Em-Kay

Advies/Hulp gevraagd

di apr 08, 2008 16:46

Hoi heb me net geregistreerd ik vroeg me af of jullie me kunnen helpen om de knoop door te hakken.
Heb wat problemen met mijn bella (2001 147 1.6 16v TS 105pk 216k gelopen)

Het zit als volgt, 2 weken geleden in het weekend naar DL gereden, op de terugweg storing motor management;

auto leek nog ok te rijden dus probeer dichtsbijzijnde benzinestation te bereiken. Storinglampje uit, maar als ik boven de 4000 toeren kom begint het weer...vreemd, nu begint ook een ratelend geluid vanuit de motor m'n vriendin noemde het "alsof je een speld in een blikje hebt en die gaat schudden"
Ik dacht eerst aan een mechanisch probleem, maar als ik m'n voet van het gas haal en met dezelfde snelheid doorrijd is het geluid weg.
gas erop en boven 3500 - 4000 toeren en het is terug, langzamerhand begint vermogen ook weg te vallen, heuvels worden moeizaam en de trekkracht lijkt helemaal weg.

M'n vader heeft met zijn alfa op gas een soortgelijk probleem gehad en toen hij overschakelde op gas en vervolgens weer terug op benzine was het verholpen. Gelukkig heeft het benzinestation waar ik naartoe ben lpg.

LPG erin, het ratelend geluid is meteen weg, in eerste instantie stuttert de auto wat maar vermogen lijkt weer een beetje terug......nee hoor na een paar kilometer vermogen weer totaal weg. Het vreemde is dat op gas het geluid ook weg is, maar ik denk dat dit meer te maken kan hebben met de korte stop bij het benzinestation dan met de overschakeling naar gas.

De volgende dingen kan ik melden:

* op lage toeren is de auto niet vooruit te branden( <3500 ) trekt gewoon niet op.
* eenmaal op gang haal ik de 100-110 km/h maar daar blijft het bij
* ratelend geluid weg
* volgens mij kwam er op een gegeven moment ook wat grijze rook uit de uitlaat (was mistig dus kon het niet goed zien in de spiegel)
* motor temp is geen seconde boven de 90 graden geweest
* ik denk niet dat het een mechanisch probleem is, meer electrisch het lijkt alsof er niet genoeg brandstof wordt ingespoten of dat de brandstof niet ontvlamt (ik heb 0 sleutelervaring wat betreft motoren dus dit is maar een gok)
* Ik heb heel rustig naar huis gereden (300km van waar het begon) en ze heeft me weer thuisgebracht ben wel bang dat dat niet zo verstandig was maar op zondag niet veel keus.

zojuist 2x aan de telefoon gehangen met de monteur:
in eeste instantie gaf de computer een overslag op alle 4 de cilinders aan maar de monteur kon niet zeggen wat het precies kon zijn en vroeg of ik "verder wilde laten kijken" -> JA!

kat eraf geen problemen kat er op problemen terug. monteur: "kat is blijkbaar verstopt, nieuwe kat is een optie maar dit verklaart nog niet waar het probleem door is onstaan, kan door het doorrijden komen terwijl de verbranding niet volledig was". met nog wat kleine dingetjes 1500 E

nu is mijn volgende vraag: wat denken jullie? is het het waard met 216K op de teller? Ik had m'n limiet op 1000-1250 gezet.

hoe makkelijk/moeilijk is het om zelf de kat te (de)monteren?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Advies/Hulp gevraagd

di apr 08, 2008 17:19

je kat kan goed verstopt zitten, maar dan zou je temperatuur ook iets op moeten lopen.
een nieuwe kat monteren en de oude demonteren kan natuurlijk geen €1500,- kosten.
je eigen kat vervangen kan wel, is ook wel redelijk te doen, maar bereid je voor op veel gevloek en getier.
hij kan namelijk heel erg vast zitten, en als je op je rug moet liggen is dat zeker geen pretje.
waarschijnlijk moet ook je lambda sonde vervangen worden, die zit namelijk op de kat, krijg je meestal niet heel af omdat hij zit vastgerot.

een kat kost je ongeveer 200 euro, en een lambda sonde rond de 125 :?:

succes ermee.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
chu
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 12:34

RE: Advies/Hulp gevraagd

di apr 08, 2008 17:41

je moet zowiezo als je de kat eronder weg wilt halen eronder liggen, of een brug gebruiken
Voordat je dat doet sla even met je hand ertegen slaan kijken of die rammelt.
wil je daarna nog doorgaan met demonteren..
moetje de verharde paste even wegtikken, (dus op de pijp tikken) moertjes los...
Daarna loswringen beetje draien duwen trekken.. als die nog aan rubbers hangt rubbers loshalen.
wil je daarna de kat los halen moetje niet diep slijpen in de bovenkant slijpenanders gaat de (lava?)steen kapot
De losse stukken eruit halen
Weer dichtlassen en de gelaste kant terug naar boven zetten zodat je niets van het laswerk ziet...

Maar voordat je begint... weetje het zeker dat het de kat is?

Terug naar “Algemene Technische vragen”