Dat is wel een goede manier om vrienden te maken bij de keuring...

Is meteen de laatste keer dat je daar vriendelijk geholpen bent dan...
Je kunt de keurmeester natuurlijk ook gewoon even vragen om het na te kijken in zijn boek omdat jij anders geinformeerd bent. Met stroop vang je meer vliegen als met azijn immers.
Zoiets doe je natuurlijk pas nadat je de beste man/vrouw tot rede hebt geprobeerd te krijgen door ze netjes te vertellen dat jij hebt gelezen dat het anders zit en of hij/zij het aub nog even wil laten zien in de keuringseisen.
De garage waar ik heen ga is soms wel eens wat aan de lakse kant, maar ik heb ze maar een keer moeten wijzen op een foute afkeur en dat was nadat er bij de merkdealer nagevraagd was (ging over wel/niet dragend zijn van een bepaald chassisdeel) keurig teruggedraaid.
Ik weet niet hoe vaak jij kennissen krijgt die zelf een auto naar de APK hebben gebracht en een boodschappenlijst met onzinafkeur hebben meegekregen wat allemaal (door de keuringsgarage) hersteld zou moeten worden voordat er een goedkeur gegeven zou worden? De meest onzinnige dingen heb ik al langs zien komen. Afkeur op losse schotten in uitlaten, defecte handremmen (zaten op de voorwielen, origineel af fabriek, oldtimer, werkten prima), zelfde auto missende spiegel(s) achteruitrijlichten en dergelijke. Barstje in koplamp waarbij lichtbeeld niet in de afstelprojector zichtbaar veranderd was heb ik ook al eens een discussie over gehad met een meneer van een bekende banden/remmen/uitlaatketen. Op het moment dat ze niet willen inbinden, is de aanpak "dan meld je hem nu af als afgekeurd en vraagt een steekproef aan" meestal voldoende om de discussie snel af te ronden en de onzinpunten van de lijst af te krijgen.
Je hebt nou eenmaal een aantal van die clubs die de APK niet gebruiken om hun brood mee te beleggen, maar als lokkertje (waar geld bij moet) om vervolgens zoveel mogelijk onderdelen en arbeid te kunnen slijten. Helaas gaan die vaak uit van de onkunde van hun klanten en proberen ze van alles aan te smeren wat niet nodig is en houden hun verhaal stug vol, totdat je hun bluf test. Mijn tip is bedoeld voor dat genre garagist, niet voor degene die toevallig eens een foutje maakt, of een bepaalde auto/regeling niet 100% kent.