Jan M
Advanced Member
Advanced Member

benzinetank / pomp 75TS

vr jun 13, 2008 21:22

Bij mijn 75TS waar ik een enkele duizend km mee heb gereden begon spontaan de brandstofpomp herrie te maken.
Geval was dat ik op een gegeven moment niet meer boven de 4000 toeren kwam, poosje later 3000 en op een gegeven moment niet boven de 2800 toeren kwam.
Andere pomp er op gezet en probleem verholpen.
Toen ik de pomp bij het oude ijzer wilde doen, zag ik dat er uit de inlaatkant van de pomp een zwarte drab kwam, blijkbaar was (is) m'n tank vuil. Auto heeft bij de vorige eigenaar enkele jaren stil gestaan. Mag ik er nu vanuit gaan dat de tank schoon is of moet ik hem schoonmaken.
Zo ja, moet hij er dan onderuit? Wie heeft dit eerder bij de hand gehad.

Groet, Jan.

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: benzinetank / pomp 75TS

vr jun 13, 2008 21:24

In je tank zit een pomp met een kousje. Dit kun je zien als je voorfilter. Voor de drukpomp zit ook nog een filter (als het goed is). Of je tank schoon is of niet is natuuurlijk zo niet te bepalen. Een brandstofpomp gaat normaal gesproken niet zo snel kapot. Het euvel zit veelal in een verstopt/vervuild filter.
Shut up and ride!

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 13, 2008 21:43

Hoe kom ik bij de pomp in de tank, door het gat van de vlotter?
Of moet de tank er dan onderuit.
En kan ik het filterkousje vervangen?

Stef33
Guru
Guru

vr jun 13, 2008 22:54

Aanzuigbuis en pomp gaan er via de voorkant van de tank uit, dus daar waar de slangen er uit komen. Door de ring een stukje linksom te draaien komt de boel los, kan vastgerot zitten en natuurlijk eerst de tank zo ver mogelijk leeg. Ik dacht dat tankvlotter er ook uit moest om de draai met de aanzuigbuis te kunnen maken. Is sowieso wel handig, dan zie je tenminste wat je doet. Kousje is te vervangen, als je aan een vervanger kunt komen. Maar als ie niet beschadigd is gewoon uitwassen. Als de tank erg vuil is, kijk dan ook de buis van de tankvlotter na, die kan helemaal vol vuil zitten waardoor de vlotter niet meer helemaal naar beneden kan (nooit meer een lege tank ;-) ).

Kijk even op de site van tuynder in de onderdelencatalogus, daar staan mooie tekeningen zodat je weet wat je aan zou moeten treffen.

Benzinepomp kan overigens heel snel vastslaan op een heel klein vuiltje. Ik heb op mijn 75 destijds 2 vastgelopen pompen gehad door een kapot kousje en een vuile tank. Eentje heb ik open gemaakt en heb het vuiltje niet teruggevonden. Na iets losdraaien schroef van interne mechanisme was hij direct weer gangbaar, de passing van dit deel is zo nauw dat het kleinste vuiltje de boel kan blokkeren.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

di jun 17, 2008 16:59

Heb hier een te slachten 75 staan en heb daar vanmorgen de tank onder vandaan gehaald.

STEF33: je beschrijving klopt helemaal, heb nu goed kunnen zien hoe het in elkaar steekt.

Maar, als ik de opvoerpomp er uit wil halen moet de tank er onderuit.
Misschien is het mogelijk, dat als ik de vlotter er uit haal en met een zaklamp kan zien of er zooi in de benziene zit, en of het filter vuil is.
Wat ook nog kan, denk ik, het slangetje tussen de tank en pomp onder de auto, die is wel heel week.
Ook gelijk vernieuwen.
Maar eerst de tank een beetje leeg rijden. wordt vervolgd.
Hoeveel druk geeft die eerste pomp trouwens, anders hang ik daar nog een extra filter tussen. Als ik ruimte heb.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 17, 2008 19:10

Bij tanks zonder opvoerpomp, blaas ik altijd (met compressor) tegen de stroom in, door de aanzuigbuis. Dan blaas je dus het sokje in de tank weer open. Nu zit er bij die inj. tank dus een opvoerpomp in de weg, hetgeen extra weerstand geeft. Nu heb ik een idee om het pompje even de andere kant op te laten draaien en dan door te blazen. Geen idee of dat kan, maar lijkt mij wel. Dan hoef je dus niet de tank eronder vandaan te halen......het is maar een idee hè, heb het zelf nog nooit geprobeerd.

Maar zoveel werk is het ook weer niet, om de tank even los te halen. Dan kun je de tank ook gelijk leegspoelen. Het is maar wat jij wil. :wink:

Succes! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

wo jun 18, 2008 06:37

Heb een los pompje nu, ga het proberen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”