za sep 25, 2010 11:29
Bedankt voor jullie reacties.
Of er iets mis is met de versteller van de nokkenas aan de inlaatkant, heb ik nog niet gecontroleerd, maar ik begrijp dat die niet kan ratelen.
De oliedruk is normaal. De kettingspanning was ook ok volgens mij, hoewel ik die wel als eerste heb afgesteld. Daarna heb ik de motor niet meer gestart. Het enige dat ik heb geconstateerd is een iets te grote speling van de uitlaatkleppen in de 1e en 3e cilinders (ongeveer 0,1 mm) en drukverlies in de 2e en 3e cilinder (ongeveer 35%), terwijl het verlies in de 1e en 4e cilinder veel kleiner is (respectievelijk ongeveer 5% en 10%). De 2e en 3e cilinder lekken via de inlaatkleppen en onderling, dus de koppakking tussen beide cilinders lijkt lek. Vreemd, want ik heb er ongeveer 12.000 km terug een nieuwe in gezet.
Hoewel de onderlinge verschillen aan drukverlies in de cilinders te groot zijn, is een lekkage van 35% volgens mijn lekmeter nog net acceptabel. De wijzer staat dan in elk geval nog in het groen.
Alleen de onjuiste klepspeling zou het ratelen kunnen veroorzaken, maar klepspeling wordt niet van het ene moment op het andere te groot, dus dat kan de verklaring niet zijn. Ik zoek na het weekend verder.
DB
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)