danny_1973

Vreemde vertraging met starten Alfa 75 1.8 i.e.

wo okt 07, 2009 15:57

Amigo's,

Ik heb iets vreemds met mijn trouwe 75;

Mijn Alfa 75 1.8 i.e. INDY uit 1991 heeft een vreemde vertraging met starten.
Althans het moment van ronddraaien van de motor als ik de sleutel omdraai...

Als ik er elke dag mee rijd is er weinig aan de hand maar hoe langer de auto stilstaat alvorens weer gebruikt te worden (na vakantie of weekend), hoe langer het duurt voor de motor begint rond te draaien als ik de contactsleutel omdraai !?!?!?
Je moet je even voorstellen hoe het gaat; ik heb de auto bijv. 2 dagen niet gebruikt en stap in. Ik steek de sleutel in het contact en draai 'm om.
Er gebeurt niets, nada, noppes...geen sjoege.
Als ik de sleutel dan omgedraaid houd en dan een aantal seconden (5 tot 10) wacht, dan ineens begint de startmotor te draaien en slaat de motor aan !
Als ik de auto dagelijks gebruik is er niets aan de hand en start de auto altijd in één keer.
Het wordt nog vreemder als ik jullie vertel dat ik na mijn vakantie van twee weken, de sleutel een aantal keer een minuut lang omgedraaid moest houden voordat er beweging in kwam.
Contactslot is al vervangen door 100% goed exemplaar...zonder verbetering overigens.
Rara waar kan dit aan liggen ????

Buiten dit mankeert er helemaal niets aan de auto.
Het tweede, extra startrelais voor de bekende startproblemen was al ingebouwd.
Met warme motor is er ook nooit niets aan de hand met starten.

Groeten,

Danny

[/quote]

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

RE: Vreemde vertraging met starten Alfa 75 1.8 i.e.

wo okt 07, 2009 22:08

Hoi,

Ik ben niet zo'n elektrotechneut, maar ik zou eens proberen om een directe plus vanaf je accu op je startmotor te zetten (op die aansluiting die vanaf je extra relais komt). Wel zorgen dat ie in z'n vrij staat!!!
Als ie dan nog vertraagd start, moet het m.i. in je startmotor/startmotorrelais zitten.
Als ie dan wel goed start, zit het ergens in de bedrading, contacten of het extra relais (contactslot heb je al uitgesloten).

Deed ie ook al vreemd voordat je het extra relais plaatste?

Succes!
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Andretti Molletti

wo okt 07, 2009 22:31

makkelijker en veiliger is de spanningsval in de plus en in de mindraad meten (max 0,5V)
en anders als i niet start dus overmorgen 8) :D :lol: 8) je sleutel omdraaien en dan meteen een klap op de startmotor geven... denk maar aan eeeeuh... larini en mercedes :twisted:
Doet i het dan wel dan is je startrelais vd startmotor vervuild... andere startmotor wordt het dan, en eerlijk gezegd denk ik dat het dat is als ik het zo lees...

danny_1973

do okt 08, 2009 08:42

Heren bedankt voor jullie reacties!
Afgaand hierop en mijn eigen vermoeden, denk ik dat het inderdaad weleens aan de startmotor kon liggen.
Dat wordt een leuk klusje om die te vervangen :(
Maar goed, dat houdt me weer van de straat zeg maar...of liever gezegd, op de straat :lol:

wouter75
Full Member
Full Member

do okt 08, 2009 22:59

startmotor vervangen is goed te doen je hebt wel steek sleutel 16 nodig. wel even de accu polen los om vonken onder de motorkap te voorkomen :lol: . kijk ook even waar je startrelais hangt, bij mij hing die direct onder het koelvloeistoftankje die ging lekken. Die plek is niet echt aan te raden koelvloeistof lekt het relais in en de startmotor treed in werking :shock: . En de de auto is 's nacht gaan rijden :lol: .

Succes
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Terug naar “Algemene Technische vragen”