Ik heb een 159 SW 1.9 jtd 8v. Mijn voorbanden zijn aan de binnenste loopvlak/zijde extreem weg gesleten. bij een km stand van 20.000. Van nieuw af aan trok de auto vooral heel sterk in rijsporen. Omdat de Alfadealer waar ik hem gekocht had failliet is gegaan, heb ik onbedoeld langer doorgereden met deze kwaal. Ik had intussen mijn banden al van voor naar achteren en omgekeerd laten wisselen. Tijdens deze wissel gaf de banden leverancier aan dat hij vond dat de achterbanden aan de buitenkanten van het loopvlak harder afgesleten zijn dan de rest van het loopvlak. Dit houdt dus kortweg in dat de vooras teveel uitspoor had en de achteras toespoor. Afgelopen maandag is de auto bij Wim Prins in Nunspeet geweest en vierkant uitgelijnd. Ondanks het gegeven dat ik zelf niet verantwoordelijk ben voor dit extreme slijage patronen ( juiste bandenspanning, geen stoepranden geraakt) krijg ik via de dealer geen banden vergoed op garantie, terwijl het bekend is binnen de Alfadealers dat meerdere 159 dit probleem hebben. Ik heb aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben. Ik ben gewend dat ik veel meer dan 20.000 km met mijn banden kan doen. Nu ben ik binnen no time van 4 banden af. Ik begrijp dat Prins hier niet direct voor aansprakelijk is, want deze hebben de auo ook niet geleverd. Hij wilde wel nieuwe banden leveren met een redelijke korting. Ik heb mijn uitlijnrapport opgevraagd, en wil hiermee alsnog de importeur bestoken,(voor zover die importeur nog bestaat, laat staan gevoelig is voor klachten) omdat hieruit blijkt dat deze auto af fabriek niet goed uitgelijnd is. Ik vindt het zeer slecht van Alfa dat men deze problemen niet wil onderkennen en acceptabel wil afhandelen. Ik ben niet uit op 4 nieuwe banden, maar 2 was een nette oplossing geweest. Buitenom dit probleem vertoonde de 159 nog meer slordige afwerkings of kwaliteits problemen, zoals klapperende wielkuipen boven de voorwielen, krakende voorruit, resonerende luidspreker RA, motor slaat soms slecht aan bij koude start, motor schokt soms bij loslaten gaspedaal. Neemt niet weg dat het een super prettige auto is om mee te rijden. Ik ben en blijf een die-hard Alfisti. Ik wil niet gezien worden in een ander merk.