roundtail
Full Member
Full Member

156 1.8 sw onregelmatig stationair.

vr mei 20, 2011 19:03

De SW heeft een probleempje, ik heb een vermoeden maar wil het even checken bij de experts, jullie dus :lol:

Als de auto koud is loopt hij happerend stationair, rijdt gewoon goed maar stationair loopt hij in draf zeg maar.

Bij warme motor geen problemen en je kunt er normaal mee rijden.

Co/viergas en uitlezen ( geen foutmeldingen) levert niets op,

Wat we vermoeden is een luchtweger
of meer waarschijnlijker denk ik zelf de bougie's , zitten er al ruim 100.000 km in en nooit vervangen :oops: weet niet eens of er 60.000km of 100.000 km bougies in zitten.
Wellicht zit er een rotte in en loopt daarom slechter bij lage toeren ?

schiet maar los... en wellicht een "oude "vraag waar haal ik de nieuwe het beste. 60.000 of 100.000 km
Thanks

Gr Round
A.R Spider Duetto 1300 Junior '68
spider 2.0L jts '04
spider 1.8 TS 02

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

RE: 156 1.8 sw onregelmatig stationair.

vr mei 20, 2011 19:46

Als de bougies er al 100.000 inzitten,zou ik eens beginnen met die vervangen.
Een storing zoeken bij een auto die onderhoud nodig heeft is een stuk lastiger.
Eerst de basis goed,daarna verder zoeken.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

easyrider
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

vr mei 20, 2011 23:05

Met de bougies zou ik ook beginnen.
Het kan ook zijn de er een beetje olie in de bougiegaten zit aan de kant van de vuldop.
Als je met het vullen van de olie een beetje knoeit dan loopt het mooi langs de vuldop de bougieschacht in.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 21, 2011 11:51

Gelijk dingen gaan vervangen zonder een oorzaak te weten lijkt me zonde van het geld. Die bougies moeten ongetwijfeld gedaan worden, maar als je zo bij onderzoek er achter komt dat het een hele dure hobby wordt om je auto weer goed te krijgen, ga je misschien liever voor verkopen of inruilen.

Uiteraard zou ik wel kijken of je bougies droog staan, of ze niet versleten zijn en of er geen barsten in je bobines zitten. Bougiepluggen willen nog wel eens kapot-oxideren (groene koek tussen de plug en de bobine) en dan krijg je ook dit soort dingen.

Als het de luchtweger is, zou je auto niet slechter maar juist merkbaar beter moeten rijden als je de stekker daarvan los trekt. Houdt er wel rekening mee dat je als je dat doet, het nog een poos in je ECU blijft staan. Als er daarna iemand gaat uitlezen en roept :"het is je luchtmeter, want er zit een storing in de ECU" weet je dus waar dat van komt. Mocht hij inderdaad stuk zijn, kijk eens naar en Pierburg vervanger. Die zijn goed en gaan minstens net zo lang mee als de Bosch die er af fabriek in zit.

roundtail
Full Member
Full Member

Re: RE: 156 1.8 sw onregelmatig stationair.

ma mei 23, 2011 13:16

WhizzMan thanks voor je raad, was ook mijn gedachte om eerst te kijken wat het is. Het is ook niet structureel , soms loopt hij gewoon goed. Mijn gedachte was dan ook dat het niet veel kon zijn.
Ik zal zodra hij slecht loopt de stekker eens lostrekken. Kijken of er een verschil merkbaar is.
Bougie's wil ik de 60.000km gaan proberen. Auto heeft al 2 ton gelopen probleemloos weliswaar maar 3 ton gaat ie niet halen denk ik zo.

Bedankt voor de tips

Gelijk dingen gaan vervangen zonder een oorzaak te weten lijkt me zonde van het geld. Die bougies moeten ongetwijfeld gedaan worden, maar als je zo bij onderzoek er achter komt dat het een hele dure hobby wordt om je auto weer goed te krijgen, ga je misschien liever voor verkopen of inruilen.

