Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Uitlijnen 75

ma mei 25, 2015 20:09

Heb me een ongeluk gezocht maar kan het niet vinden... En het digitale wphb biedt ook al geen soelaas...

Hebben Toerrrbo voorzien van casterstangkogels en zou de boel gaarne even netjes op punt zetten...

Maar hoe? En welke waarden?

Wie oh wie?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Uitlijnen 75

ma mei 25, 2015 20:13

Heb me een ongeluk gezocht maar kan het niet vinden... En het digitale wphb biedt ook al geen soelaas...

Hebben Toerrrbo voorzien van casterstangkogels en zou de boel gaarne even netjes op punt zetten...

Maar hoe? En welke waarden?

Wie oh wie?
Deesch lieden hebben de data in de afstelcomputer zitten. De Duyf had geen geheim voor ze.

Edit: Ik ga er een beetje vanuit dat ze alle gegevens wel in de databank hebben, de Duyf is Toerrrbo niet. Aan de andere kant, wijkt het vooronderstel zoveel af van een standaard Giulietta of 75?
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Uitlijnen 75

ma mei 25, 2015 22:36

Kan je hier iets mee ?

Afbeelding

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7060
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Uitlijnen 75

ma mei 25, 2015 23:29

Je wilt meer caster hebben als origineel... Ik liet mijn auto's altijd zo veel mogelijk hebben, zo dat de draagarm haast de schokdemper raakt.graad of zes of zeven zeg ik uit het bolletje.

En dan liefst ook meer camber voor, graad of drie deed het goed op straat. Banden vinden dat wel iets minder leuk.

Maar persoonlijke voorkeur en waar je de auto voor wilt gebruiken spelen een grote rol hierin, net als de verdere set up van de auto.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Uitlijnen 75

di mei 26, 2015 10:35

Leen Post staat intussen genoteerd, evenals het lijstje. Dankie!

Duyf en Toerrrbo wijken in principe niet af... denk ik... maar ik zie in het bovenstaande lijstje al weer verschillen tussen schijnbaar-dezelfde 75's...

De auto is een redelijk standaard gebeuren... Powerflex in de voorste bovenste draagarmen, casterstangkogelconversie, Powerflex in de Wattstangen, niet verlaagd, Gele Koni's, geen camber gezet.

Heb getwijfeld over camber maar wil de boel wel "strak" hebben (vandaar de kogels en Powerflex) maar niet superscherp want als we pech hebben en het een hele week lang hoost en dan bergje op, bergje af met 26 haarspeldbochten voor je neus in een auto die constant op scherp staat wordt er niemand blij... denk ik...

Het lijstje in het bovenstaande plaatje schrijft trouwens voor de TB als enige meer caster voor dan voor de andere 4-cilinders... iemand enig idee waarom? Kan straffeloos naar 6 graden met bovengenoemde set-up?

En 2mm +- 1 toespoor? Dat aanhouden?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Uitlijnen 75

di mei 26, 2015 18:05

Vrijdag gaat het beestje op de pijnbank...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Uitlijnen 75

di mei 26, 2015 21:18

Wat Remco zegt. Max castor zonder dat de boel aanloopt (schokdempers, wielen)
Heel veel meer dan de 5 graden die de max fabriekspec is zal dat overigens niet zijn afhankelijk van rijhoogte, bandenmaat, ET etc etc.
Sporing lekker zo laten voor op straat. Fabriekspec.
Camber ook max fabriekspec. Dus -1. Evt iets meer als het zo uit komt.
Uiteindelijk hangt verschilt het altijd per auto/bestuurder/toepassing/type band wat lekker is.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Uitlijnen 75

vr mei 29, 2015 12:23

Zo... done...

Afbeelding

Caster is van 3,5 naar 5 gegaan, stuur recht gezet, toespoor -0"20'(uitspoor).

Het voelt allemaal lekker strak, goed "gewicht" in het stuur bij het insturen ect.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Uitlijnen 75

ma jun 08, 2015 08:49

En ik denk dat ik beter camber had kunnen zetten dan dat uitspoor... de slijtage zal elkaar niet veel maken...

Op naar nieuwe voorbanden!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: Uitlijnen 75

ma jun 08, 2015 13:16

Maar Jack het lijstje zegt toch uitspoor -2º is dus Toespoor
En waarom willen jullie allemaal maximaal caster hebben? Hoe meer caster hoe meer de auto rechtuit wil. je wilt toch een auto hebben die scherp stuurt dus zo min mogelijk caster.
Kijk een bij motorfietsen ,de balhoofdhoek van een racer is bijna verticaal, en bij een chopper? En kijk eens wat het verschil in weggedrag dat geeft.

Maar na een rondje Alpen al aan nieuwe banden toe?

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Uitlijnen 75

ma jun 08, 2015 13:53

Toespoor / uitspoor: computergegevens van John Bean...

En ja... zeer sterke cupping op de binnenste 3 cm van de voorbanden. Waren geen heule beste (Uniroyal Rainexpert) maar toch... (en nee, het ging niet heel rustig).

