Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 18, 2013 15:14

Bij deze mijn beloofde projecttopic!
Eind 2010 ruilde ik mijn 147 JTD 8v in voor een 5-deurs 147 JTDm 16v uit 2006. Ik had al direct grootste plannen wat betreft de prestaties.

Afbeelding

Waarom een diesel en geen benzine? De JTD motor is voorzien van heavy duty drijfwerk en kan moeiteloos meer vermogen verwerken. Daarnaast is het vermogen/koppel relatief makkelijk te verhogen.
Mijn doel:
GTA prestaties, maar toch het voordeel van het lage verbruik van de diesel.
Dus +/- 240 pk en 450 Nm.

Ik ga van start met de motorische aanpassingen, later komen ook de wegligging en het optische aspect aan bod.
De setup:
- Pasgemaakte turbo 2.4 20v 210 pk (Garrett GTB2056v)
- JS 60mm RVS downpipe, 63mm voorpijp, katvervangende absorptiedemper, Ragazzon GTA tussenpijp, 63mm eindstuk.
- JS front mount intercooler
- Vergroot inlaatspruitstuk
- Aangepast std luchtfilterhuis
- 3.5 bar map sensor
- Q2 differentieel
- Stage 2 koppeling (keramisch/organisch)
- Maatwerk software Squadra

TURBO
De basis van het vermogen ligt bij de turbo, de standaard GT1749v moet plaats maken voor een GTB2056v. Een nieuwere generatie Garrett turbo die ondanks zijn grootte nagenoeg even snel opspoelt als de standaard turbo maar daarnaast moeiteloos een turbodruk van 2 bar kan geven. Daarnaast heeft deze turbo een betere temperatuurbestendigheid doordat de VNT unit aan de CHRA bevestigd zit i.p.v. aan het turbinehuis.

Afbeelding
Afbeelding

Links GTB, rechts origineel :twisted:
Afbeelding

Ik heb een motormal gemaakt met de voor de turbo ombouw benodigde aansluitingen, zodat ik het niet iets pas hoef te gaan maken op de auto zelf en het bovendien reproduceerbaar is.

Afbeelding
Afbeelding

Zichtbaar op de 2e foto is al dat de normale downpipe niet meer past, hiervoor is er later een volledig nieuw exemplaar gemaakt met een grotere diameter om de turbo beter tot zijn recht te laten komen.
Ook zal de olieretourleiding nieuw gemaakt moeten worden. Daarnaast komt er een verloopbus op de compressorinlaat en -uitlaat.

De onderdelen voor de turbo ombouw:
Om te beginnen, compressorinlaat -deze moet nog gelast worden- een conische bus met een buitendiameter van 57mm (standaard 48mm):
Afbeelding

Uitlaatspruitstuk, doorlaat maximaal vergroot:
Afbeelding

De RVS downpipe incl moer voor lambda sonde:
Afbeelding

Hier de aangepaste GTB turbo in de mal inclusief downpipe, olieretour, comp uitl pijp en aangepast compressorhuis:

Afbeelding

Klaar voor montage!
Afbeelding
Afbeelding

INLAAT
Om efficiënt gebruik te kunnen maken van de hoge turbodruk hebben we natuurlijk een goede intercooler nodig. De originele voldoet bij alleen chiptuning al niet meer, laat staan bij een setup als de mijne. Dus heb ik een mooie grote intercooler voorin de neus geplaatst:
Afbeelding
Afbeelding

Het luchtfilter. Ik ben geen voorstander van sportluchtfilters vanwege de interne vervuiling die het met zich meebrengt, het thema uitwassen van je filter vind ik even kansloos. Daarnaast is de ruimte in een 147 nogal krap om een mooie luchtfilter met koude lucht aanvoer kwijt te kunnen.
Dus tot nu toe had ik altijd het standaard luchtfilterhuis dat op zich goed beviel. Enige wat me daaraan dwars zat is de zeer kleine inlaatbuis die standaard zelfs maar 46mm is op het smalste punt. Dus heb ik een nagedacht over een aanpassing en deze doorgevoerd:
Origineel huis open gezaagd:
Afbeelding
Plaatwerk laten snijden & zetten, buis van 76mm erin gelast en deel in het huis geschroefd en gekit:
Afbeelding

