zbo67
Member
Member

vraag over olie verbruik ts1.8

za jul 12, 2008 22:01

heren techneuten ook ik ben de trotse bezitter van een olie verbruikende 156 1.8ts bj 2002,het verbruik is ongeveer 1literop1500,en als mecanic/alfaliefhebber is dit mij een doorn in het oog.
maar nu mijn vraag wat is nu echt de oplossing want ik hoor allemaal verschillende oplossingen andere olie kleprubbers zuigerveren en zo meer.
bij de laatste riemwissel en grote beurt heb ik gezien dat de cilinder kop er al eens af is geweest (ingeslagen nr.s in de rand van lagerkappen nokkenas) maar niet goed gebeurd dus!
wat is nu de goede oplossing ikzelf denk aan cilinders honen en nieuwe veren en klepseals of moet ik verder gaan.
graag uwen antwoord .

mvrg renze, 8)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: vraag over olie verbruik ts1.8

za jul 12, 2008 23:24

Wat voo olie stook je momenteel.??

Ik zou er eerst eens Castrol RS 10w60 Edge in gaan gebruiken. Als het verbruik dan onder de 1 op 3000 / 1 op 4000 komt niets meer aan doen.

Ik neem aan dat de carterventilatie goed is???
Blijft het hoge verbruik dat zullen de zuigerveren wel vervangen moeten worden en is het aan te bevelen , net als bij de JTS- en, de oliekanaalltjes achter de olieschraapveren te modificeren. ( Sam van Lingen)
Hou ook de katalisator in de gaten bij zo'n hoog verbruik. Die kunnen nl verbranden door een te hoge olieconcentratie in je uitlaatgassen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

zbo67
Member
Member

zo jul 13, 2008 09:24

bedankt voor de reactie,momenteel stook ik halfsynteet 10w40 volgens spec en de carterventilatie is ook goed schoongemaakt ga dan nu maar eens 10w60 proberen .
de kat ja daar maak ik me dus ook zorgen over zal denk ik wel niet meer schoon worden .

renze 8)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 13, 2008 10:02

1:1500 is vrij normaal helaas, voor de TS 16V motoren. Het is inderdaad meestal de kanaaltjes achter de olieschraapveren heb ik begrepen. De mijne (2 liter) lust een liter per 1000 km bij "normaal" sportief gebruik, als ik ga blazen wordt dat nog meer vanwege de hoge toeren die ik dan meer draai. Ik hoor van veel 16V TS eigenaren ook getallen tussen de 1:1000 en 1:3000, allemaal motoren die netjes rondlopen, goed vermogen hebben, goede compressie etc. Als die blokken uit elkaar gaan voor revisie is er over het algemeen ook weinig echt versleten en nieuw gereviseerde blokken willen ook wel behoorlijk olie verbruiken.

Jou conclusie dat "de kop er af is geweest" en dat dat dus niet goed is gedaan vind ik nogal kort door de bocht.Je kan namelijk niet bij de zuigerveren zonder het hele blok uit de wagen te halen. Je weet niet waarom die kop er af is geweest, dat kan om hele andere redenen dan olieverbruik zijn geweest en je weet nog niet eens of de oorzaak van je olieverbruik wel in de kop ligt.

Ik zou er gewoon mee doorrijden, zolang je je emissie-eisen nog haalt gaat een motorrevisie meer kosten dan al die olie die je de rest van de levensduur van de auto nog verstookt en in dagwaarde zie je er te weinig in terug om het de moeite te maken. Het is een bekend probleem, wees blij dat je geen engelse auto hebt, dan ligt die olie onder je auto in plaats van dat ze verbrand wordt ;)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 13, 2008 14:19

