klaas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 595
Lid geworden op: za jan 08, 2005 06:57
Locatie: den haag
Contacteer: Website

beter begrijpen turbo

di okt 25, 2005 05:57

Ik wil graag nog beter begrijpen wat er gebeurt tussen luchtfilter en inlaatpoort bij een turbomotor en heb wat vragen.... Kan iemand me vertellen waaar ik op het WWW of in de boekwinkel antwoorden kan vinden op de volgende vragen?

Wat doet een dumpvalve?
Wordt een wastegate door de ECU aangestuurd, mechanisch met een veertje?
Heeft iedere turboinstallatie een "terugslagklep"?
Zitten er "sensoren" tussen luchtfilter en turbo? En tussen turbo en injectie?
Heeft iedere turboinstallatie een veiligheidsventiel (in geval de wastegate weigert)?
Waar kun je 't best turbodruk meten? op de intercooler?

bedankt voor jullie tips, Klaas

Constantijn

RE: beter begrijpen turbo

di okt 25, 2005 12:36

De eerste vraag: "Wat doet een dumpvalve"?

De dumpvalve zorgt ervoor dat bij gesloten "gasklep" de tussen compressor en "gasklep" opgebouwde turbodruk afgeblazen wordt. Hierdoor wordt voorkomen dat de opgebouwde (en op dat moment niet benodigde druk) het compressorwiel gaat afremmen, danwel stil laat staan, waardoor er bij het weer openen van de "gasklep" een turbogat ontstaat daar immers de turbo eerst weer op toeren moet komen. Je zult begrijpen dat ook de schoepen op het compressorwiel behoorlijk belast zullen worden indien ze afgeremd worden door de luchtdruk.

De dumpvalve wordt geactiveerd door het vacuum wat ontstaat achter de "gasklep". (dus tussen "gasklep"en inlaatkanalen v.d. motor).
De afgeblazen lucht kan in de buitenlucht afgeblazen worden (open of atmosferische dumpvalve) of retour in de inlaatleiding (tussen AFM en turbocompressor) geblazen worden zgn. gesloten of closed loop systeem).

Op mijn website heb ik een werkingsschema van een closed loop syteem gemaakt:
http://www.alfaman.freeservers.com/work ... cheme.html

lex thissen

RE: beter begrijpen turbo

di okt 25, 2005 16:35

http://www.asnbooks.nl/ShopASN/enter.html


Afbeelding

Hier kun je ook veel uit putten......ik heb 'm zelf ook :wink:

Lex.

164 Q4

Re: beter begrijpen turbo

di okt 25, 2005 16:50

Ik wil graag nog beter begrijpen wat er gebeurt tussen luchtfilter en inlaatpoort bij een turbomotor en heb wat vragen.... Kan iemand me vertellen waaar ik op het WWW of in de boekwinkel antwoorden kan vinden op de volgende vragen?

Wat doet een dumpvalve?
Blaast de druk af als de gasklep ineens gesloten wordt
Wordt een wastegate door de ECU aangestuurd, mechanisch met een veertje?
Die wordt pneumatisch door de druk van de turbo aangestuurd
Heeft iedere turboinstallatie een "terugslagklep"?
Hoe bedoel je, voor carterventilatie?Ja die zit er
Zitten er "sensoren" tussen luchtfilter en turbo? En tussen turbo en injectie?
Ja, onder andere de luchtmeter en wat daar bij hoort
Heeft iedere turboinstallatie een veiligheidsventiel (in geval de wastegate weigert)?
Nee
Waar kun je 't best turbodruk meten? op de intercooler?
Bij het inlaatspruitstuk

bedankt voor jullie tips, Klaas

RG

RE: beter begrijpen turbo

di okt 25, 2005 17:09

Wordt een wastegate door de ECU aangestuurd, mechanisch met een veertje?
Die wordt pneumatisch door de druk van de turbo aangestuurd
Soms kan de ECU, indien parameters dit toelaten, wel de wategate blokkeren om zo tijdelijk extra druk op te bouwen en dus extra vermogen =P~ . Dit wordt dan "overboost" genoemd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”