Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

autopapieren nodig bij apk?

ma feb 28, 2011 23:47

Heren, een kleine discussie op een ander forum. Daar wordt beweerd dat het sinds vorig jaar niet meer verplicht is om de wagendocumenten bij de auto te leveren als deze aangeboden wordt voor apk keuring...?
Kan ik me niet voorstellen.Volgens mij is het eerste waar een keurmeester naar kijkt of de auto die er op de brug staat ook daadwerkelijk de auto is die bij kenteken 'dat en dat' en chassisnummer 'zo en zo' hoort. Dit aan de hand van de auto papieren. Zo niet, klaar met apken,toch? :?

Wie van de vaklieden weet dit zeker?

Alvast bedankt,grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: autopapieren nodig bij apk?

ma feb 28, 2011 23:49

Niet meer nodig.. :wink:

Ze krijgen alle info immers op het scherm te staan. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 00:01

Goh, wist ik niet. Dus als je de papieren 'niet hebt' :( is er niks aan de hand zolang je ze maar niet moet tonen aan oom agent bij een controle...?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Patrick
Guru
Guru
Berichten: 1161
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 00:38

Goh, wist ik niet. Dus als je de papieren 'niet hebt' :( is er niks aan de hand zolang je ze maar niet moet tonen aan oom agent bij een controle...?

Grtz,fRank
Klopt.
Overigens, tegenwoordig heb je via de link op rdw.nl nieuwe kentekenpapieren binnen 3 dagen in huis.

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....



.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 08:45

Volgens mijn keurmeester moet je ook altijd het kentekenbewijs kunnen overleggen bij apk
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 09:57

Tja t lijkt me fraude gevoelig. Zo lang je de auto maar aanbiedt met de juiste platen erop kan ie geaapeekaat worden ieder jaar.Het voertuig wat je aanbiedt hoeft dus niet per definitie die auto te zijn die t volgens t kenteken is....
Stel (puur hypothetisch); ik plooi mn auto op tegen een boom, zonder dat er politie oid bij komt (dus geen verbaal of inname papieren oid). Wrak gaat mee naar huis, slopen, en de platen + papieren hou ik, ik jat exact zo'n zelfde terug en hang daar de platen aan en laat die vervolgens netjes keuren> nothing on the hand...? :?

Klinkt bijna te makkelijk om waar te zijn.


Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Patrick
Guru
Guru
Berichten: 1161
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 10:26

Tja t lijkt me fraude gevoelig. Zo lang je de auto maar aanbiedt met de juiste platen erop kan ie geaapeekaat worden ieder jaar.Het voertuig wat je aanbiedt hoeft dus niet per definitie die auto te zijn die t volgens t kenteken is....
Stel (puur hypothetisch); ik plooi mn auto op tegen een boom, zonder dat er politie oid bij komt (dus geen verbaal of inname papieren oid). Wrak gaat mee naar huis, slopen, en de platen + papieren hou ik, ik jat exact zo'n zelfde terug en hang daar de platen aan en laat die vervolgens netjes keuren> nothing on the hand...? :?

Klinkt bijna te makkelijk om waar te zijn.


Grtz,fRank
Sinds anderhalf jaar is het niet meer verplicht om de kentekendelen bij de auto te hebben tijdens de APK keuring, eventuele steekproef of het afmelden. Punt.
Als je vervolgens met een verse APK de garage uitrijdt en de hoek omgaat staat daar bromsnor die je papieren graag even in wil zien..... Snap jij het nog?
Je moet, als je gaat rijden, die papierhandel toch bij je hebben.....

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....



.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 10:35

Sinds anderhalf jaar is het niet meer verplicht om de kentekendelen bij de auto te hebben tijdens de APK keuring, eventuele steekproef of het afmelden. Punt.
Als je vervolgens met een verse APK de garage uitrijdt en de hoek omgaat staat daar bromsnor die je papieren graag even in wil zien..... Snap jij het nog?
Je moet, als je gaat rijden, die papierhandel toch bij je hebben.....

Patrick.
Mijn idee, dat mapje met vodden hoort er altijd bij te zijn als je gaat rijden.
Wat nog zou kunnen mi is dat deze regel is ingevoerd om de garagehouder/apkmensch tegemoet te komen; een hoop mensen vergeten de papieren erin te leggen of af te geven aan de balie als de auto wordt achtergelaten bij de garage voor apk. Door deze regel kan de apker gewoon zn geplande werk afmaken (keuren en afmelden) zonder dat er weer tijd verloren gaat aan opbellen eigenaar en wachten tot deze de papieren heeft gebracht...zoiets?

