Zoals ook in het artikel staat is het zo dat motoren nu anders worden gebouwd en gehoond dan vroeger.
Zo was (en is in vele gevallen nog steeds) een hoonpatroon van 30 graden nog steeds normaal en deze motoren worden dan ook op de ouderwetse manier ingelopen (rustig).
De 60 graden hoonpatroon motoren worden/kunnen harden worden ingereden en zijn minder gevoelig voor de koude start omdat de olie makkelijke mee kan stromen door de grotere hoek van het hoonpatroon. De nadelen van deze motoren zal ik hier niet ventileren. Dit hele verhaal is uitgelegd tijden een technische meeting van het SCARB bij
http://www.mannessen.nl/
Misschien zou je die kunnen contacten.
Dan staat er ook nog iets over motorfietsen.
Ik heb verleden jaar een nieuwe Ducati gekocht de SF 1098. In de handleiding staat uiterst precies hoe je de motorfiets moet/kunt inrijden.
Dat was zoiets van: eerste 1000 km (met speciale inloopolie) max 4000 - 4500 toeren en flink variëren van toerental en belasting (dus ook af en toe vol opendraaien). Eerste 2500 km (met normale olie) max 5000-5500 toeren en flink variëren van toerental en belasting (oid het liefst in een heuvelachtig gebied) terwijl het rode gebied bij 10.000 tpm begint.
Op het Ducati forum heb ik gelezen dat vooral veel SuperBike eigenaren hier zich niet aan konden houden en meestal na 1000 km de gashendel helemaal open trokken en tot de begrenzer knalden. Ik lees dat dan hun motorfiets iets olie gebruikt (1 liter op 4000-5000 km).
Ik heb mij exact gehouden aan de inloopprocedure en mijn motor heeft in 8000 km geen druppel gebruikt. In ieder geval niet zichtbaar voor mij.
Of ik minder vermogen heb, dat weet ik niet.
Vraag het aan de kenners, zoals bijvoorbeeld het bedrijf in de link.