Maar... laat de discussie maar losbarsten... ik ben wel benieuwd...

En hij had wel meer bite mogen hebben in haardspeldbochten... was te onderstuurd... maar op snelheid in de glooiende bochten was de balans weer perfect... dus toch iets camber zetten wordt zeer zeker overwogen... mits dit de balans niet teveel overhoop gooit...
Laatst gewijzigd door Zaagauto op ma jun 08, 2015 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4348
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: Uitlijnen 75

ma jun 08, 2015 15:00

Bij fietsen moet, om prettig stuurgedrag te hebben, het balhoofd als je dat doortrekt naar de grond op het band-grond raakpunt uitkomen. Dat kan ook met choppers met een offset voorvork.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Uitlijnen 75

ma jun 08, 2015 21:15

Ik heb zo gauw geen verklaring voor het cuppen.
De uitlijning is gewoon binnen fabriekspecs, niks extreems.
Zou het niet aan type band kunnen liggen??
Vwb castor > veel castor geeft camber met insturen. En dat is lekker. En praktischer dan veel statisch camber.
(castor schijn ook wel dynamisch camber te worden genoemd, heb ik wel eens ergens gelezen)
Overigens is mijn ervaring dat een 75 nog nooit een auto is geweest voor het korte bochtenwerk.
In de iets ruimere bochten komt hij beter tot z'n recht, zal met de gewichtverdeling te maken hebben.

Gr
DJ

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1801
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Uitlijnen 75

ma jun 08, 2015 23:44

Dit onderwerp en de reacties zijn heel interessant, die blijf ik volgen.

Statisch uitspoor is typisch iets des voorwielaandrijvers, toch niet voor een 75? Volgens mij horen die met iets toespoor of hooguit neutraal te worden uitgelijnd.
En waarom willen jullie allemaal maximaal caster hebben? Hoe meer caster hoe meer de auto rechtuit wil. je wilt toch een auto hebben die scherp stuurt dus zo min mogelijk caster.
Wat je wil, dat kan per persoon heel verschillend zijn. Wil je een auto die in korte bochtjes zo scherp stuurt als een scheermes, of wil je meer rechtuitstabiliteit zodat je zelfs bij 180 km/h het stuur nog los kunt laten?

Voor de meesten zal het ergens daar tussenin moeten liggen. Ik ben het met DJ eens dat een 75 in ruimere bochten het best tot zijn recht komt. Beter in langere snelle bochten dan bij het krappe bochtenwerk. Daar past een ruimer caster wel bij.

Al googelend vond ik dit. Een stukje tekst niet alleen met uitleg wat camber en caster en sporing betekenen, maar ook wat die voor een invloed hebben op elkaar: KLIK.

Voorbanden die ernstig cuppen aan de binnenzijde, daar wil ik trouwens ook wel meer van weten. Hier heb ik een 75 die dat ook heeft. Die auto heeft ooit járenlang stilgestaan en ik ging er automatisch van uit dat de banden (Michelins) daardoor plat of vierkant waren geworden. Maar bij beter bestuderen heb ik gezien dat die niet plat zijn maar gecupt, ook alleen aan de binnenzijde. En alleen de voorbanden hebben dit, niet de achterbanden. Die 75 heb ik nog nooit laten uitlijnen en de eerste eigenaar waarschijnlijk ook niet. Dus de uitlijning is origineel af fabriek (met de afwijkingen die door rijgedrag daarna zijn ontstaan...)

Ik heb al andere velgen en banden staan om op die 75 te zetten. Dan is het probleem van gecupte banden meteen weg maar als de oorzaak in de uitlijning zit daar wil ik daar ook wat aan doen.... Tips en hints dus welkom.

.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Uitlijnen 75

di jun 09, 2015 00:30

Mijn ervaring in de transaxellarij is dat ze (de banden v/d auto's van toepassing) aan de binnenzijde vóór allemaal nogal rap afkloven. :oops:
Vroegah stak ik dat op versleten casterstangrubbers waardoor het wiel bij afremmen sterk onderuit/achterwaarts gedrukt werd uiteraard met veel slijtage a/d binnenkant tot gevolg. Mede ook omdat de meeste vetture een tandje lager stonden dan affabriek wat dit effect natuurlijk nog wat versterkte.

Maar als ik lees dat je met 105 kogels en proper uitlijnen ook binnen een paar keer stampen al zoveel slijtage hebt twijfel ik aan mn idee van destijds...

Nou heb ik (overigens tot volle tevredenheid vwb weggedrag) Uniroyal Rainsport2 op de SZ liggen die aan de binnenkant ook aardig hard gaan maar dit weet ik aan de combi 'groot wiel/SZ onderstel /V vormig bandprofiel en heey ze liggen wel op een SZ he...' Weet niet of de rain expert ook V-profiel heeft, heb altijd de indruk dat die makkelijk cuppen nl.

Interessante materie iig, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Algemene Technische vragen”