Gebruikersavatar
RalfUittenhout
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: vr nov 12, 2010 22:12
Locatie: Urmond

Auto invoeren uit Italië

vr apr 08, 2011 15:29

Hallo,
Ik heb een paar vragen over het invoeren van een auto uit Italië. Het gaat mij niet om wat er in Nederland moet gebeuren maar ik wil weten wat ik in Italië kan verwachten. Ik wil de auto graag naar Nederland rijden en zal dus een tijdelijk kenteken moeten aanvragen in Italië en daar dan ook verzekering nemen.
-Hoe krijg ik de auto op naam
-Welke papieren ontvang ik
-Waar vraag ik een exportkenteken aan
-Waar kan ik dit kenteken vervolgens verzekeren
-Hoe heet de Italiaanse RDW
Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Auto invoeren uit Italië

vr apr 08, 2011 15:43

Ik heb dit ooit ook eens uitgezocht.

Volgens mij gaat je dit legaal niet lukken, al zou je in Italië een tijdelijk kenteken aanvragen dan mag je er nog niet mee rijden in Duitsland en Nederland. Met een NL eendags kenteken mag je officieel weer niet in een nog niet ingevoerde auto in NL rijden. Auto verzekeren is niet makkelijk maar lukt geloof ik nog wel op chassisnummer.

Wat dan nog wel kan is de auto terug rijden op het Italiaanse kenteken, de meeste Italianen doen dit niet omdat het kenteken en de kenteken platen persoons gebonden zijn. Als zij de platen niet terug krijgen kunnen ze de auto niet uitvoeren of afmelden. En jij moet dan gelijk de auto invoeren (of hopen dat de papierhandel in Italië goed wordt afgehandeld als je de papieren met de kenteken platen terug stuurt).

Als er iets gebeurd in Duitsland, ook al is het niet jouw fout, en je heb de boel niet voor elkaar dan ben je zwaar de sjaak, Zwitserland kan je maar beter helemaal vermijden, als er daar bij controle iets niet klopt wordt de auto in beslag genomen en heb je kans 'm niet meer terug te krijgen.

Een auto over laten schrijven is duur in Italië, dit moet bij een notaris worden gedaan. Ik heb de auto's die ik in Italië kocht daar laten afmelden als zijnde gesloopt (dit kan zonder notaris en is veel goedkoper) dit wel met behoud van de (ongeldig verklaarde ) originele papieren. De auto vervolgens zelf op laten halen door Van Zandwijk.

Zorg ervoor dat je de originele papieren erbij hebt anders is invoeren een lastige, zo niet onmogelijke zaak.

Succes !

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Auto invoeren uit Italië

vr apr 08, 2011 16:01

Je kan ook eens contact op nemen met Montagne dÓro in Heerenveen Rene Goudberg. Die doet dit al jaren en misschien heeft hij eens een plekje over op de trailer.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
RalfUittenhout
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: vr nov 12, 2010 22:12
Locatie: Urmond

RE: Auto invoeren uit Italië

vr apr 08, 2011 16:01

en bijvoorbeeld een nederlands exportkenteken, maar dat ik dan de omgekeerde weg bewandel, dus die hier aanvraag en verzeker maar de auto niet naar buiten maar nederland binnen rijdt?
en een groen kenteken om een auto proef te rijden, (lange proefrit maar dan nog)

Je kunt een Italiaanse auto dus niet op naam zetten als je geen italiaans rijbewijs hebt/staatsburger bent?

En hoe werkt zon sloopregeling? is dit niet moeilijk hem dan in Nederland aan te melden?

In ieder geval bedankt voor je uitleg!

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: Auto invoeren uit Italië

vr apr 08, 2011 16:10

en bijvoorbeeld een nederlands exportkenteken, maar dat ik dan de omgekeerde weg bewandel, dus die hier aanvraag en verzeker maar de auto niet naar buiten maar nederland binnen rijdt?
en een groen kenteken om een auto proef te rijden, (lange proefrit maar dan nog)

Je kunt een Italiaanse auto dus niet op naam zetten als je geen italiaans rijbewijs hebt/staatsburger bent? En hoe werkt zon sloopregeling? is dit niet moeilijk hem dan in Nederland aan te melden?
Het eerste zou je zelf na moeten vragen bij het RDW of zo, hoe dan ook zorg ervoor dat je zeker in Duitsland legaal rijdt...

