Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

Te hoge CO waarde 33 1.7 '87

di apr 24, 2012 17:28

Hallo,

Ik heb het proberen op te zoeken, maar moet dan 36 pagina's door.

Mijn 33 is afgekeurd op te hoge CO waarde stationair. Er werd 6% gemeten, terwijl dit volgens de APK keurmeester (jongen) maar 0.5 mag zijn. Ik dacht dat een oudere auto meer mocht hebben? Ik heb namelijk geen lambda, katalysator of andere fratsen. Alleen de carburateurs welke hier de grootste rol in hebben denk ik.

Mijn vraag: wat is de max. hoogte van de CO van een auto uit 1987?

En zou dit kunnen liggen aan de afstelling van de carburateurs?

Bij voorbaat dank.

Gr. Geert-Jan
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

RE: Te hoge CO waarde 33 1.7 '87

di apr 24, 2012 18:03

Mijn Sud met 1.7 is net goed gekeurd. Max Co is 4,5 %. Heb mijne op 2% afgesteld

Aan de zijkant van je carbs zitten aan elke kant van de motor 2 CO schroeven, die kan je wat dicht draaien. (dus per venturi 1 CO schroef)

Ik vraag altijd aan de APK man of ik het CO mag afstellen tijdens de meting. Zodra die is afgemeld draai ik ze weer terug naar de oude stand.

Succes en als je hulp nodig hebt, je hebt m´n 06

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

di apr 24, 2012 18:39

Yep
Zo gaat het bij mij ook altijd.

Stond een paar weken geleden op 7,5 CO bij de APK, schroevendraaier ligt klaar in de sprint om naar beneden te draaien.
Alles begint te klepperen bij een laag CO maar dat duurt totdat de sprint buitenstaat dan gaat ie weer een slaggie los. :lol:

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

di apr 24, 2012 19:07

Bedankt mannen, ik wist inderdaad wel dat dit mogelijk was. Ik zal eens kijken welke schroeven dit zijn, en of het wat uithaalt bij mij. Mijn CO was 6% tijdens meeting.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 24, 2012 20:23

Volgens mijn documentatie (artikel 41 lid b, aanvullende permanente eisen van april 2011) mag jouw auto van 1987, zonder kat en lambda, op dit moment 3.5% CO hebben voor APK keur. Als je minder dan 3.5 hebt en de keurmeester weigert hem goed te keuren, mag je eisen dat hij hem afmeldt als afgekeurd en bij het afmelden aangeeft dat jij (de klant) wilt dat de keurmeester van de RDW langskomt omdat je het niet eens bent met de afkeur. Als jij gelijk krijgt van de RDWmeneer, kost dat de keurmeester en de garage een vol strafpunt. In 2012 is er aan die eisen wat emissie betreft niets veranderd, alleen EOBD bij moderne auto's. De waardes van 2011 zijn dus nog gewoon van toepassing.

Het zal mij benieuwen of je dan nog afkeur krijgt met een CO wat aan die max 3.5% eis voldoet.

Bonus: als je wel een (wideband) lambda hebt, maar geen katalysator, mag je nog steeds 3.5% CO stoken. Daar is er al eens eentje hard op in de fout gegaan.

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

di apr 24, 2012 21:03

Hoi Whizzman,

Mijn CO was fors te hoog, ook bij 3,5% toegestane hoeveelheid. Maar nu heb ik in ieder geval een richtlijn ;) Ik ga die CO schroeven eens proberen, hopen dat het hiermee opgelost is, en dat ik weer een vers jaartje kan tuffen.

Menno445
Moderator
Moderator

wo apr 25, 2012 00:21

had deze foto toevallig laatst even op mn werk gemaakt :D
Afbeelding
Nu:
156 1.9 Jtd 150pk '03
33 Imola '93
33 1.7 16v QV '94
33 1.7 16v QV S '92
33 1.7 16v QV '94

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Te hoge CO waarde 33 1.7 '87

wo apr 25, 2012 00:55

Volgens mijn documentatie (artikel 41 lid b, aanvullende permanente eisen van april 2011) mag jouw auto van 1987, zonder kat en lambda, op dit moment 3.5% CO hebben voor APK keur. Als je minder dan 3.5 hebt en de keurmeester weigert hem goed te keuren, mag je eisen dat hij hem afmeldt als afgekeurd en bij het afmelden aangeeft dat jij (de klant) wilt dat de keurmeester van de RDW langskomt omdat je het niet eens bent met de afkeur. Als jij gelijk krijgt van de RDWmeneer, kost dat de keurmeester en de garage een vol strafpunt. In 2012 is er aan die eisen wat emissie betreft niets veranderd, alleen EOBD bij moderne auto's. De waardes van 2011 zijn dus nog gewoon van toepassing.

