Wim Poirters

Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5TI

ma jul 19, 2010 20:58

Van mijn 1.5TI AlfaSud blok zijn de cilinderkoppen nu gevlakt.
Bij montage van de originele mechanische waterpomp, loopt de tandriem net 1mm vrij van de waterpomp. (niet echt aanvaardbaar)
Nu zijn er 2 oplossingen mogelijk:
- kortere distributie riem (97 ipv. 98 tanden)
- elektrische waterpomp

1. Weet iemand of / waar het mogelijk is om een kortere distributie riem te bestellen (riem heeft nu 98 tanden, 97 tanden zou okay zijn)?
2. Als dit niet mogelijk is, heeft er iemand ervaring met een elektrische waterpomp?
- welke zou in mijn geval inzetbaar zijn
- hoe zit het met de aansturing ervan, dit ivm. het benodigde toerental voor de pomp.

Bedankt, Wim

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

ma jul 19, 2010 23:24

jij hebt riemen van een boxer met hydraulische klepstoters gekocht, omruilen voor een setje voor mechanische stoters en je hebt geen problemen meer ;)
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

di jul 20, 2010 08:03

he, ik heb het juist andersom eens gehad, tot 10x toe alle tanden natellen en weer passen, blijkt dat er toch verschillende riempjes zijn :roll:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Wim Poirters

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

di jul 20, 2010 21:06

jij hebt riemen van een boxer met hydraulische klepstoters gekocht, omruilen voor een setje voor mechanische stoters en je hebt geen problemen meer ;)
Dat klinkt verrassend, hoe kan ik zien welke riemen ik heb gekocht?
Heb namelijk nog een identiek blok staan waarvan de oliepomp is stukgelopen en deze heeft dezelfde lengte riemen.
Echter zijn hier de koppen niet aangepast en loopt de riem goed vrij.

Op de riemen doos staat:Gates PowerGrip 5006 type 41098x17
Geschikt voor:
Alfa Romeo Alfa 33 83-89 (1)
Alfa 33, Alfa sprint - 1.7 86-88
Alfasud - 1.2,1.3,1.5 71-89
Arna - 1.2,1.4,1.5
Nissan Cherry europe 83-86 (1)

Om welk type moet ik bij de automaterialen zaak vragen?

Alvast bedankt, dit had ik zelf nooit kunnen bedenken.
Wim

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

di jul 20, 2010 21:51

dit zou goed moeten zijn, maar tel anders aantal tanden van de oude en de nieuwe :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

di jul 20, 2010 22:17

Heb je de oude riemen nog? Probeer anders eens of die wel goed passen.

Wim Poirters

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

vr jul 23, 2010 14:21

Beide riemen hebben 98 tanden en zijn even lang, de oude riemen op het nieuwe blok leveren dus ook hetzelfde probleem!

Oorzaak is gewoonweg veroorzaakt door de afgevlakte koppen, hierdoor is de afstand van nokkenas - krusas verkleind.
Aan de zijde met mechanische waterpomp zit het probleem dus.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de riemen voor hydraulische / mechanische klepstoters?
Welke riemen heb ik nu?

Wim

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

vr jul 23, 2010 14:57

Hoeveel is er dan wel niet van je koppen afgehaald ? Als er echt veel af is kom je zowiezo niet uit met je timing. Heb je wel de boutjes met lage zeskantkoppen voor de waterpomp ? Uit mijn hoofd hebben die sleutelwijdte 12 mm. Probeer anders even een foto te maken van de situatie en waar de riem iets kan raken. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Wim Poirters

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

vr jul 23, 2010 21:24

Hoeveel is er dan wel niet van je koppen afgehaald ? Als er echt veel af is kom je zowiezo niet uit met je timing. Heb je wel de boutjes met lage zeskantkoppen voor de waterpomp ? Uit mijn hoofd hebben die sleutelwijdte 12 mm. Probeer anders even een foto te maken van de situatie en waar de riem iets kan raken. Groeten, Arie
Laten we zeggen dat er niets meer origineel is. Het blok is opgeboord naar 1600CC, aangepast, nieuwe zuigers, drijfstangen, grotere kleppen, nokkenassen.
De waterpomp zit goed, boutjes hebben lagekop binnenzeskant.
Een riem welke 97 tanden heeft zou perfect passen.
Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de riemen hydr. / mech. klepstoters?
De foto's staan hieronder:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

vr jul 23, 2010 21:49

De spanner staat te ver naar beneden. Of de riem staat te strak, Of er is echt veel van de kop afgehaald.
Afbeelding

Zo zou je spanner moeten staan.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Wim Poirters

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

vr jul 23, 2010 22:36

De spanner staat te ver naar beneden. Of de riem staat te strak, Of er is echt veel van de kop afgehaald.

Zo zou je spanner moeten staan.
Het blok is dermate veel aangepast.
De spanrol op de foto is niet eens gespannen, de veer is niet eens gemonteerd. (daarom de foto?)

Nogmaals, heeft iemand een idee of er een riem is voorzien van 97 tanden ipv. 98 tanden?
Of misschien moet ik toch maar vast een afdekplaat maken en electrische waterpomp kopen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

vr jul 23, 2010 23:01

Kan je niet wat van de ribben van de waterpomp af slijpen? Eventueel nog een geleideplaatje er bovenop knutselen zodat een er tegenaan klapperende riem niet met z'n tandjes blijft haken. Het is natuurlijk wel een beetje een knutseloplossing, maar misschien dat het goed genoeg werkt.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

vr jul 23, 2010 23:36

@Indy;

leuk blokje voor in een kever.... :D

Hoewel het ook wel eens een bus oid kan zijn. :-k
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

za jul 24, 2010 08:03

@Indy;

leuk blokje voor in een kever.... :D

Hoewel het ook wel eens een bus oid kan zijn. :-k
Transporter T1 :D
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

za jul 24, 2010 08:25

Weer on topic. Ik zou na gaan hoeveel er precies van de kop is afgehaald. Als dat binnen de fabrieks toleranties is, zou je zeggen dat je de verkeerde riem hebt. Maar als ik de foto zo zie. Is de riem echt een paar centimeter te lang. Zoveel kan er niet van een kop af worden gehaald. (De kleppen zouden de zuigers raken).
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Terug naar “Algemene Technische vragen”