Auto laten afmelden/slopen 'Rottamazione' kan in Italie bij elke 'Uffici Motorizzazione Civile' (deze zit vaak in het gemeentehuis), zolang je de originele papieren er maar bij houd is er volgens mij geen probleem bij het invoeren (dit moet je de verkoper heel goed duidelijk maken), ook al zijn deze papieren in Italië ongeldig verklaard (ook dit kan je voor de zekerheid navragen bij de RDW).

Van Zandwijk is bij mij altijd de goedkoopste transporteur gebleken, mocht het goedkoper kunnen dan bij hun dan hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door alfasud1972 op vr apr 08, 2011 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Auto invoeren uit Italië

vr apr 08, 2011 16:10

Bel maar eens met Rene Goudberg.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: RE: Auto invoeren uit Italië

vr jan 06, 2012 23:22

en bijvoorbeeld een nederlands exportkenteken, maar dat ik dan de omgekeerde weg bewandel, dus die hier aanvraag en verzeker maar de auto niet naar buiten maar nederland binnen rijdt?
en een groen kenteken om een auto proef te rijden, (lange proefrit maar dan nog)

Je kunt een Italiaanse auto dus niet op naam zetten als je geen italiaans rijbewijs hebt/staatsburger bent?

En hoe werkt zon sloopregeling? is dit niet moeilijk hem dan in Nederland aan te melden?

In ieder geval bedankt voor je uitleg!
Hallo Ralf,

Mbt je vragen wil ik je graag de overweging geven jezelf een paar vragen te stellen. Wat is het belang voor jou om de auto zelf vanuit Italie naar Nederland te rijden? Doe je het om kosten te besparen, en wat is het uiteindelijke kosten verschil? Wil je gaan voor een avontuur, en mogelijk accepeteren dat het tegenvalt of onderweg nog onvoorzien oponthoud oplevert.

Persoonlijk heb ik vier Alfa's uit Italie gehaald, en alle vier zijn door van Zandwijk naar Nederland gebracht. Ondanks dat ik in Italie woonachtig ben geweest ten tijde van het exporteren van de Giulia Super (deze stond in Italie op mijn naam geregistreed :) ) en een 75 Numerata. En om een auto op naam te krijgen moet je ingeschreven en woonachtig zijn in Italie en een Carta di soggiorno, en een Carta D'identita hebben.
Dus waarom mijn advies om de auto via transport naar Nederland te halen, omdat het gewoon de makkelijkste en veiligste manier is, mogelijk duurder maar de kosten van rijdend vanuit Italie tov transport is marginaal.
Verder is het afhandelen van de papier winkel in Italie ook tijdrovend en soms per geval weer anders. Mocht je van een avontuurtje houden of het geluk hebben dat de vorige eigenaar genegen is om het kenteken en verzekering nog op de auto te laten totdat jij terug bent in Nederland zou mogelijk kunnen, maar is een uitzondering.
Jaren geleden ook eens een Alfasud uit Forli opgehaald met een kennis, met de bus naar Italie en met de Sud terug naar Nederland gereden. Echter hiervoor waren op voorhand alle verzekerings zaken geregeld, omdat dat tijdens de vakantie van mijn kennis niet gelukt was.

