandaan: http://www.thesimp.org/workshopmanual75.html. In "Group 01 Engine Main Mechanical Unit.pdf" staat echter maar voor een beperkt deel in hoe je het turbo motorblok op moet bouwen. Heb nog verder op internet gezocht, maar overal lijken dezelfde pagina's te missen. Iemand weet van een compleet werkplaatshandboek?
-Het zou voor mij de makkelijkste optie zijn om het twin spark vliegwiel te blijven gebruiken, omdat mijn gereviseerde cardanas daar op past. De bouten van het vliegwiel zijn wat kleiner als die van een turbo/v6 en staan iets dichter bij elkaar. De donuts zijn ook wat kleiner. Gaat dat problemen opleveren met het koppel van een turbo blok? Weet dat Sander (brolli21) ook met een 1.8 ie vliegwiel rijdt op zijn turbo, maar ik denk dat die met standaard mms en squadra chip wel op minder vermogen en koppel uitkomt. Wat is wijsheid?
-Ook even onderzoeken hoe ik de accu naar de kofferbak kan verplaatsen. Ivm meer ruimte in de motorruimte en natuurlijk gewichtsverdeling 8)

En dan nog wat overige plannetjes

-Wil al het aluminium van het blok laten glasparelen. Ziet er mooi en basic uit. Heb ik met mijn versnellingsbak ook gedaan, beviel goed en kostte maar 50 euro toen. Wel even goed opletten dat ik eerst alle vlakke delen, boutgaatjes en andere belangrijke dingen goed afplakken.
-Uitlaat wil ik van csc kopen. Middenstuk zonder demper en dan alleen een einddemper. Downpipe heb ik al. Turbo dempt het geluid vaak al flink, dus verwacht niet dat hij met maar een demper teveel lawaai zal maken.

jochimberkhout
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

di jan 22, 2019 21:55

Heb even een paar fotootjes van het project tot nu toe in een gedeeld google album gezet:

https://photos.app.goo.gl/9pKrXqXNLpZyhdYw6

jochimberkhout
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

do jan 24, 2019 09:26

Gisteravond de oliepomp uit elkaar gehaald. Ik kan alleen nergens de specificaties vinden om dat ding te reviseren. Ook vraag ik me af of ik het bovenste deel van die lange as eraf kan halen, omdat ik zonder stroomverdeler voor de ontsteking ga rijden.

Terug naar “Projecten”