chris916
Member
Member

Geen druk op koppeling

wo mar 11, 2009 09:45

Gisteren wou ik mijn koppeling ontluchten. Alleen kreeg ik er maar geen druk op. Ik heb het geprobeert te ontluchten met iemand in de auto die gaat pompen en dan bij de hkc ontluchten. Toen heb ik druk op mijn reservoir gezet en ook geprobeert te onluchten ( hij liep bij de hkc gewoon lekker door ) dus ik dacht mooi ontlucht maar helaas ik had nog steeds geen druk op mijn koppeling.

Ik heb laatst een nieuwe HKC erop gezet ( hij lekt daar niet )dus ik vermoed dat de Hoofdkoppeling cilinder stuk is. Maaar nu komt het rare ...ik heb de auto de hele tijd stationair laten draaien ( +/- 1 uur ) toen ik weer in de auto stapte merkte ik dat ik weer een beetje druk had dus ik snap er even niets van.

Kan het niet wezen dat mijn hoofdkoppeling cilinder dus wel stuk is ?? en dan de afdichtrubbers? dus een revisie setje is eigenlijk voldoende om hem weer te repareren, eventjes hem van binnen weer mooi honen nieuwe rubbers ertussen en klaar.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Geen druk op koppeling

wo mar 11, 2009 10:59

Gaat dit over de Alfetta? (ik gok van wel, dus ga er maar even dieper op in)
A) langzaam ontluchten, laat het niet te snel stromen, zodat er geen bellen extra ontstaan.
b) de nippel zit in gemonteerde toestand niet in het hoogste punt, dus moet je wat improviseren... er zijn verschillende mogelijkheden:
c) geef de cilindwer extra tegendruk, m.a.w. duw de zuiger helemaal terug, zodat er bijna geen cilinderinhoud over blijft, waar lucht in kan blijven zitten of:
d) maak de bevestigingsbouten los, zodat je decilinder wat kunt draaien, zodat de nippel wel op het hoogste punt zit, of:
e) krik de auto aan de rechterkant zo hoog op, dat de nippel wel in het hoogste punt zit....... (maar dan moet ie best heel hoog volgens mij.)

Tot slot: reviseren van de hoofdkc. is een goed plan met het oog op de betrouwbaarheid. :idea: Kijk wel heel goed/ secuur naar de cilindewand. Is deze echr ruw, door putcorosie, dan houdt het op..... (de nieuwe cupjes zullen anders onwaarschijnlijk hard slijten)

Succes! :thumbs:

chris916
Member
Member

RE: Geen druk op koppeling

wo mar 11, 2009 15:03

Bedankt ! ik heb zelf alles al geprobeert om hem te ontluchten eerst met iemand in de auto toen met een apparaat waar ik 1,5 bar op het koppelingssysteem zette, zelfs dit hielp niet.

Maar als de binnenkant van de hoofdkoppelingcilinder ruw is maakt dat toch niet uit ? ik ben zowiezo van plan om hem te gaan hoonen.

bedankt voor de uitleg !

Terug naar “Algemene Technische vragen”