Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

Anti-Roest middelen: Praktijktest

di nov 24, 2009 14:09

Omdat de winter er weer aankomt en omdat er regelmatig op dit forum vragen voorbij komen wat nou het best te gebruiken is om lang van je Alfa te kunnen genieten als je niet van lassen houdt, heb ik hierbij wat op een rijtje gezet.
Allereerst heb ik zelf heel wat ervaring op gebied van corrosiebescherming en ik rij ook al jaren met diverse klassieke alfa's rond. Ook in de winter. De een wat beter beschermd dan de ander en ik heb in het verleden ook harde lessen geleerd (elk jaar wel weer APK laswerk). Bij mijn huidige GT Junior wilde ik het eens goed aanpakken en wat langer met een fatsoenlijk toonbare auto rondrijden zonder elk jaar weer een hoop laswerk te hebben. In de basis was deze auto carroserietechnisch goed en ik heb voordat ik er de weg mee opging best wat moeite gedaan om dat zo te houden.

Voordat ik aan de slag ging met een product, heb ik zelf wat praktijktestjes gedaan en zoveel mogelijk informatie op internet geprobeerd te verzamelen. Toen werd al snel duidelijk dat ik Mike Sanders Fett moest hebben. Ik heb vorig jaar mijn auto hiermee behandeld en heb tot nu echt hele goede ervaringen. Ooit wilde ik mijn ervaringen nog eens fatsoenlijk op papier zetten, maar toen verscheen er vorig jaar in de Oldtimer Praxis ineens een reportage over een "praktijktest" die ze gestart waren. En zij konden dat natuurlijk veel beter dan ik en ook nog eens met wel 28 verschillende producten, waaronder ook Mike Sanders Fett.

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en is er een tussenverslag verschenen. En jawel, ik heb de juiste gekozen, zie hieronder:

1: TimeMax - Testsieger
2: MIKE SANDERs Korrosionsschutzfett - Preis-Leistungssieger
3: Siegafett
4: UBF 2000
5: Hammerite Waxoyl
6: Dinitrol / Dinol
7: FLUID FILM Liquid A / AR
8: Technolit Hohlraumwachs
9: Holts Hohlraumversiegelung
10: Akemi Hohlraumversiegelung
11: Würth Hohlraumwachs
12: Berner Hohlraumkonservierung
13: Prosol Hohlraumkonservierer
14: Liqui Moly Hohlraumversiegelung
15: 3 M / 08919
16: Teroson Terotex HV-400
17: Owatrol Öl und Owatrol CIP
18: Makra HK 400
19: FERTAN Rostumwandler und FERTAN NT 10
20: Histori Classic Seilfett-Fluid
21: Brunox IX 100
22: Eurolub
23: Presto Hohlraumversiegelung
24: Autospezialschutz 2000
25: Oxyblock Sicherheits-Roststopper
26: Carsystem KS-200
27: Elaskon K60 ML
28: Ballistol USTA Werkstatt-Öl

Merk op dat de producten op plaats 1,3, 4 en 6 niet verkrijgbaar zijn voor de DHZ-er, maar dat dit alleen kunt láten doen.
Nou moet ik ook gelijk zeggen dat Mike Sanders vet zelf aanbrengen ook niet heel eenvoudig is. Je moet het opwarmen tot 130 graden en met een drukbeker aanbrengen. Je hebt dus ook een compressor e.d nodig. Bovendien is het hier in Nederland ook niet op iedere hoek van de straat verkrijgbaar.

Hieronder wat opvallende uittreksels van de test.

