M-AR156

Toerenteller blijft hangen AR 156 1.6

zo mar 27, 2011 19:42

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een aantal maanden een Alfa 156 uit 2000 met 165.000 op de teller.
Echter heb ik sinds kort een probleem. Het zit namelijk zo:

Indien ik de auto start gaat de toerenteller naar de 2000 toeren, daar blijft ie hangen (motor maakt ook meer geluid, alsof ik extra gas geef). Dit heb ik wel eens vaker gehad met koud weer maar dan ging het zo voorbij. Nu is het echter wat anders...

Als ik nu rijdt en in zijn 1,2,3,4 schakel en dan de gas los wil laten om vaart te minderen, blijft de toerenteller zo rond de 1200-1500 toeren hangen, d.w.z. dat de auto zonder dat ik gas geef doorrijdt. Hij blijft dus toeren maken. Ik kan mijn rechtervoet helemaal van de gaspedaal afhalen, en de auto blijft doorrijden.

Indien ik voor een stoplicht stilsta blijft de toerenteller ook rond de 2000 toeren hangen, (motor maakt geluid net of ik gas geeft) terwijl ik helemaal geen gas geef.

Ik weet totaal niet wat dit kan zijn en wat ik ermee moet doen. Kan ik zo doorrijden of verslechterd het dan alleen?
Wellicht hebben jullie hier meer verstand van en kunnen jullie mij helpen om het probleem te achterhalen zodat ik het kan oplossen.

Bij voorbaat dank,
Groeten..

Leo Veloce
Full Member
Full Member

RE: Toerenteller blijft hangen AR 156 1.6

zo mar 27, 2011 20:11

Of je hebt een lucht lekkage achter de gasklep, bijvoorbeeld als gevolg van een scheurtje ergens in of losgeraakte carterventilatie.

Anders kan het je gasklep zelf zijn die niet goed meer bijstelt. Dit gebeurt middels een klein electromotortje, ook wel stappenmotor of stelmotor genoemd.

Lucht lek kun je zelf opsporen als je (met enige voorzichtigheid in verband met brandgevaar, niet op of in de buurt van hete onderdelen) een beetje remmenreiniger er en der verneveld op het inlaattraject. Gaat de motor kortstondig klimmen in toeren, dan is dat het probleem.

Reageert hij niet, dan kan het tweede aan de hand zijn. Die stappenmotoren staan redelijk bekend om kapot gaan, maar mijn ervaring is dat er soms iets te vroeg geroepen wordt dat hij defect is.

Maak eerst de gasklep dan eens goed schoon (randen) en dan kun je hem resetten middels en bepaalde procedure via contact. Die kan ik nog wel even voor je opzoeken.
Lukt dat ook niet, dan kun je hem eerst nog proberen opnieuw in te laten leren bij de dealer of iemand die een Examiner heeft. Met alternatieve software lukt het ook. Baat dat ook niet, dan vervangen en inleren (weer via diezelfde software).

Succes, Leo

M-AR156

zo mar 27, 2011 20:29

Bedankt voor de informatie! Ik ben al een heel stuk verder opgeschoten, helaas ben ik zelf niet erg handig dus is het wellicht verstandiger dat ik een garage ga opzoeken om allereerst de gasklep te reinigen en de auto uit te laten lezen.

Groeten!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 28, 2011 08:31

Je toerenteller blijft niet hangen, maar je motor maakt teveel toeren stationair. Dit is een bekend probleem bij de 156 twinspark. De oorzaak is meestal dat de gasklep ontregeld is door vuil in de klep, soms ook op de sensor die de stand van de klep bepaalt of de electromotor die de klep een beetje open moet zetten voor het juiste stationairtoerental.

De oplossing is om de gasklep goed schoon te (laten) maken en de gasklep opnieuw in te (laten) leren op de ECU. Het is niet echt een DHZ-klusje, tenzij je de software op je laptop en kabel hebt om zelf de computer opnieuw in te leren. In sommige gevallen zal je een nieuwe (of goede tweedehandse) stappenmotor/sensor unit op je gasklep moeten (laten) monteren.

Terug naar “Algemene Technische vragen”