Met de nieuwe turbo paste de inlaatslang van het luchtfilter naar turbo niet meer. Hiervoor heb ik een nieuwe slang samengesteld uit losse delen waarbij de carterontluchting is behouden en de luchtmassameter is vervangen door een groter 80mm exemplaar:
Afbeelding
Afbeelding

Ook het inlaatspruitstuk is aangepast. Het euro 4 model met swirlkleppen heeft plaatsgemaakt voor een euro 3 zonder kleppen en met een grotere inlaat. De EGR ingang is verwijderd en er is een buis tegenaan gelast. Doorlaat is vergroot van 46 naar 53mm.
Afbeelding
Afbeelding

Voor extra koeling en vermogen heb ik tevens water/methanol injectie toegepast.
Het is een coolingmist systeem met solenoid, drukschakelaar, vlotterschakelaar en super atomizing nozzle.
Om te beginnen zit er een CM2 (180-250 cc/m) nozzle in, heb ik de tank gevuld met een 30% mix en staat de boost switch maximaal laat afgesteld (+/- 1.8 bar).
Enkele foto's:

Afbeelding
In de motorruimte.

Afbeelding
Voorbereiding ruitenvloeistoftank.

Afbeelding
Schakelaar W/M systeem aan/uit met led.

Afbeelding
WM statuslamp naast turbodrukmeter, deze is parallel geschakeld over de pompdraden dus brandt altijd als er wordt ingespoten.

UITLAAT
Belangrijker nog dan de inlaat, is een goed uitlaatsysteem bij een turbomotor. Hiervoor ben ik naar uitlaatbouwer Paul Kuppens in Gemert gegaan.
Het is een volledig maatwerk systeem geworden vanaf de downpipe (die had ik zelf al vervangen samen met de turbo swap).
Dus van origineel 54mm naar 63.5mm tot aan de Ragazzon 60mm GTA middenpijp met demper en van daaruit alleen een eindstuk achteraan.
De eerste kat is vervangen door een forse RVS demper, en als einddemper fungeert het kleine absorptiedempertje in de GTA middenpijp. Geen demper achteraan die onder de bumper uitkomt voor mij.
Afbeelding
Afbeelding

AANDRIJFLIJN
In eerste instantie had ik een enkelmassa vliegwiel met geveerde hybride stage 2 koppeling. Dit gaf niet het gewenste comfort vanwege alle trillingen die doorgegeven worden van de krukas naar de aandrijflijn.
Vervolgens is er toen een nieuw origineel dubbelmassa vliegwiel ingegaan met wederom een hybride koppeling. Dit zit er nu een aantal maanden onder en bevalt zeer goed. Bijteriger dan origineel, maar prima te doen voor dagelijks gebruik, ook met filerijden.
Afbeelding

De zwakke schakel van de transmissie is het differentieel. Dus deze is uitgewisseld voor een Q2 sperdifferentieel, bijkomend voordeel is de enorme grip die nu in bochten voor handen is. Zeker 1 van de beste upgrades!
Afbeelding

WEGLIGGING
In eerste instantie rondom Eibach Pro veren (-30mm) met dempers, later heb ik de dempers vervangen door Koni FSD’s. Die zijn nog steeds sportief, maar missen net de harde kantjes die de Eibach’s hebben. Een stukje comfortabeler dus.
Afbeelding
Verder nieuwe bovenste draagarmen met camber correctie bussen van Toon. Na het uitlijnen staat de wielvlucht mooi binnen de spec.
Afbeelding