Allereerst de winnaars Time Max en Mike Sanders:

Afbeelding

Dan de bekende producten Waxoyl en Dinitrol op plaats 5 & 6 :

Afbeelding

De veelgeprezen Owatrol (ook ooit zelf geprobeerd) op plaats 17:

Afbeelding

Fertran op plaats 19: (ook zelf eens geprobeerd maar nooit vertrouwen in gehad):

Afbeelding

Brunox op plaats 21 (zag ik laatst in een topic voorbij komen, kan je beter laten staan lijkt mij):

Afbeelding


Helaas staan de producten van het hier veelgeroemde Caprotech (RX5, 7 en 10) niet in deze lijst maar persoonlijk heb ik hier niet hele goede ervaring mee.
Ik gebruik alleen nog maar Mike Sanders. Ik heb het ook gewoon in de wielkasten gespoten en op de bodem. Een vettige boel maar als je moet sleutelen en je wilt schone handen houden dan veeg je het heel makkelijk weg met een doek. En mocht je onverhoopt toch nog eens moeten lassen, dan gaat het spul ook niet fikken. Een echte aanrader.

Het volledige artikel is te vinden op: http://www.fahrzeugakademie.de/78,0,1832.html

Kijk ook eens op de website van Time Max (http://www.timemax.de) , daar staan erg 'mooie' voorbeelden.

Doe er je voordeel mee!
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3925
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di nov 24, 2009 19:50

Heel interessant, sluit mooi aan op mijn vraag over de bodembescherming, thx! Maar als bodembescherming voldoet het bij jou dus ook goed?

Ik had mij laatst enigszins verdiept in het Mike Sanders vet, maar hoe verwarm jij het vet? Met de attributen die je ook bij hen kan bestellen? Met een frituuroan? Iets anders?

Helaas heb ik ook (nog) geen perslucht dus is het voor mij nog geen optie, maar dat komt vast nog wel goed!

(En dat te denken dat ik bijna, voor het gemak, voor Caprotech wilde kiezen.....) Ik denk er nog even over na....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di nov 24, 2009 20:09

Interessante test, dank voor het posten!
Mbt Brunox, daar had ik in een ander topic melding van gemaakt. Het product dat in "jouw" test wordt genoemd is wat anders dan waar ik het over had. Ik had eea gelezen over Brunox Epoxy. Dat is bedoeld om oppervlakteroest te elimineren en een harde laag te vormen die je vervolgens met een laklaag overspuit. Het product dat in deze test wordt genoemd is bedoeld om in holle ruimtes roestvorming te voorkomen. Waarmee ik niet wil zeggen dat Brunox Epoxy zo goed is hoor, dat zal de praktijk moeten leren!
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di nov 24, 2009 20:17

Interessante test, dank voor het posten!
Mbt Brunox, daar had ik in een ander topic melding van gemaakt. Het product dat in "jouw" test wordt genoemd is wat anders dan waar ik het over had. Ik had eea gelezen over Brunox Epoxy. Dat is bedoeld om oppervlakteroest te elimineren en een harde laag te vormen die je vervolgens met een laklaag overspuit. Het product dat in deze test wordt genoemd is bedoeld om in holle ruimtes roestvorming te voorkomen. Waarmee ik niet wil zeggen dat Brunox Epoxy zo goed is hoor, dat zal de praktijk moeten leren!
Vond deze reactie nog op het Internet ivm Brunox Epoxy

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?=&p=215764
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3899
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di nov 24, 2009 20:35

leuke test!

vwb de owatrol: de owatrol die in het testrapport vernoemd wordt is ook niet de echte owatrol (dit is zo'n nieuwerwetse zonder lood... :wink: )
Als je dan wat wilt: neem de Owatrol RLS....

ben overigens wel benieuwd wat de prijzen van alle geteste middelen zijn want dat bepaalt voor mij mede of het goed is of niet..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di nov 24, 2009 21:41

Handige test!
De verschillende Dinitrolprodukten zijn voor de doehetzelver wel te krijgen. Bij de centra die de Dinitrolbehandelingen doen bijvoorbeeld.
En het is er ook in spuitbussen. (O.a. bij Frost).
Heb je de pagina's ook groter (leesbaar?)

