Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

wo nov 19, 2008 22:06

Vandaag heb ik de carbs van mijn 33 gewisseld omdat de choke kapt was en de carbs wel een opfrisbeurtje konden gebruiken. Ik had nog een extra setje liggen die heb ik dus de afgelopen tijd mooi schoongemaakt en voorzien van verse rubbers en pakkingen enzo.

Zowel de oude als de nieuwe carbs zijn 40 mm dellorto's. De oude hadden echter stationair sproeiers maat 52 en de nieuwe 45 (andere sproeiers zijn gelijk tussen de carbs). Ik heb ervoor gekozen om de sproeiers van de oude carbs in de nieuwe te gebruiken omdat het blok daarmee goed liep. Echter nu loopt ie niet zo lekker.

De motor slaat goed aan en loopt dan goed synchroon (gemeten met vacuüm tester). Bij gasgeven loopt het vacuüm over alle cilinders gelijk af en op. Maar bij gas los laten zakt het toerental niet zo snel als ik gewend ben. Blijft zeg maar even hangen en daalt dan langzaamaan, Zakt dan ook nog eens te ver in toeren waardoor ie af wil slaan. Kan dat te maken hebben met de stationair sproeiers die ik nu gebruik? Misschien toch die maat 45 sproeiers maar gebruiken in plaats van 52 dus? Of heb ik iets anders niet goed afgesteld? Ben nog niet zo thuis in de carbs, hopelijk is de oplossing simpel.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

wo nov 19, 2008 22:09

nergens valse lucht?

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

wo nov 19, 2008 22:11

nergens valse lucht?
Overal nieuwe rubber ringetjes en nieuwe pakkingen enzo tussen, kan me moeilijk voorstellen waarlangs dan.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

wo nov 19, 2008 22:15

Klinkt inderdaad naar valse lucht, zelf hetzelfde probleem gehad en inderdaad valse lucht ergens tussen een pakkingkje

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

wo nov 19, 2008 22:17

heb je de 4 kleine vacuumslangetjes wel goed bekeken?, die van je inlaatspruitstukken naar de carterventilatie lopen ;)

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

wo nov 19, 2008 22:18

Valse lucht als eerste morgen maar eens nakijken dan, alles eens natrekken. Dat moet dan haast wel in de pakkingen tussen carbs en blok zitten neem, ik aan?
Laatst gewijzigd door reijnaje op wo nov 19, 2008 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

wo nov 19, 2008 22:19

heb je de 4 kleine vacuumslangetjes wel goed bekeken?, die van je inlaatspruitstukken naar de carterventilatie lopen ;)
Die zijn blijven zitten, alleen de carbs eraf gehaald en vervangen. Dit probleem had ik dan ook moeten hebben met de vorige carbs toch?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

do nov 20, 2008 10:53

Valse lucht... checken 'we' even met remmenreiniger, kan je dat zo uitsluiten (of bevestigen)

Maar even wat anders: zijn er geen verschillen in venturi's?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

do nov 20, 2008 10:56

Het langzaam terugvallen naar stationair lijkt mij in verband staan met de grotere stationair sproeiers, ik zou het eerst eens met die 45 proberen.

Misschien zijn de progressieboringen en de hoek waarin de gasklep geslepen is van je oude carbs anders, waardoor deze wel stationairsproeier 52 nodig had. Zijn de venturi's gelijk?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

do nov 20, 2008 11:21

Venturi's zijn gelijk ja. Ik zal zo dadelijk eens de sproeiers wisselen.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

do nov 20, 2008 22:06

Nou, vooralsnog geen echte verbetering.

Rijkelijk besproeien met remmenreiniger geeft geen verschil. valse lucht zal dus wel niet. Voor de zekerheid toch de 4 vacuümslangetjes afgedopt. Die zijn in ieder geval geen boosdoener meer.

De stationair sproeiers gewisseld van 52 terug naar de voor deze carbs originele 45, geen verschil.

De acceleratiepompen stonden niet juist afgesteld (in ruste al deels ingedrukt) dat gefikst maar geen resultaat.

De veer bleek losgekomen te zijn van de gasstang (waarschijnlijk bij wisselen carbs tegenaan gestoten), daardoor kwam de stang en dus de gaskleppen niet snel genoeg terug naar dicht. Dat gefikst maar geen resultaat.

Nog steeds zakken de toeren veel te traag terug na gasgegeven te hebben daarbij blijft ie zakken om onder de 900 uit te komen waarna ze stilvalt. Heb er een klein stukje mee gereden om wat op te laten warmen veel gebok en gestotter onderweg.

Iemand nog suggesties?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

do nov 20, 2008 22:11

speling op de gasklepassen in de carbs?
daar kannie ook valse lucht door aanzuigen

Sandertje P4

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

do nov 20, 2008 22:13

Misschien wat stom bedacht, maar kun je de gaskleppen, met de stelschroefjes niet iets open draaien???

Dat je dus als het ware het stationeer toerental wat hoger draait???

Omdat je zei dat hij sneller in toeren terug viel dan je gewend was......

Ik zeg maar wat.... :roll:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

vr nov 21, 2008 10:15

ben eigenlijk helemaal niet meer thuis in de alfa 33 carbs, maar ben de laatste tijd veel aan het kllooien aan carbs van mijn motorfiets (maar carbs zijn carbs :wink: )
maar als ik er naast zit hoor ik het ook graag :wink:

hoe zijn je gasnaalden? (bij mij zat er bijvoorbeeld 1 verkeerde in en was een ander versleten)
zijn het vacuum carbs? (dacht het niet he??) maar goed, als dat wel zo is dan kan je ook inwendig nog een lek hebben waardoor ze dus niet snel sluiten

neem aan dat je de (stationair)sproeiers ook hebt schoongemaakt :!:
als er 1 of meer niet fris meer zijn klopt het idd dat als je gas loslaat de metingen per cilinder ineens verschillen
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Afstelling Dellorto carburateurs 33 1.3

vr nov 21, 2008 10:26

Gasnaalden waren wel wat vuil, heb ze wat schoongemaakt , misschien eens wisselen met die uit de carbs die eraf kwamen.

Alle sproeiers heb ik doorgeblazen met de compressor, veel meer is er niet aan schoon te maken toch?

Vacuüm metingen tussen de carbs zijn nu wel gelijk maar het toerental blijft te langzaam dalen na gasgeven.

Opvallend: aan de boutjes waarmee je de carbs synchroon stelt en het stationair toerental regelt is te zien dat de gaskleppen nu verder open staan als hoe de carbs hiervoor gelopen hebben. De boutjes hebben een mooi schoon stukje draad namelijk. Verder dichtdraaien gaat echter niet dan zakt het stationair toerental te ver en slaat ie af. Draait nu rond de 1000 a 1100 toeren stationair. Wat aan de hoge kant maar niet te gek lijkt me.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Algemene Technische vragen”