Al met al stelt het niet zoveel voor om een Alfa ana te kopen in IItalie, en deze in Nederland te imoprteren en op kenteken te zetten. Maar om naar Italie af te reisen en alles in enkle dagen geregeld te krijgen en ook nog op ene manier dat je zelf terug kan rijden met verzekerings dekking etc....hmmm dat zou kunnen maar de kans is groot dat het toch net even anders loopt.
Dus mijn advies zou zijn, zoek een aantal interessante objecten uit, ga persoonlijk de auto's bekijken en na aankoop de auto door van Zandwijk oplaten halen en deze wordt bij jou thuis voor de deur afgeleverd. Kosten voor transport ongeveer 500,-euro.
Er zijn zeker forummers die het anders doen of gedaan hebben voor auto/ situatie. Maar let wel het geeft wel wat extra's om je Alfa zelf aan te kopen vanuit Italie, en met wat geduld en geluk koop je ze voor echt scherpe prijzen (en dat incl de kosten van transport, RDW en onvoorzien)
Saluti,
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
blu spider
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: vr dec 19, 2008 00:37
Locatie: Doetinchem

RE: Auto invoeren uit Italië

do feb 16, 2012 19:10

Hoi,

Ik heb afgelopen zomer een Giulia gekocht in Como bij een garagebedrijf.
Zij verzorgden voor mij de papieren en 5 daagse verzekering. Ook overgeschreven bij de notaris.
Ik heb de platen niet teruggestuurd vanwege een dispuut met de verkoper..(zou onderdelen nasturen, niet gedaan).
Fijn met de auto naar huis gereden. Geen probleem gehad in Zwitserland en ook niet in Duitsland, terwijl ik genoeg politie gezien heb daar..
Valt wel op met een Giulia en geen italiaans uiterlijk toch..??
Daarna gewoon naar Nederland gereden, kenteken aangevraagd bij RDW, APK erop bij eigen garage, geen centje pijn.

In oktober hetzelfde staaltje uitgehaald uit Zuid Duitsland met een 164. Ook geen probleem, inmiddels ook op kenteken en APK.

Dus het is niet zo moeilijk ? Beetje durven en het is een mooi avontuur.. Als je weet dat de auto goed is..
In de 70-tiger jaren deden ze dat ook hoor.. In een Opel kadettje met 5 kinderen erin naar Italie..
Alfetta GTV 2000, 1980 (project)
Alfetta GT 1600, 1979 (project)
Alfa Spider 2000 Veloce, 1979
Alfa Spider, 3.0 V6 12V, 1997
Daily: Alfa GT 1.8 T.S. 2005

Gebruikersavatar
Max Laadvermogen
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: di dec 30, 2008 15:07
Locatie: Amstelveen

RE: Auto invoeren uit Italië

do mar 29, 2012 15:37

Heb ook plannen om een auto uit Italië te halen. Mijn verzekeringsmaatschappij krijgt het echter niet voor elkaar om de rit naar huis te verzekeren. Heeft iemand enig idee of er een verzekeraar is waarbij je een auto voor zo'n rit kan verzekeren?

Groetjes,

Max.

GIO-Adv.Gr
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr apr 13, 2012 14:49
Locatie: Almere
Contacteer: Website

RE: Auto invoeren uit Italië

vr apr 13, 2012 17:38

Voor EUR 99,- is een 15-daagse Europese WA dekking mogelijk, gebaseerd op het chassisnummer en dus zonder een kenteken.
Let wel, dit is mogelijk voor de verzekering, de lokale wetgeving kan het voeren van een kenteken op een auto natuurlijk nog wel verplichten.
Met een beetje geluk kun je direct door naar de nederlandse RDW, zodat je optimaal gebruik maakt van deze korte verzekeringsdekking.

En als het Nederlands kenteken is toegewezen, kun je een klassieker of youngtimerverzekering afsluiten.

Deze 15-daagse dekking kan ook voor moderne importauto's (of export).

www.gio.eu

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Auto invoeren uit Italië

vr apr 13, 2012 17:48

Als je aan groede handelsplaten kan komen, mag je hier gewoon mee rijden. Mits de eigenaar van de platen je de kenteken papieren en verzekeringsbewijs mee geeft.

Ik heb jaren in het grensgebied bij diverse autobedrijven gewerkt. Eentje met meerdere vestigingen, waarbij het véél sneller was om via Dld tussen de vestigingen te pendelen. Wij deden het altijd op die manier, een paar keer aangehouden, maar op den duur weten ze het wel en nooit een boete of waarschuwing gekregen (nouja, 1x, toen was de kentekenplaat aan de voorkant achter raam geplaatst omdat ik lui was :X ).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Auto invoeren uit Italië

zo apr 15, 2012 00:16

Ik weet niet in hoeverre het gelijk is aan Italie, maar ik heb een Avantime uit Duitsland geimporteerd en dat ging eigenlijk heel erg makkelijk.

