Symptomen: Inhoudende motor, stotteren haperen schokken. Toerenteller die dood valt. Flippende alfacontrol
Nou onderzoek en al verschillende dingen geruild te hebben zag ik dat mijn bobine doorsloeg vanuit de aansluiting naar de plus aansluiting van de bobine. Ik moest toch een grote beurt doen dus ik heb er eerst de bougies vervangen zodat ik zeker was dat dat het niet was. Ik heb precies hetzelfde twee keer eerder gehad met een 33 1.4 ie e een 155 2.4 VM turbo diesel. Beide gevallen bracht het wisselen van de bdp sensor de oplossing. (na me suf gezocht te hebben)
Het eerste wat ik probeerde was natuurlijk dat, want mijn bougie kabels zijn pas 1,5 jaar oud. Dat is het eerste waar je normaal aan denkt
Daarna heb ik een extra massa draad aangebracht omdat mijn oude gaar was, mocht ook niet baten. Toen heb ik voor veel te veel geld een gebruikte bobine gehaald in houten a 50 euro. Balen deed ik toen ik zag dat een nieuwe 50,75 euro kost bij prinsbredevoort. Maargoed, die sloeg ook weer over.
Vandaag nieuwe bougie kabels en klaar. Zal wel ergens een breukje zijn geweest. Zou wel kunnen liggen aan het wiebellen van de motor als je flink gas geeft. Mijn motor steunen zien er redelijk uit dus het zal wel zo horen. Wel jammer dat zoń zet 150 tot 280 kost. Ik heb ehm voor 175 bij de bekendste alfa dealer van Nederland gekocht. Ik kon niet twee dagen wachten om het te bestellen.
Het doodvallen van de toerenteller is te verklaren dat de toerenteller een signaal krijgt van de bobine die bij mij oversloeg.