REMMEN
Om al het pk geweld ook tot stoppen te brengen, moet er ook aan de remmen gedacht worden.
Brembo 305mm klauwen van een 159, inclusief CNC brackets met dank aan Toon en Serge (H&S).
Daarnaast 305mm GTA schijven (OMP), Ferodo blokken en 16mm spacers:

Afbeelding
Afbeelding


SOFTWARE & RESULTATEN

De eerste mappings zijn gedaan door Squadra Tuning. Op de Hulst testbank zijn er een aantal afstellingen getest. De blauwe curve is nog met standaard inlaat en uitlaat. De rode met aangepaste in- en uitlaat en meer turbodruk (1.9 bar).
Koppel is bewust laag gehouden tot 2500 rpm om het vliegwiel heel te houden, je kan een kleine “knik” in de koppelcurve zien.
226 pk/ 428Nm
Afbeelding

Diezelfde afstelling op de testbank van Rica engineering, 233 pk/ 425 Nm:
Afbeelding

Testen van 3 mappings na het plaatsen van de grotere injectors:
Afbeelding

Laatste afstelling inclusief water/methanol injectie:
Afbeelding

En nog een acceleratiefilmpje:
http://youtu.be/hhRmeQvAAjw
Laatst gewijzigd door JS JTD op vr jan 31, 2014 10:14, 13 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7776
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 18, 2013 15:47

Je foto's zijn niet zichtbaar helaas...

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 253
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 18, 2013 15:53

EDIT:

Foto's weer weggehaald, mooi dat het gelukt is.

Tof allemaal hoe je hebt gedaan, en gelukkig niet zoals ik veel ken. Alleen vermogen erin pompen, en met de ophanging/remmerij niks doen..
Laatst gewijzigd door Jacco.vd.Zaag op zo aug 18, 2013 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 18, 2013 16:37

Komen ze ! Heb ze even aangepast voor je, zodat ze wel zichtbaar zijn :)
Jacco bedankt! Ik heb de beginpost nu aangepast.
Was de eerste keer dat ik mijn album gebruikte, dus ging even mis...

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 18, 2013 16:41

Mooi project, volg ik al tijdje :D
Nu: AR 156 GTA SW, AR GT 1.9JTD, AR 75 2.0 TS, AR Spider 2.0TS PROJECTEN: AR75 Racer, Berlina 1750

Gebruikersavatar
Hilbert
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:28
Locatie: Almere
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 18, 2013 18:23

Helemaal top Joel ! Ziet er super uit!
Hartelijke groeten,
Hilbert
http://www.hs-corse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 546
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 18, 2013 20:59

Petje af. Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn om al die petjes met hun golfjes civicjes enz. het snot voor de ogen te rijden. :D
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 18, 2013 22:32

Helemaal top Joel ! Ziet er super uit!
Dank je, ik doe mijn best! Hopelijk halen jullie ook een mooi resultaat met de JTD van Serge!
Petje af. Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn om al die petjes met hun golfjes civicjes enz. het snot voor de ogen te rijden.
Reken maar! Ook dikke audi's, bmw's en mercedessen krijgen van mij rake klappen! :lol:

Gebruikersavatar
Tomolino
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:49
Locatie: Overijssel

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 18, 2013 23:09

Gaaf project, wat gaat dat ding als een trein zeg.
De duw in de rug moet echt heerlijk zijn als ik het filmpje zo zie!
Alfa Romeo Spider 916 2.0 Twin Spark

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 546
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 18, 2013 23:27

Helemaal top Joel ! Ziet er super uit!
Dank je, ik doe mijn best! Hopelijk halen jullie ook een mooi resultaat met de JTD van Serge!
Petje af. Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn om al die petjes met hun golfjes civicjes enz. het snot voor de ogen te rijden.
Reken maar! Ook dikke audi's, bmw's en mercedessen krijgen van mij rake klappen! :lol:
Dat is misschien nog wel een grotere kick.
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 25, 2013 09:03

Inmiddels heb ik een nieuwe 2-laags siliconen aanzuigbuis geplaatst (diam. 76) deze is een stuk minder geribbeld aan de binnenzijde dan de vorige.
Helaas niet voorradig in zwart... dus is het blauw geworden.

