Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2277
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Tegenstrijdige informatie (123 en flamethower bobine)

vr jun 26, 2015 08:59

Nou blijf ik uit interesse wat rondstruinen in info over ontstekingen en bobines.
Mij valt op:

de 123 ontsteking heeft een bobine nodig met een minimale weerstand van 1 ohm

Volgens pertronics is de keuze van de flamethrower bobine voor 4 of 6 cyl motor de 3 ohmse variant. Voor de 8 cyl motoren is er een 1.5 ohmse variant beschikbaar.

die 2 kan ik niet rijmen.

123 met de 1.5 ohmse variant lijkt op basis van wat 123 stelt de juiste keuze.
Op basis van pertronix info zou het 3 ohm moeten zijn, maar dan is die 3x zo hoog als de minimale weerstand van 123 (en dus trager)

123 met 1.5 ohmse bobine kan toch gewoon? Of levert dit problemen op.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2074
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Tegenstrijdige informatie (123 en flamethower bobine)

vr jun 26, 2015 09:46

Of je pakt gewoon een blauwe bosch, doet het prima.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2277
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Tegenstrijdige informatie (123 en flamethower bobine)

vr jun 26, 2015 09:55

die zijn 3 ohm.

mijn vraag blijft staan!

waarom geen 1.5 ohm nemen?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: Tegenstrijdige informatie (123 en flamethower bobine)

vr jun 26, 2015 11:57

Blauwe bosch is idd 3 ohm. Dat moet je hebben bij een contactpunten onsteken al dan niet met nog een voorschakelweerstand ervoor. Dit om te voorkomen dat de bobine oververhit als het contact aanstaat met gesloten contactpunten.
De 123 schakelt automatisch uit na een halve seconde o.i.d. om overbelasting van de bobine te voorkomen, ook heeft deze dwell control dus hiermee kan je prima een anderhalf Ohm bobine monteren. Ik zou zelf kiezen voor een rode bosch bobine of beru ZS 109 of iets vergelijkbaars. Die zijn rond de anderhalve Ohm.

Gemiddeld genomen zou een 3 Ohm bobine ook goed werken voor een 4 cilinder, voor een 8 cilinder heb je voor ongeveer dezelfde output dan een 1,5 Ohm nodig dus dat is denk ik gewoon een soort standaard aanname of gebaseerd op een punten onsteking
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2277
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Tegenstrijdige informatie (123 en flamethower bobine)

vr jun 26, 2015 12:04

achso!

thanks.

dus eigenlijk was dit een vraag oer appels en peren :oops: :mrgreen:
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Algemene Technische vragen”