Kasper
Newbie
Newbie

Ruitenwissermotor Mito 2009

wo okt 11, 2017 13:07

Hallo,
Mijn achterruit ruitenwisser werkt niet meer. Ik heb het aansluitblokje eraf gehaald en twaalf volt op de motor gezet. De ruitenwisser werkt dan wel. Probeer ik het via de draaischakelaar aan het stuur dan gebeurt er niets. Ik meet ook geen spanning op de stekker, welke op de ruitenwisser gedrukt moet worden,als ik de schakelaar aan het stuur op aan heb staan,. Zit er ergens een relais tussen? Waar zou die kunnen zitten? Heeft iemand wellicht een elektrisch schema van de Mito?

Ook werkt de drukknop op de achterdeksel al geruime tijd niet. (Al veel langer dan de ruitenwissermotor). Wel elektrisch via de sleutel gaat de klep open. Is best wel lastig aangezien mijn vrouw ook in de auto rijdt en we steeds van sleutel moeten wisselen.

Wie helpt mij?

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: Ruitenwissermotor Mito 2009

wo okt 11, 2017 13:14

Klinkt alsof de kabelboom beschadigd is, en dan waarschijnlijk bij de overgang van het vaste deel van de carrosserie naar de achterklep.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Niels
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo okt 11, 2017 18:28

Dat weet ik wel zeker, komt veel voor! ;)
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Kasper
Newbie
Newbie

za okt 14, 2017 16:29

De tip was juist. De kabelboom bij de overgang van de auto met de klep was kapot. In eerste instantie moeilijk te zien. In het midden van de flexibele overgang. Ik heb de zwarte tape erom weg gehaald en zag het volgende. Een aantal draden waren bloot, (zonder afscherming) en een aantal draden waren doormidden. Ik heb alles netjes weer aan elkaar gesoldeerd en krimpkous erom. De knop op de achterdeksel werkte weer. Toch deed de ruitenwissermotor het niet. Ik heb het zwarte blokje eraf gehaald en de 3 pennen op de motor vertind. Ik kwam erachter dat deze drie pennen geen goed contact maakten. Alles weer samengebouwd en zie: De ruitenwissermotor doet het ook weer.
Al met al was er wel een vermoeden van kabelbreuk, maar aangezien de tipgevers zo duidelijk waren heb ik toch nog wat beter gekeken. Bedankt voor jullie hulp.

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

wo okt 18, 2017 00:08

Graag gedaan en fijn dat het opgelost is :thumbs:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Algemene Technische vragen”