Afbeelding
Afbeelding

Overview van het motorcompartiment:
Afbeelding

Ook zit er nu een 3.5 bar map sensor in en is de inlaatdruk verhoogd naar 3+ bar absoluut.
Nu heeft ie meer lucht dan ooit, laatste datalog:

sec rpm mm³/i mg/i mBar %
0 1586 36,732 639,5 1220 74,96
0,52 1593 51,966 740 1389 74,96
1,03 1651 64,821 846 1608 74,96
1,55 1730 75,303 1027,5 1944 64,15
2,06 1840 76,509 1105 2227 68,09
2,57 1956 77,775 1244 2473 57,59
3,09 2088 80,397 1314 2616 56,03
3,6 2241 83,442 1373,5 2729 55,97
4,12 2357 86,658 1444,5 2810 52,22
4,63 2512 90,165 1525,5 2912 48,76
5,15 2671 92,709 1570,5 2964 46,23
5,66 2838 94,176 1560 2982 43,09
6,18 2999 95,19 1554 2982 40,64
6,69 3149 95,643 1552,5 2983 39,37
7,21 3283 95,454 1531,5 2975 37,76
7,72 3437 95,733 1527,5 2987 36,43
8,24 3563 95,685 1514,5 2993 35,61
8,75 3721 95,634 1489 3000 34,09
9,27 3851 95,07 1491,5 3022 33,76
9,78 3984 94,569 1463 3020 33,01
10,3 4092 94,095 1456,5 3012 32,05
10,81 4211 93,744 1426,5 3004 30,97
11,33 4326 92,538 1416 2989 29,62
11,84 4424 91,191 1399,5 2976 26,83
12,36 4533 89,193 1352,5 2917 25,52
12,87 4628 86,298 1299 2861 25,38
13,39 4717 83,262 1266,5 2825 19,99
13,9 4803 77,052 1216 2738 21,48
14,42 4872 70,671 1157,5 2609 22,47

Next: grotere injectors! To be continued...

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di sep 03, 2013 20:56

Vandaag eindelijk mijn 4e Ducati injector binnen gekregen. Deze laat ik deze week voor de zekerheid nog eens testen.
Deze injectors hebben 7 gats nozzles ipv de normale 6, en zo blijkt ook uit de duration tabellen, 15% meer flow dan origineel.

Afbeelding

Mijn doel is een roetvrije 240 pk te halen met deze injectors. Koppel moeten we nog even zien, t/m 2500 rpm wil ik er niets bij hebben maar vanaf 3000 rpm mag de kraan helemaal open. Ik denk aan 470 Nm... :twisted:

Omdat er t.o.v. mijn laatste meting bij Rica nu bijna 10% meer ingespoten wordt rond het maximum koppel ben ik een nieuwe afspraak aan het plannen als tussentijdse test. Ik verwacht nu tussen 450 en 460 Nm uit te komen met nagenoeg gelijkblijvend topvermogen maar we zullen het zien.

Tevens heb ik afgelopen weekend enkele 0-100 filmpjes geschoten, hier is er eentje van waarbij de hele klokkenwinkel zichtbaar is:
(Wel even op 720P zetten!)

http://youtu.be/rbBDXmi2o4Y

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 786
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 00:16

Lekkuh!
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru
Guru
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 08:48

sjeses :shock:

heel erg vet zo'n rap dieseltje :twisted:

klasse apart 8)
Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Italman
Member
Member
Berichten: 156
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 04, 2013 09:39

Hopelijk is dat turbo-wijzertje heavy-duty uitgevoerd gezien het graag tegen de eindaanslag aanknalt :lol:

Prachtig project, mooi uitgevoerd en nog spannender resultaat! :jumping:

Terug naar “Projecten”