Het is best wel een flinke klus hoor, vergis je niet, ik heb het vorig jaar gedaan bij onze 155 16V. Dit is ongeveer dezelfde constructie, wel een hoop demontagewerk.
Ik heb het gedaan als volgt; Auto van voren flink hoog opgekrikt en op pootjes onder bij de dorpels gezet zodat die niet in de weg zaten (ehhh, de pootjes dan)
accu en accubak en diverse stekkerverbindingen verwijderd danwel losgekoppeld. motor aan de koppelingszijde aan een takel gehangen omdat er diverse motor/baksteunen losmoeten. Complete linker veerpoot met aandrijfas en onderste draagarm verwijderd. Je hebt dan lekker de ruimte. Uitlaat voorzijde los.
Achterste en linkerbaksteun los, startmotor (is iets lastig bijkomen) los en bevestigingsbouten/moeren van de bak aan de motor losmaken.
De rechteraandrijfas kan je laten zitten die komt vanzelf los als je de bak opzij neemt. De grote truuk is om het subframe te laten zakken (aan de linkerkant) Het gaat om 8 bouten. Wel eerst de 2 bouten waarmee het stuurhuis aan het subframe vastzit losmaken Je hebt nu genoeg ruimte om de bak (zeg 20 cm) opzij te trekken ( WEL MET EEN KRIK ONDERSTEUNEN). Je hebt nu prima ruimte om bij de koppeling te komen.
Oja, de hulpkoppelingscilinder heb ik gewoon laten zitten, ontluchten is dan niet nodig. Wel opletten dat de leiding niet strak komt te staan.
Met montage is het wel even opletten dat de rechter aandrijfas weer goed in de bak valt (liefst zonder de keerring te beschadigen.)
Voor de rest is het gewoon weer alles terugbouwen. Bij deze 155 was het druklager overleden en had daardoor ook de drukgroep beschadigd.
Mvg. Richard
www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.