RubensGiulia
Member
Member

BInnenverlichting Giulia nuova

zo aug 14, 2016 14:03

Beste Alfa collega's,

De binnenverlichting van mijn Giulia werkt niet. Na weten doormeten en testen ben ik er achtergekomen dat er mogelijk een draadbreuk tussen de grote connector (vanaf de zekering) en de verlichting schakelaar in het midden (deurcontact) aan de bestuurderskant zit. Mijn vraag is alleen, hoe lopen de kabels naar dat punt. via de stijl van het voorraam naar het dak, of via de bodem en dan ergens naar boven? de verlichting werkte gewoon toen ik een direct contact maakte vanaf de zekering naar de deurschakelaar unit.

Het zou me niks verbazen dat dit een lastig klusje is...

Dank!

Ruben
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: BInnenverlichting Giulia nuova

zo aug 14, 2016 16:49

Volgens mij via de A stijl links naar boven en dan van het lampje links naar het lampje rechts onder het dak en boven het hemeltje!

Plus op het lampje en de massa wordt geschakeld via de schakelaars in de B stijl.

Vaak ontbreekt het aan massa wat de schakelaars moeten maken aan de Bstijl.

Schakelaars demonteren en goed schoon en gangbaar maken en tevens waar massa gemaakt moet worden op de B stijl!

Succes

Ciao

Tonio
Guru
Guru

zo aug 14, 2016 19:45

Grote kans dat de oorzaak zit in de portierschakelaars in de B-stijl.
Slechte massa kan altijd, maar slecht of helemaal geen plus-contact in die schakelaars kan ook.

De buitenkant van die schakelaars is een rond plastic hulsje. Daar zit het staafje of de drukstift in (hoe noem je zo'n ding)? Als je het portier opent moet die drukstift naar buiten veren. Als die iets klem zit doet-ie dat niet en krijg je geen plus-contact.

Als ik me goed herinner zit er in de ronde buitenhuls van de schakelaars een spleetje. Met een klein schroevendraaiertje daar in kun je die huls iets wijder wurmen. Dan WD40 er in spuiten en die drukstift flink indrukken totdat-ie goed gangbaar wordt. Als die helemaal vrij komt maakt hij contact en kan de binnenverlichting gaan branden. (Als er niet nog wat anders defect is uiteraard).

RubensGiulia
Member
Member

zo aug 14, 2016 22:15

De deurcontacten + lampjes werken in orde. Er komt een + binnen en gaat dan door het lampje naar de massa (dit volgens schema en heb dit ook getest). Er komt dus alleen geen plus binnen bij de b stijl. Ik heb direct een plus op de deurcontacten aangeboden en dit werkte goed. Het lijkt erop dat de plus onderbroken wordt tussen de zekering en deurcontact.
'75 Giulia 1300 Nuova Super Lusso
'76 Giulia 1300
'09 159 SW 2.2 JTS

SCARB Lid

Terug naar “Algemene Technische vragen”