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1068
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di nov 24, 2009 22:20

Heb je de pagina's ook groter (leesbaar?)
Klik de link in het openingbericht eens. :wink:
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

di nov 24, 2009 23:11

Niet gezien #-o
PDF intussen gedownload.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

wo nov 25, 2009 01:43

Ik vind dit soort tests heel verhelderend, maar vaak wordt een middel meer toegedicht dan wat het feitelijk kan. Als je het dan als enige bescherming op blank metaal gaat proberen, gaat het lang niet zo effectief zijn als het kan zijn als je het goed toepast.

Als je fertran of noverox of zo iets als primer of zelfs als enige deklaag gaat gebruiken, heeft het bijna geen werking meer. Het zijn roestomvormers, meer moet je ze niet voor gebruiken. Alle roest die je los kan krijgen er af werken, fertran, noverox of iets dergelijks er op, lekker laten uitreageren en dan epoxyprimer er overheen. Daarna de rest van de verf en evt. schutz en dergelijke er op en het werkt best goed.

Mike Sandersvet is bij uitstek een beschermlaag die je aanbrengt nadat je auto al zo veel mogelijk in de bescherming zit, dus je gaat proberen om zo min mogelijk (aangetast) blank metaal te hebben voor je het er op spuit. Dat het zelfs op blank metaal goed werkt is mooi meegenomen, maar goed voorbehandelen werkt gewoon nog beter.

Het zelfde geldt voor dinitrol etc, zie het als extra bescherming, maar niet als vervanger voor gewone verf. Probeer gewoon met een roestvrije ondergrond te beginnen, evt. roest die je niet weg wilt/kunt halen omvormen en dan zorgen dat er een nette hoeveelheid normale verf op zit, voordat je dit soort lagen er op aanbrengt.

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Full Member
Full Member
Berichten: 492
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

wo nov 25, 2009 10:19

Mike Sander zelf zegt dat ietsjes aangeroest gunstig is i.v.m. de hechting van het vet. Van een gladde, gelakte ondergrond zakt het langzaam maar zeker weg.
(Ja, ik ben net als Joel lid van de Mike Sander's Fett-fanclub).

Er is een maar; (die geldt voor meerdere producten): laswerk wordt heel interessant... De roestbeschermer gaat in de fik en blijft ook in je onbereikbare kokerbalk branden. Hou daar rekening mee!
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

wo nov 25, 2009 16:53

Interessant verhaal, maar als je de gebruikte hoeveelheden vet ziet die men in deze test gebruikt heeft, 586 gram voor een kokerbalk van 45cm dan verbaasd het me niets dat er (bijna) geen roest ontwikkeld.
Je mag je auto na behandeling opnieuw laten wegen, dit scheelt minstens 1 schaal voor de wegenbelasting :wink:
Ook is er een enorm verschil in hoeveelheid middel dat gebruikt wordt, Timemax 586 gram, Mike Sanders 320gr en bv. een Hammerite (plaats 5) slechts 26 gram. Wat zou de uitslag zijn als ze daar ook zoveel van hadden gebruikt?
Trouwens, hoe zit het met de afvoergaten als je zo'n enorme hoeveelheid conserveringsmiddel gebruikt? De foto's laten zo'n dikke laag zien, als er condens in die koker komt dan kan dat er nooit meer uit.
Er is een maar; (die geldt voor meerdere producten): laswerk wordt heel interessant... De roestbeschermer gaat in de fik en blijft ook in je onbereikbare kokerbalk branden. Hou daar rekening mee!
In het verhaal hebben ze het er over dat je bij laswerkzaamheden door middel van CO2 je kokers moet spoelen om zo de zuurstof te verdrijven. Geen zuurstof, geen vlam......
Toch blijft dat riskant, te veel CO2 in een afgesloten schuur/werkplaats en je bedwelmd jezelf, te weinig..........BOEM.

Wie zegt dat het saai is om aan oude auto's te werken?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

wo nov 25, 2009 18:08

In het verhaal hebben ze het er over dat je bij laswerkzaamheden door middel van CO2 je kokers moet spoelen om zo de zuurstof te verdrijven. Geen zuurstof, geen vlam......
Toch blijft dat riskant, te veel CO2 in een afgesloten schuur/werkplaats en je bedwelmd jezelf, te weinig..........BOEM.