Uiteraard zou ik wel kijken of je bougies droog staan, of ze niet versleten zijn en of er geen barsten in je bobines zitten. Bougiepluggen willen nog wel eens kapot-oxideren (groene koek tussen de plug en de bobine) en dan krijg je ook dit soort dingen.

Als het de luchtweger is, zou je auto niet slechter maar juist merkbaar beter moeten rijden als je de stekker daarvan los trekt. Houdt er wel rekening mee dat je als je dat doet, het nog een poos in je ECU blijft staan. Als er daarna iemand gaat uitlezen en roept :"het is je luchtmeter, want er zit een storing in de ECU" weet je dus waar dat van komt. Mocht hij inderdaad stuk zijn, kijk eens naar en Pierburg vervanger. Die zijn goed en gaan minstens net zo lang mee als de Bosch die er af fabriek in zit.
spider 2.0L jts '04
spider 1.8 TS 02

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 23, 2011 15:43

De 60.000 bougies zijn merkbaar slechter voor koud starten en leveren vaker problemen op. Ik kan je aanraden voor iridiums te gaan. Die zijn vergelijkbaar in prijs met de 60.000 versie en zijn nog beter dan de platinums die er OEM in zitten. Vraag je NGK-boer om de juiste vervanging en let op dat je de SAE naar M3 verloopjes er bij krijgt. Anders gaat je bougieplug niet goed passen.

Als het mogelijk is, ruil dan eens met iemand met een 156 die zeker weten goed loopt van LMM. Als de jouwe ineens meer vermogen heeft, weet je ook een boel meer. ;)

roundtail
Full Member
Full Member

Re: RE: 156 1.8 sw onregelmatig stationair.

ma mei 23, 2011 23:22

De 60.000 bougies zijn merkbaar slechter voor koud starten en leveren vaker problemen op. Ik kan je aanraden voor iridiums te gaan. Die zijn vergelijkbaar in prijs met de 60.000 versie en zijn nog beter dan de platinums die er OEM in zitten. Vraag je NGK-boer om de juiste vervanging en let op dat je de SAE naar M3 verloopjes er bij krijgt. Anders gaat je bougieplug niet goed passen.

Als het mogelijk is, ruil dan eens met iemand met een 156 die zeker weten goed loopt van LMM. Als de jouwe ineens meer vermogen heeft, weet je ook een boel meer. ;)

Zo, vanavond eens de bougie's bekeken, vol kool, wel een goede verbranding maar idd ver versleten met name de dunnetjes NGK PMR7A zijn ver weg. De anderen BKR6EKPA waren redelijk. Uiteraard vervang ik deze ook. Geen oliebad of dergelijke zaken. Alles zat mooi, schoon en goed vast.
Het vreemde was nadat ik alles weer terug had gezet en de auto starte, hij weer happerend liep stationair en jawel bij het lostrekken van de LMM liep hij ineens hoger en netter stationair. Kortom vrees dat die ook aan vervanging toe is. Ook lichte paniek in de Boordcomputer "raadpleeg de dealer". Donderdag lezen we hem weer uit en is dat ook weg.

Noem mij paranoia maar heb het niet zo op de ervaringen van mijn locale bougie-boer. Als ik opgeef wat ik nodig heb, regelt hij prima. maar zelf nadenken nee liever niet.

Mocht iemand de bougiecodes weten graag , anders ga ik voor dezelfde als eruit zijn gekomen. To be safe.

Bedankt nog voor de goede tips. !!
spider 2.0L jts '04
spider 1.8 TS 02

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 24, 2011 07:58

CR7EIX is de PMR7A vervanger. BKR6EIX is de BKR6EKPA vervanger.

Met alleen stationair ga je weinig merken van je LMM. Zodra je die stekker lostrekt zal de ECU in noodloop gaan staan en je mengsel wat rijk afstellen en het stationairtoerental verhogen. Pas met rijden ga je merken of de motor duidelijk beter oppakt en meer vermogen levert met de stekker los, ipv vast. Als je ECU het zonder de LMM duidelijk beter snapt dan met, is de LMM waarschijnlijk niet fris meer. Daar kom je echt pas achter tijdens een ritje.

Terug naar “Algemene Technische vragen”