Als je toch overstapt op een andere, hoogwaardiger type olie is het verstandig om het blok ook te gaan spoelen.
Gooi spoelmidden (Oil flush) van bv JB, Wyns of Forte bij je oude en warme olie. Laat de motor ca 15 min onbelast draaien/ Tap de olie dan af en het is niet overstandig om dan nogmaals een spoeling uit te voeren. Vul het blok dan met nieuwe olie van de Aldi/ lidl, ( 5 l voor iets van 8 euro, laat de zaak warmdraaien en voeg dan nogmaals spoelmiddel toe.
Pas na de laatste spoelbeurt het oude oliefilter vervangen en de 10 w 60 gaan vullen.
Op deze manier haal je toch nog de nodige aanslag uit je motor die de werking oa de olieschraapveren/ afvoerkanaaltjes en compressieveren kunnen beperken. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: vraag over olie verbruik ts1.8

zo jul 13, 2008 15:36

Als je toch overstapt op een andere, hoogwaardiger type olie is het verstandig om het blok ook te gaan spoelen.
Gooi spoelmidden (Oil flush) van bv JB, Wyns of Forte bij je oude en warme olie. Laat de motor ca 15 min onbelast draaien/ Tap de olie dan af en het is niet overstandig om dan nogmaals een spoeling uit te voeren. Vul het blok dan met nieuwe olie van de Aldi/ lidl, ( 5 l voor iets van 8 euro, laat de zaak warmdraaien en voeg dan nogmaals spoelmiddel toe.
Pas na de laatste spoelbeurt het oude oliefilter vervangen en de 10 w 60 gaan vullen.
Op deze manier haal je toch nog de nodige aanslag uit je motor die de werking oa de olieschraapveren/ afvoerkanaaltjes en compressieveren kunnen beperken. :wink:
Bij moderne motoren met kleine fabricagetoleranties die altijd met moderne olie gereden zijn, zal het effect hiervan niet echt heel groot zijn, naar mijn mening. Als je een auto hebt die lang stil heeft gestaan of een klassieker met de nodige kilometers op de teller, zal je allicht meer vuil hebben wat je zo weg krijgt.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 13, 2008 15:44

Wat te denken van ongunstige gebruksomstandigheden?? :wink:
Veelal onstaan daardoor ook problemen met tikkende (vervuilde) hydraulische klepstoters.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

zbo67
Member
Member

zo jul 13, 2008 21:55

motor fluschen daar heb ik goede ervaring mee ik berijd namelijk ook nog 164's waarvan de ene een tb v6 die had ook wat olie druk problemen die heb ik op de beschreven manier behandeld met jb engine flusch je wilt niet weten wat voor reut er uit die motor kwam,maar nu isie piccobello goede olie druk geen last meer van te hoge motor temp.
wat voeren ze precies uit met de zuigers of veren bij sam van lingen om het olie probleem op te lossen?

renze 8)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 13, 2008 22:00

Nieuwe zuigerveren en ze boren extra oliekanaaltjes onder de olieschraapveer. Ze hebben daar een speciaal bankje voor gemaakt.

Maar als ik het allemaal zo hoor is er nog goede hoop als je gaat flushen en de Castrol 10 w 60 gaat gebruiken.
Mischien dat andere 10w 60 olien ook goed werken, maar ik heb goede ervaringen met Castrol, met name de nieuwste "Edge"
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 13, 2008 23:08

Heb ook een goede ervaring met het flushen van een motorblok. Bij m'n 33 16v een keer gedaan. De olie kwam er pikzwart uit.
Nieuwe olie erin en telkens als ik de olie peilde had het de kleur van nieuwe olie. Ook m'n olie verbruik daalde en de temperatuur van de olie bleef wat lager.