Feitelijk hetzelfde als in Nederland... Je moet naar een grote afdeing van de RDW (kan dus niet in een postkantoor) en daar wordt de wagen overgeschreven. Vervolgens dien je de wagen te verzekeren middels een tijdelijke verzekering. Die zijn speciaal voor dit soort gevallen beschikbaar. Hierna kentekenplaten laten slaan en terug naar de ambtenaar om de papieren te ontvangen...

Ik keek er wel enigszins tegenop, maar uiteindelijk was het een fluitje van een cent.
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Auto invoeren uit Italië

zo apr 15, 2012 13:29

Ik heb er ook even een tijdje op zitten studeren. Uiteindelijk heb ik begrepen dat het fenomeen exportkenteken ook in Italië gewoon bestaat. Lijkt qua format op een normaal kenteken, maar begint met EE, dus bvb: EE 123AB (Escursionisti Esteri, hetgeen Google vertaalt als "buitenlandse dagjesmensen" :lol: ; het idee van de betekenis is iig duidelijk). Even los van de afstand leek de grootste hobbel mij eigenlijk de taalbarriere. Duits kan ik mij redelijk in redden, maar Italiaans... Een website kan je nog door Google vertalen gooien (het resultaat is taalkundig natuurlijk verschrikkelijk, maar iig wel redelijk te begrijpen), maar als je daar ter plaatse bent moet je maar hopen dat je iemand treft die Engels spreekt.

Of valt dat wel mee? Ik moet wel zeggen, ik heb een Italiaan gesproken (telefonisch) over een auto, die op zich redelijk Engels sprak, hoewel hij de voorkeur gaf aan mail, waarna we de conversatie via dat medium hebben voortgezet. Hij had Engels op school gehad en daarna nooit meer gebruikt, zei hij. Geldt dat voor alle (jongere?) Italianen?

V.w.b. Duitsland: die "grote afdeling van de RDW" is toch gewoon een loket in het gemeentehuis (m.a.w. je hoeft niet 80 kilometer verderop zoals hier in Nederland)?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

GIO-Adv.Gr
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr apr 13, 2012 14:49
Locatie: Almere
Contacteer: Website

RE: Auto invoeren uit Italië

ma apr 16, 2012 13:39

Maar voor Duitsland geldt de dekking van een exportkenteken alleen tot de Duitse grens. Dit regel je op hetzelfde moment als je lokaal de export van de auto aanmeld bij een soort van GWK kantoor. Dan ben je buiten Duitsland nog niet verzekerd en een Nederlandse verzekeraar kan geen duits kenteken verzekeren. Of dat ook voor Italie geldt, weet ik niet, die taal zijn wij niet machtig.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Auto invoeren uit Italië

ma apr 16, 2012 19:05

Maar voor Duitsland geldt de dekking van een exportkenteken alleen tot de Duitse grens. Dit regel je op hetzelfde moment als je lokaal de export van de auto aanmeld bij een soort van GWK kantoor. Dan ben je buiten Duitsland nog niet verzekerd en een Nederlandse verzekeraar kan geen duits kenteken verzekeren. Of dat ook voor Italie geldt, weet ik niet, die taal zijn wij niet machtig.
Kan je de bron vermelden? Want ik weet 99% zeker dat de Nederlandse export kentekens door de gehele EU geldig en verzekerd zijn, die kentekens zijn in NL automatisch verzekerd, of die ben je verplicht er bij te kopen, ik weet het niet exact meer, is alweer een jaartje of 8 geleden. Heb redelijk wat auto's aan oost-europeanen verkocht en zij wisten me dat altijd te vermelden. En dit waren niet de schroot opkopers, maar deze kochten 1-3jr oude S-klasses/7-series (cash!).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”