geertjan88

155 1.6 motor vervangen

ma nov 10, 2008 16:36

Hallo Alfa Fanaten. Ben net nieuw op dit forum omdat ik een vraag heb over de Alfa 155. Ben zelf al mijn hele leven liefhebber van Alfa omdat me vader altijd Alfa heeft gereden maar heb van de technische kant vrij weinig kaas gegeten. Nu heeft mijn vader op schuur nog een 155 1.6 staan. Ik mag deze gaan gebruiken hij is alleen nog niet rijklaar. Qua carrosserie e.d is hij in perfecte staat er is echter een vrij belangrijk onderdeel kapot namelijk de motor. De zuiger heeft een gat gebrand in het blok of iets dergelijks maar is dus flink kapot. Nu wou ik is naar een gereficeert blok gaan kijken echter heb ik geen idee wat voor blok hier zonder al te veel moeite in gaat passen. Past hier echt alleen een 1.6 in? Of evt een 1.8/2.0? Hoor het graag. Sta ook open voor andere tips/vragen..

alvast bedankt !

Alfa155
Full Member
Full Member

RE: 155 1.6 motor vervangen

ma nov 10, 2008 17:12

1.8 motor en een 2,0 passen allebei... alleen moet je dan ook de computer en het codekastje hebben.. en bij een 2.0 zou ik je aanraden om ook de remmen te upgraden naar 2.0 remmen.....
GTV 2.0 16v

Hilbert
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: RE: 155 1.6 motor vervangen

ma nov 10, 2008 18:28

Computer en codekast hoeven niet te worden vervangen, gelijk een Squadra chip voor de gekozen motor in de bestaande computer.
1.8 motor en een 2,0 passen allebei... alleen moet je dan ook de computer en het codekastje hebben.. en bij een 2.0 zou ik je aanraden om ook de remmen te upgraden naar 2.0 remmen.....
Hartelijke groeten,
Hilbert
http://www.hs-corse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma nov 10, 2008 19:18

Volgens mij heeft Marco in Meppel nog een 2.0 16v blok te koop. Die heeft hij ook in een 1.6 16v gehad. De remmen voor een 2.0 16v heeft hij echter al verkocht, weet ik toevallig :whistle:
Als je wilt, kan ik wel even contact leggen over dat blok. 8)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 10, 2008 20:19

Je kan ook een standaard chippie overzetten hoor, dat werkt ook prima en kost je een stuk minder dan squadra. Een 1.6 versnellingsbak en een 2.0 motorblok passen ook op elkaar, in principe kan je redelijk uitwisselen met de 155 16V. Een gereviseerde motor zal je wel een boel centjes kosten, een goed lopende 155 koop je tegenwoordig voor nog niet de helft van wat het je zal kosten om dat blok te kopen en te laten plaatsen. Een motorblok overzetten wat al een behoorlijk aantal kilometers gelopen heeft is ook een risico, of je geeft een boel geld uit aan een blok met garantie, of je geeft wat minder uit maar loopt wel het risico dat het blok wat je er in hangt niet fris is of snel stuk gaat.

Ik zou even goed overwegen of je een ander blok wilt halen en dat gaan inbouwen, of dat je deze auto voor sloop/ruil wilt aanbieden en een rijdende 155 koopt. Op dit moment zijn de prijzen voor de 155 echt ontzettend laag, ik heb er eentje "over' die ik overweeg in opslag te zetten of te slopen, het geld wat ik er nu voor ga krijgen is de moeite van het verkopen bijna niet waard. Als je dus een 155 wilt hebben, is het aanbod groot en de prijs laag. Nu geld veel geld in een auto stoppen die daarna een lage dagwaarde heeft is misschien wel niet zo verstandig. Je zult dus zelf moeten overwegen of je de investering aan wilt gaan in deze auto, of dat je liever een nette al rijdende auto koopt.

geertjan88

ma nov 10, 2008 22:18

Wow bedankt voor alle antwoorden ! Hier kan ik echt wat mee. Ik heb al wel naar een nieuwe gekeken maar de reden dat ik het eerst nog met deze 155 wil proberen is dat hij echt nog in hele goede staat is. Plus dat hij is uitgebouwd, verlaagt, extra brede banden, sport stuurtje en sport velgen e.d. Heb al wat foto's gemaakt maar me camera ligt niet hier. Zal deze foto's binnenkort wel even posten.

@ Martin H

Als je wat meer info hebt daarover zal heel fijn zijn :D

alvast bedankt allemaal !

Edit: Er zit ook nog een gas installatie in. Zou deze nog door de keuring komen?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 155 1.6 motor vervangen

di nov 11, 2008 00:02

Wow bedankt voor alle antwoorden ! Hier kan ik echt wat mee. Ik heb al wel naar een nieuwe gekeken maar de reden dat ik het eerst nog met deze 155 wil proberen is dat hij echt nog in hele goede staat is. Plus dat hij is uitgebouwd, verlaagt, extra brede banden, sport stuurtje en sport velgen e.d. Heb al wat foto's gemaakt maar me camera ligt niet hier. Zal deze foto's binnenkort wel even posten.

@ Martin H

Als je wat meer info hebt daarover zal heel fijn zijn :D

alvast bedankt allemaal !

Edit: Er zit ook nog een gas installatie in. Zou deze nog door de keuring komen?
Ja hoor, dat is eigenlijk altijd Vialle LPi, dat is prima spul in de 155 16V.

Ik zou wel even uitzoeken waar dat gat in die zuiger van komt, want het zou zonde zijn als je er een ander motorblok in hangt en je hebt de oorzaak niet opgelost. Dan gaat je nieuwe blok misschien ook stuk...

Overigens, de onderdelen die je noemt zijn ook prima op een andere 155 over te zetten, dus ook daar zijn weer mogelijkheden in.

Terug naar “Algemene Technische vragen”