Wie zegt dat het saai is om aan oude auto's te werken?
CO2 is (bijna) inert. Het reageert iig niet in een standaard redox reactie, dus boem zal het niet doen. Je gaat je er wel minder fijn van voelen op den duur, maar het zal niet heel veel rapper gaan dan met normaal gas wat je bij CO2lassen toch al gebruikt.

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

wo nov 25, 2009 20:40

CO2 is (bijna) inert. Het reageert iig niet in een standaard redox reactie, dus boem zal het niet doen. Je gaat je er wel minder fijn van voelen op den duur, maar het zal niet heel veel rapper gaan dan met normaal gas wat je bij CO2lassen toch al gebruikt.
Ik bedoel als je te weinig CO2 gebruikt dan vliegt al wat je in de kokers hebt gestopt alsnog in de hens.

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do nov 26, 2009 15:01

De middelen zijn aangebracht door de leverancier dus ik neem aan dat zij ook de meest geschikte producten hebben aangeleverd voor deze test. Als een andere soort Owatrol beter is, waarom heeft Owatrol die dan niet aangeleverd?

Er is idd wel heel erg veel vet aanwezig in de balken, meer dan van de andere producten. Maar ook hier: de leveranciers hebben het zelf aangebracht. Maar merk ook op dat bij de andere producten heel veel verdwijnt door uitdamping!
Voor mijn Bertone heb ik een 4kg blik verbruikt. Zo'n blik kost iets van 80 euro. En idd de afwateringsgaten kunnen dicht gaan zitten. Ik had na de eerste regenbui een klotsend geluid in m'n linker portier… Stond dus een laagje water in. Alle gaatjes daarna nog maar eens doorgeprikt.

Ik heb zelf nog niet hoeven lassen nadat ik Mike Sanders vet heb aangebracht, maar ik heb, itt wat in artikel en door Wilbert vermeld wordt, juist vernomen dat dit vet juist níet gaat fikken. Maar als het goed is hoef je natuurlijk nooit meer te lassen 

Ik heb al ooit beschreven hoe ik het spul heb aangebracht onder projecten: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... c&start=30

Ik verwarm het met een frietenpan op standje 130DegC.

@ Wizzman: Hoe zie jij het voor je om bijvoorbeeld een kokerbalk van binnen voor te behandelen en van een epoxy primer en verf te voorzien? Hoe krijg je oude tectyl/ML/verflagen ed daar weg?

Je moet even goed bedenken of je het hebt over plekken waar je goed bij kunt maar (later) uit het zicht zitten, plaatsen die in het zicht blijven en holle ruimtes waar je niet bij kunt komen. Voor elk van die is er natuurlijk een andere oplossing.

En besef ook dat hoe goed het middel ook is: je moet het wel op de juiste plaatsen spuiten! Er zitten in een 105je heel wat slecht bereikbare en verborgen ruimtes en je zult wat gaten moeten boren om overal bij te komen. Ook heb ik op diverse plaatsen wat extra afwateringsgaten gemaakt. Weet iemand misschien of er oude Dinitrol schema's of iets degelijks beschikbaar zijn voor de GT?
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Anti-Roest middelen: Praktijktest

do nov 26, 2009 16:39

Als een andere soort Owatrol beter is, waarom heeft Owatrol die dan niet aangeleverd?
Joel: de "oude" RLS bevatte lood - en dat mag niet meer in de handel - hoewel het voor de scheepvaart nog wel mag, jachthavens afstruinen?
anyway: door Owachem vervangen door CIP - deze is toch niet zo goed als de oude RLS...

CIP is wel te gebruiken maar dan in combi met een afwerkend middel...De oude RLS vrat zich meer in het metaal, daar heb ik zelf ook tests mee gedaan...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”