Ik blijf t echter een vreemde en aardig fraudulegevoelige regelgeving vinden...binnekort eens peilen wat ome f. zn huis apker ervan vind.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Patrick
Guru
Guru
Berichten: 1161
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:12
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 11:16

Sinds anderhalf jaar is het niet meer verplicht om de kentekendelen bij de auto te hebben tijdens de APK keuring, eventuele steekproef of het afmelden. Punt.
Als je vervolgens met een verse APK de garage uitrijdt en de hoek omgaat staat daar bromsnor die je papieren graag even in wil zien..... Snap jij het nog?
Je moet, als je gaat rijden, die papierhandel toch bij je hebben.....

Patrick.
Mijn idee, dat mapje met vodden hoort er altijd bij te zijn als je gaat rijden.
Wat nog zou kunnen mi is dat deze regel is ingevoerd om de garagehouder/apkmensch tegemoet te komen; een hoop mensen vergeten de papieren erin te leggen of af te geven aan de balie als de auto wordt achtergelaten bij de garage voor apk. Door deze regel kan de apker gewoon zn geplande werk afmaken (keuren en afmelden) zonder dat er weer tijd verloren gaat aan opbellen eigenaar en wachten tot deze de papieren heeft gebracht...zoiets?

Ik blijf t echter een vreemde en aardig fraudulegevoelige regelgeving vinden...binnekort eens peilen wat ome f. zn huis apker ervan vind.

Grtz,fRank
Dat zou een reden kunnen zijn. Uit eigen ervaringen: Ik heb na een APK keuring al twee keer meegemaakt dat het keuringstation mijn kentekenpapieren
kwijt is geraakt. Dat werd wel door hen vergoed en zo, maar ik had er wel werk mee. (en de RDW ook. :wink: )
Moet ik nog zeggen dat ik inmiddels naar een andere garage ga...?

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....



.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 11:42

Chassisnummer moet wel leesbaar en te controleren zijn met RDW gegevens.
That's it. Papieren idd niet meer nodig.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 12:33

Nou, mijn auto werd afgelopen vrijdag gewoon a.h.v. de papieren gecontroleerd of het chassisnummer wel klopte.....
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 13:03

Lijkt mij ook niet meer dan logisch dat er gecontroleerd wordt of het kenteken wel bij de betreffende auto hoort.
Uiteindelijk zal je dus ook uit de omgekrulde auto het chassisnummer moet halen en op zeer illegale wijze in de niet-gekrulde auto krijgen.

:roll:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 15:47

Chassisnummercheck was al onderdeel van de APK voordat de papieren-niet-meer-noodzakelijk-regel werd ingevoerd. Het is ook wat overdreven om niet op de openbare weg toch te moeten gaan controleren of de eigenaar wel papieren bij de auto heeft.

Wat er van mij wel in mag is een kilometerstand-controle. Foute KMstand, geen APK meer. Moet je zien hoe rap het afgelopen is met tellers terugdraaien.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 15:50

En dan heb je net moeite gedaan om een nieuwe teller te bemachtigen voor je '62er Sprint :wink:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: autopapieren nodig bij apk?

di mar 01, 2011 19:16

Kentekenpapieren zijn niet meer verplicht bij de keuring.
Wat ik zelf doe als ik een auto keur,is het chassisnummer(wat bij alle bmw's ongeveer op dezelfde plek staat) overnemen op een stuk papier,en vervolgens naar de computer lopen en de auto raadplegen.
Chassisnummer op die manier controleren geeft als voordeel,dat je meteen eventuele onleesbaarheden eruit haalt.

Kilometerstand is niet te controleren.
Vandaag nog,had ik een E36 met een aantal dode pixels in de kilometerteller,waardoor het niet te zien was wat het eerste cijfer was van de tellerstand.
Wat moet ik dan gaan doen,die auto afkeuren omdat de kilometerstand MISSCHIEN niet klopt,das onmogelijk zoiets.

De APK zoals ie momenteel is is redelijk goed,al zitten er gerust wat domme dingen in.
Dat zal gerust altijd zo blijven,want de APK wordt bedacht door mensen achter een bureau,en dan mogen vervolgens de keurmeesters het uitvoerbaar maken...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”