Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 11:20

mijn koppeling grijpt sinds een paar weken erg laat aan, en slipt af en toe door.

en vandaag en gisteren is de motor 1 keer uitgevallen, dus nu geef ik net iets meer gas dan normaal wanneer ik weg wil rijden. om ervoor te zorgen dat ie niet uitvalt. als de motor warm is schijnt ie hier geen moeite meer mee te hebben.

wat kost een nieuwe plaat en heb ik daarbij ook een nieuwe drukgroep nodig etc? hoeveel arbeidsuren is dit?
33 1.5ie

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 11:27

complete koppeling inclusief montage kost +- 300-400 euro, afhankelijk waar je het laat doen natuurlijk.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 11:33

ik wil alleen de kosten van de plaat weten graag en of ik alleen de plaat hoef te vervangen. arbeidskosten hoef je er niet bij op te rekenen want ik heb een oud klasgenoot sindskort weer leren kennen, en die doet het met plezier gratis.
33 1.5ie

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 11:37

Ik zou de hele handel daar vervangen dus koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Prijzen van onderdelen specifiek voor jou auto kun zelf eenvouding via www.hbase.nl nakijken.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 11:39

Alleen kan ik het afslaan niet helemaal rijmen met een versleten koppelingsplaat. Dan verwacht ik wel een slippende koppeling en een hoog aangrijpingspunt.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 11:50

het heeft ook te maken met het staionair lopen.
hij liep altijd 600 toeren en dat klonk niet helemaal gezond, dus heb ik een paar weken geleden die bout versteld voor stationair toerental.

sindsdien loopt ie 900 toeren maar de wijzer schokt een beetje heen en weer rond de 900 toeren en de uitlaat ploft elke paar seconde.

zal ik anders even langskomen vandaag renaije? :)
33 1.5ie

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 13:05

Hey dat is een perfecte site er staat veel op, alleen mis ik de nokkenas versteller ik wil namelijk weten wat dat ding kost.

Gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 13:07

het heeft ook te maken met het staionair lopen.
hij liep altijd 600 toeren en dat klonk niet helemaal gezond, dus heb ik een paar weken geleden die bout versteld voor stationair toerental.

sindsdien loopt ie 900 toeren maar de wijzer schokt een beetje heen en weer rond de 900 toeren en de uitlaat ploft elke paar seconde.
Klinkt of hij 600 toeren liep op 3 cilinders ofzo, en dat je dat nu gecompenseerd hebt door het stationair toerental hoger te zetten, dus zonder het eigenlijke probleem op te lossen.

Een complete koppelingsset (plaat + drukgroep + lager) kost iets van 190 euri's bij Tuynder in Nootdorp.
Laatst gewijzigd door Huib op do nov 03, 2005 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 13:10

3 cilinders kan niet anders zou ik niet 10 sec halen van 0-100 O:)
33 1.5ie

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 13:11

even trouwens over die site hbase.nl erg handig :) ik zie hier dat een verdeelkap en rotor samen 15 euro kosten... dat kan nooit kwaad, zal ik die aanschaffen?
33 1.5ie

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 13:12

3 cilinders kan niet anders zou ik niet 10 sec halen van 0-100 O:)
Je hebt het over stationair draaien, het kan best dat hij bij gasgeven gewoon op 4 cilinders oppakt.

Wat ik probeer te zeggen is dat er iets mis is waardoor de motor 600 toeren ging lopen. Je hebt dat alleen gecompenseerd (met de stelbout), maar niet opgelost. Het ploffen duidt er toch op dat hij af en toe een slagje overslaat.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 13:18

zou het niet kunnen dat die stelschroef toch niet optimaal staat waardoor ie schokt stationair?

betreft cilinders, ik heb daar geen verstand van. is er een manier hoe ik test of ie op 3 loopt?
33 1.5ie

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 13:46

het heeft ook te maken met het staionair lopen.
hij liep altijd 600 toeren en dat klonk niet helemaal gezond, dus heb ik een paar weken geleden die bout versteld voor stationair toerental.

sindsdien loopt ie 900 toeren maar de wijzer schokt een beetje heen en weer rond de 900 toeren en de uitlaat ploft elke paar seconde.
Klinkt of hij 600 toeren liep op 3 cilinders ofzo, en dat je dat nu gecompenseerd hebt door het stationair toerental hoger te zetten, dus zonder het eigenlijke probleem op te lossen.

Een complete koppelingsset (plaat + drukgroep + lager) kost iets van 190 euri's bij Tuynder in Nootdorp.
"en dat klonk niet helemaal gezond" dat betekent toch niet direct dat hij op 3 cilinders loopt? Mijn Sprint loopt stationair ook iets van 600 toeren per minuut. Er zijn altijd mensen die daar opmekringen over maken dat het niet lekker klinkt. Het klinkt inderdaad niet als een boxer met 6500 toeren maar die loopt echt niet op 3 cilinders hoor. Het is maar net hoe je het omschrijft. Als de motor altijd 600 toeren draaide bji stationair loop zie ik gene reden om dat te verhogen als de motor gewoon netjes blijft lopen. (tja... wat is "netjes" he)

Om te kijken of hij op 3 cilinders loopt kun je een voor een de bougiekabels losnemen en zien bij welke kabel losnemen er geen verschil is, dan is dat de cilinder die niet meedoet. Maar als hij maar af en toe een slagje overslaat is het al moeilijker te constateren.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 13:48

even trouwens over die site hbase.nl erg handig :) ik zie hier dat een verdeelkap en rotor samen 15 euro kosten... dat kan nooit kwaad, zal ik die aanschaffen?
Tja, je kunt ook je mistlichten vervangen en zien of dat iets uitmaakt.... niet lullig bedoeld hoor maar zomaar lukraak iets vervangen omdat het toevallig goedkoop is lijkt mij niet handig.

Laat er eens naar kijken en luisteren door iemand met veel technisch verstand ervan, dat zou mijn advies zijn.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: koppelingsplaat 33

do nov 03, 2005 13:57

haha oke je hebt gelijk


ik zal het vanmiddag eens uittesten, door die bougiekabels los te trekken 1 voor 1. dat kan geen kwaad?

hoe is trouwens een te arm mengel te herkennen? een te rijk mengsel laat een geur achter, en kan de uitlaat doen ploffen toch?
33 1.5ie

Terug naar “Algemene Technische vragen”