Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Alfasud voorwielophaning draagarmen revisie

ma feb 22, 2016 21:22

Even een vraagje aan medeforummers in de hoop van wat ervaring te kunnen leren. Bij de revisie van de 2 voorste draagarmen van een Alfasud heb ik de volgende vragen;

1. De balljoint vervangen lijkt me verstandige keuze voor een voertuig dat zeer lang niet gebruikt is. Als je op bijvoorbeeld E-Bay zoekt kom je wel het 1 en ander tegen, maar ik neem aan dat de meerderheid van de beschikbare onderdelen Chinese namaak is. Iemand ervaring met deze delen of ze correct functioneren en ook een beetje levensduur hebben? Ik heb bijvoorbeeld de volgende gevonden
http://www.ebay.it/itm/Alfa-Romeo-Tragg ... SwL7VWinOx" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze van het bekende merk TRW
https://www.rexbo.nl/auto-onderdelen/ch ... tta-904-78" onclick="window.open(this.href);return false;

2. Wat is een goede oppervlaktebehandeling voor deze draagarmen? Ik hoor sommige mensen lovend over de RX5/RX7 producten, anderen weer juist helemaal niet. Sommige mensen opperen poedercoaten als de beste optie. Iemand hier een mening c.q. aanbeveling? Wat te doen met de bush hulzen? Die worden tijdens het inpersen van de bussen (gedeeltelijk) ontdaan van de lak, hoe corrosie hier te voorkomen na het inpersen van de bussen? Is verzinken van de armen eventueel aan te raden of is daarvan de lakdikte te dik en zorgt dat dan voor inpersproblemen?

3. Op een Alfasud/33 forum in Engeland wordt gesproken dat de voorste draagarmen een verticale lasnaad nodig hebben op het gedeelte waar de 2 plaatdelen bij elkaar komen. Dit schijnt breken van deze voorste draagarmen te voorkomen. Technisch kan ik de uitleg wel volgen, maar misschien heeft iemand hier goede of slechte ervaring met zo'n extra verticale lasnaad?

4. De bushes voor de voorarmen schijnen in 2 verschillende types te bestaan?? Iemand die hier het fijne van weet en me een goede bron voor betaalbare nieuwe bushes kan vertellen (ik blijf Nederlander :oops: )

5. Verder nog dingen om op te letten bij de revisie van deze armen om een duurzaam resultaat te krijgen dat er ook goed uitziet?
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Alfasud voorwielophaning draagarmen revisie

ma feb 22, 2016 23:34

Een mooie tussenweg gevonden: http://ows-cdn.tecdoc.net/carpartsdirec ... bafff72264" onclick="window.open(this.href);return false;
Moog is ook een goed merk. Voordeel van deze kogels hier te bestellen: boven 20 euro komen er geen verzendkosten bij.
Goede service ook. ;)

Nog goedkoper gevonden: http://www.autoteileservice24.de/alfa-r ... nk_l100581" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb ik ook wel eens bij besteld, ook netjes geleverd. ;)

Of je koopt bij diezelfde firma complete draagarmen: http://www.autoteileservice24.de/alfa-r ... g-_l100571" onclick="window.open(this.href);return false;
Scheelt een hoop werk!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member

di feb 23, 2016 07:21

Allessandro, bedankt voor de reaktie en voor de links naar de delen. De achterste draagarmen zijn dus nog nieuw te krijgen met fuseekogel en bushes, verbazingwekkend. De voorste draagarmen dus schijnbaar niet.

Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member

di feb 23, 2016 07:24

Heb je zelf toevallig ervaring met deze complete achterste armen? Het probleem tegenwoordig is dat er veel beschikbaar is, maar daar zit ook veel Rommel bij

Dirk-33
Guru
Guru

di feb 23, 2016 10:25

Op internet ooit een keer ergens voorbij zien komen dat MOOG kogels gauw speling vertoonde, en dat TRW een beter alternatief is. Of dit ook zo is durf ik niet te zeggen, heb nu ook MOOG kogels maar die zitten er pas een half jaar onder.

Originele kogels hebben het 23 jaar volgehouden! Dus als deze de helft doen ben ik ook al blij

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 23, 2016 22:36

Heb je zelf toevallig ervaring met deze complete achterste armen? Het probleem tegenwoordig is dat er veel beschikbaar is, maar daar zit ook veel Rommel bij
Nee, nog geen ervaring mee, maar ben wel van plan deze gewoon eens te proberen.
Voor pak 'm beet 135 - 140 euro (incl. verzenden) weet je het! Als je het eenmaal in handen hebt, weet je vaak al veel meer en daarnaast rijden wij met onze Sudjes zomaar geen 50.000km erbij, toch? ;)

Roesten zal het bij jouw Sud ook vast niet doen. Ten minste: ik kan me niet voorstellen, dat jij 'm buiten zet straks en in weer en wind en pekel, etc., gaat rijden...
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 24, 2016 07:17

Nee, nog geen ervaring mee, maar ben wel van plan deze gewoon eens te proberen.
Voor pak 'm beet 135 - 140 euro (incl. verzenden) weet je het! Als je het eenmaal in handen hebt, weet je vaak al veel meer en daarnaast rijden wij met onze Sudjes zomaar geen 50.000km erbij, toch? ;)

Roesten zal het bij jouw Sud ook vast niet doen. Ten minste: ik kan me niet voorstellen, dat jij 'm buiten zet straks en in weer en wind en pekel, etc., gaat rijden...
Heb je misschien wel een punt, buiten staan zal hij inderdaad zeker niet en 50.000km per jaar zal ik waarschijnlijk ook niet gaan halen ;-)

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 24, 2016 09:42

Kan zomaar hard gaan als je er een keertje mee naar zuid Italië rijdt 8)

Roméo van Kampen had voor mijn Sud overigens nog wel een set draagarmen voorzijde liggen. Dat was wel nodig, want er zaten gaatjes in de oude. Best kans dat hij er nog meer heeft.

Terug naar “Algemene Technische vragen”