Het zal mij benieuwen of je dan nog afkeur krijgt met een CO wat aan die max 3.5% eis voldoet.

Bonus: als je wel een (wideband) lambda hebt, maar geen katalysator, mag je nog steeds 3.5% CO stoken. Daar is er al eens eentje hard op in de fout gegaan.
Dat is wel een goede manier om vrienden te maken bij de keuring... :roll: Is meteen de laatste keer dat je daar vriendelijk geholpen bent dan... :lol:

Je kunt de keurmeester natuurlijk ook gewoon even vragen om het na te kijken in zijn boek omdat jij anders geinformeerd bent. Met stroop vang je meer vliegen als met azijn immers. :wink:

CO schroeven verdraaien voor de keuring was vaste prik voor de 33's die ik vroeger gehad heb, stonden allemaal wel rond die 6-7 % CO. :lol: Zelfs wel eens van een steekproefcontroleur te horen gekregen dat ik maar snel die schroeven weer in moest draaien na het afmelden omdat de motor zo slecht liep. :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Te hoge CO waarde 33 1.7 '87

do apr 26, 2012 15:36

Dat is wel een goede manier om vrienden te maken bij de keuring... :roll: Is meteen de laatste keer dat je daar vriendelijk geholpen bent dan... :lol:

Je kunt de keurmeester natuurlijk ook gewoon even vragen om het na te kijken in zijn boek omdat jij anders geinformeerd bent. Met stroop vang je meer vliegen als met azijn immers. :wink:
Zoiets doe je natuurlijk pas nadat je de beste man/vrouw tot rede hebt geprobeerd te krijgen door ze netjes te vertellen dat jij hebt gelezen dat het anders zit en of hij/zij het aub nog even wil laten zien in de keuringseisen.

De garage waar ik heen ga is soms wel eens wat aan de lakse kant, maar ik heb ze maar een keer moeten wijzen op een foute afkeur en dat was nadat er bij de merkdealer nagevraagd was (ging over wel/niet dragend zijn van een bepaald chassisdeel) keurig teruggedraaid.

Ik weet niet hoe vaak jij kennissen krijgt die zelf een auto naar de APK hebben gebracht en een boodschappenlijst met onzinafkeur hebben meegekregen wat allemaal (door de keuringsgarage) hersteld zou moeten worden voordat er een goedkeur gegeven zou worden? De meest onzinnige dingen heb ik al langs zien komen. Afkeur op losse schotten in uitlaten, defecte handremmen (zaten op de voorwielen, origineel af fabriek, oldtimer, werkten prima), zelfde auto missende spiegel(s) achteruitrijlichten en dergelijke. Barstje in koplamp waarbij lichtbeeld niet in de afstelprojector zichtbaar veranderd was heb ik ook al eens een discussie over gehad met een meneer van een bekende banden/remmen/uitlaatketen. Op het moment dat ze niet willen inbinden, is de aanpak "dan meld je hem nu af als afgekeurd en vraagt een steekproef aan" meestal voldoende om de discussie snel af te ronden en de onzinpunten van de lijst af te krijgen.

Je hebt nou eenmaal een aantal van die clubs die de APK niet gebruiken om hun brood mee te beleggen, maar als lokkertje (waar geld bij moet) om vervolgens zoveel mogelijk onderdelen en arbeid te kunnen slijten. Helaas gaan die vaak uit van de onkunde van hun klanten en proberen ze van alles aan te smeren wat niet nodig is en houden hun verhaal stug vol, totdat je hun bluf test. Mijn tip is bedoeld voor dat genre garagist, niet voor degene die toevallig eens een foutje maakt, of een bepaalde auto/regeling niet 100% kent.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 26, 2012 19:22

Dat soort garages ken ik gelukkig hier in de buurt niet... :lol:

Overigens heb ik weinig vrienden die het onderhoud aan hun auto's niet zelf doen. :wink: Enige uitzonderingen zijn lieden met auto's van de zaak, die doen lekker niets. :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”