mark156
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 13, 2008 23:38

Hallo beste mensen, ik denk, ik zal ff een reactie plaatsen. Ik heb een tijdje terug eenzelfde topic gevolgd(Mega olieverbruik 146) en er ook reacties op geplaatst, ik zit/zat namelijk ook met een hoog olieverbruik bij mn 156. Nu heb ik diverse oplossingen gehoord, maar ben zelf begonnen met een motorspoeling en andere olie, ondanks dat er een andere oplossing was aangedragen in dat topic. Ik heb nog niet veel kilometers met de nieuwe olie gereden, zo n 400km, maar het ziet er zeer veelbelovend uit!! Had vóór de verversing eerst eens een 1000km met 1 afgestopte carterventilatieslang rondgereden, die na de gasklep zit, en het verbruik daalde meteen!! Daaruit maakte ik op dat het hem in de kwaliteit van de olie zit, het lijkt er sterk op dat deze té heet word en verdampt, en vervolgens afgevoerd word via de cartervent., daar het inlaatspruitstuk vanbinnen zo vet-als-een-slak is.
Heb nu 1,5 week geleden de motor gespoeld met een flush van Tunap, en vervolgens Castrol Edge Sport 10W-60 ingemikt; sindsdien is het peil niet merkbaar gezakt, terwijl ik op het laatst op een verbruik van 1:900 zat. Ik hield eigenlijk al rekening met een revisie!!! :roll: Maar nu moet ik zeggen dat ik weer goede moed heb, en raad iedereen met dezelfde problemen aan ditzelfde gewoon te proberen. T is niet goedkoop, zo n 18 Euro de liter, maar wat denk je dat een revisie kost, en dan is niet eens zeker dat je de oplossing hebt!! Als jullie willen, zal ik jullie op de hoogte houden van mijn latere bevindingen, misschien juich ik nu wat vroeg, maar het ziet er wel gunstig uit iig!! Kennelijk word de olie in vooral een 1.8ts thermisch hoog belast dat je een stabiele olie voor warme toestand nodig hebt. Mooie bijkomstigheid is dat mijn nokkenasversteller ook véél minder van zich laat horen, eerst was die bij koude start duidelijk aanwezig, nu nog amper. Ik ga hem wel vv hoor, maar volgend jaar ofzo wanneer de d.riem ook weer aan de beurt is, moet nu eerst andere dingen bekostigen!! Suc6, mark156 :wink:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 14, 2008 08:51

Het verschijnsel wat jij omschrijft, het snel vervuilen van de carterventilatie, is maar voor een deel(tje) afhankelijk van je oliekwaliteit.
Het probleem onstaat doordat er lekverliezen langs je zuigerveren optreden welke een verhoogde carterdruk veroorzaken.
Regelmatig flushen kan er zeker wel aan bijdragen dat je zuigerveren goed los blijven zitten en het houdt de zuigerveergroeven/boringen ook mooi schoon opdat de olio ook weer goed afgevoerd kan worden en niet "ophoopt" en verbrand. Verder blijve hydraulische stoters beduidend schoner en zullen net als de nokkenasversteller, minder gaan tikken of mogelijk zelfs geruisloos worden.
Verwacht geen wonderen van flushen in combinatie met een goede olie, maar werken doet het zeker.

Ik ben geen olie kenner maar ik heb het idee dat regelmatig verversen juist een van die dingen is die bijdraagt aan het voorkomen van inwendige motorvervuiling en dus problemen als die hier omschreven worden: Zeker als een blok onder minder gunstige omstandigheden gebruikt wordt, zoals een mix tussen vele korte ritten en af en toe een langere rit.

@ Mark: Uiteraard verwachte we dat je je bevindingen hier ergens neertypt... :o
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

zbo67
Member
Member

ma jul 14, 2008 13:10

zo allemaal reacties dit geeft de burger moed,zal wel een ander merk olie worden in mijn geval werk namelijk ofshore als mecanic voor de firma total en via de autoclub van total kan ik tegen sterk gereduceerd tarief olie bestellen wel van elf maar ja een en dezelfde club.
ceep you posted.

renze 8)
Bodidley Techneut met Alfistische trekjes
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]

Mito 1.4 tb trackdaytool
Giulia Btech

Terug naar “Algemene Technische vragen”