Hallo beste mensen, ik denk, ik zal ff een reactie plaatsen. Ik heb een tijdje terug eenzelfde topic gevolgd(Mega olieverbruik 146) en er ook reacties op geplaatst, ik zit/zat namelijk ook met een hoog olieverbruik bij mn 156. Nu heb ik diverse oplossingen gehoord, maar ben zelf begonnen met een motorspoeling en andere olie, ondanks dat er een andere oplossing was aangedragen in dat topic. Ik heb nog niet veel kilometers met de nieuwe olie gereden, zo n 400km, maar het ziet er zeer veelbelovend uit!! Had vóór de verversing eerst eens een 1000km met 1 afgestopte carterventilatieslang rondgereden, die na de gasklep zit, en het verbruik daalde meteen!! Daaruit maakte ik op dat het hem in de kwaliteit van de olie zit, het lijkt er sterk op dat deze té heet word en verdampt, en vervolgens afgevoerd word via de cartervent., daar het inlaatspruitstuk vanbinnen zo vet-als-een-slak is.
Heb nu 1,5 week geleden de motor gespoeld met een flush van Tunap, en vervolgens Castrol Edge Sport 10W-60 ingemikt; sindsdien is het peil niet merkbaar gezakt, terwijl ik op het laatst op een verbruik van 1:900 zat. Ik hield eigenlijk al rekening met een revisie!!!

Maar nu moet ik zeggen dat ik weer goede moed heb, en raad iedereen met dezelfde problemen aan ditzelfde gewoon te proberen. T is niet goedkoop, zo n 18 Euro de liter, maar wat denk je dat een revisie kost, en dan is niet eens zeker dat je de oplossing hebt!! Als jullie willen, zal ik jullie op de hoogte houden van mijn latere bevindingen, misschien juich ik nu wat vroeg, maar het ziet er wel gunstig uit iig!! Kennelijk word de olie in vooral een 1.8ts thermisch hoog belast dat je een stabiele olie voor warme toestand nodig hebt. Mooie bijkomstigheid is dat mijn nokkenasversteller ook véél minder van zich laat horen, eerst was die bij koude start duidelijk aanwezig, nu nog amper. Ik ga hem wel vv hoor, maar volgend jaar ofzo wanneer de d.riem ook weer aan de beurt is, moet nu eerst andere dingen bekostigen!! Suc6, mark156