Ba
Member
Member

bedrading motorruimte 75 TS

za mar 08, 2008 13:21

ej,

omdat mijn vorige blok, (na 300km na aankoop :cry: ) door nog onverklaarbare wijze was vastgelopen (kleppen afgebroken, een gat in een zuiger, cilinderbus in duizend stukjes) heb ik een ander blok in de auto gelepeld. Helaas weet ik van een paar draadjes niet meer waar ze vast moeten. Het gaat hier om een 75 indy met een TS motor. Zouden jullie mij willen vertellen hoe deze draden horen te zitten?

Het eerste stekkertje (mannetje) Komt uit de bobines met een wit draadje.
Afbeelding

De tweede; een massadraad van ongeveer 1 meter lang die 20cm achter de rechterkoplamp aan de carrosserie vastzit. Geen idee waar die vast moet.
Afbeelding

De derde; 3 stekkertjes (bovenste is een mannetje, de 2 andere vrouwtjes). Komen uit hetzelfde snoer als waar ook de ruitensproeiervloeistofniveaumeter (leuk voor Scrabble!) uitkomen.
Afbeelding

De 4e; de sensor achter de altenator, welke draad moet daar vast? Misschien een van de 3 stekkertjes van hierboven?
Afbeelding

Zitten de draadjes van de nokkenasversteller zo goed? Bij het vorige blok zat de versteller een kwartslag gedraaid, ik weet niet hoe het hoort.
Afbeelding

En de laatste; waar aan de carrosserie hoort de massadraad vast zitten die achterop het blok zit?

Als deze draadjes weer goed vast zitten hoeft alleen de inlaat en uitlaat er nog op en kan ik na 4 maanden (!) weer rijden :driving:

Barend
75 Indy TS 1992

GiuliaReis
Full Member
Full Member

Re: bedrading motorruimte 75 TS

za mar 08, 2008 14:10

ej,

omdat mijn vorige blok, (na 300km na aankoop :cry: ) door nog onverklaarbare wijze was vastgelopen (kleppen afgebroken, een gat in een zuiger, cilinderbus in duizend stukjes) heb ik een ander blok in de auto gelepeld. Helaas weet ik van een paar draadjes niet meer waar ze vast moeten. Het gaat hier om een 75 indy met een TS motor. Zouden jullie mij willen vertellen hoe deze draden horen te zitten?

Wiite draad gaat naar je toerenteller, op 1 van de bobines prikken

De tweede; een massadraad van ongeveer 1 meter lang die 20cm achter de rechterkoplamp aan de carrosserie vastzit. Geen idee waar die vast moet.

Volgens mij is dat geen massa draad. Likt me dat deze van de plus vd startmotor afkomt en naar het verdelerblokje gaat op het rechter schutboard.
Heeft twee verschillende diameters wat betreft kabel oogjes :wink:

En de laatste; waar aan de carrosserie hoort de massadraad vast zitten die achterop het blok zit?

Als deze draadjes weer goed vast zitten hoeft alleen de inlaat en uitlaat er nog op en kan ik na 4 maanden (!) weer rijden :driving:

Barend
Massa draad zit voor op het blok bij een TS volgens mij het tweede draadgat onder je kleppen deksel..

enjoy Rob
Thoughts of an idle mind

GiuliaReis
Full Member
Full Member

RE: bedrading motorruimte 75 TS

za mar 08, 2008 14:14

Afbeelding

en

Afbeelding
Thoughts of an idle mind

Ba
Member
Member

Re: bedrading motorruimte 75 TS

za mar 08, 2008 14:28

ej,

Wiite draad gaat naar je toerenteller, op 1 van de bobines prikken

hmmm... vreemd. Ik heb namelijk niets gedaan met de bobines, en de toerenteller deed het wel. Het zou ook kunnen dat de draad nooit ergens aan vast heeft gezeten. Het lijkt me sterk dat ie weer op de bobine moet, aangezien ie daar net vanaf komt. Het is iets duidelijker waar de draad vandaan komt op onderstaande foto:

Afbeelding

Volgens mij is dat geen massa draad. Likt me dat deze van de plus vd startmotor afkomt en naar het verdelerblokje gaat op het rechter schutboard.
Heeft twee verschillende diameters wat betreft kabel oogjes :wink:

Dat verklaart ook waarom ie rood is... Ik heb een oude foto van de motorruimte erbij gehaald en het lijkt inderdaad zo te horen. Bedankt!
Massa draad zit voor op het blok bij een TS volgens mij het tweede draadgat onder je kleppen deksel..

enjoy Rob
Er zit inderdaad bij mij ook aan de voorkant een massadraad. Echter zit er ook aan de achterkant, onderaan, een brede strip van 20cm lang, die ook ergens achteraan aan de carrosserie vast hoort te zitten. Maar waar :-k

Ik kan op jouw foto helaas niet goed zien hoe de draden zitten ten opzichte van de nokkenasversteller. Zit het mertekentje bij jou rechtop? (bij mij is die dus een kwartslag gedraaid, welke kant op weet ik niet)

Bedankt! Het rijden komt weer ietsje dichterbij in zicht! :wink:
75 Indy TS 1992

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 08, 2008 15:32

Massakabel achteraan het blok zit aan de balk vast waar ook het stuurhuis op gemonteerd zit. Aan de achterkant van de balk aan de passagierskant.

Witte draad bij de bobine is over, heb je er twee van (elke bobine 1), dus als jouw toerenteller het al doet zit er al een aangesloten.

Nokkenasversteller positie maakt geen echt verschil. Is niks anders als een elektromagneet die een pen bedient/verschuift.

De overtollige draden bij de kabelboom van de ruitensproeierpomp lijken mij idd bij de oliedruksensor te horen. makkelijk te testen, auto op contact en tegen massa tikken, iemand andrs laten kijken of er een lampje gaat branden...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Ba
Member
Member

Re: RE: bedrading motorruimte 75 TS

za mar 08, 2008 15:39

Massakabel achteraan het blok zit aan de balk vast waar ook het stuurhuis op gemonteerd zit. Aan de achterkant van de balk aan de passagierskant.

Witte draad bij de bobine is over, heb je er twee van (elke bobine 1), dus als jouw toerenteller het al doet zit er al een aangesloten.

Nokkenasversteller positie maakt geen echt verschil. Is niks anders als een elektromagneet die een pen bedient/verschuift.

De overtollige draden bij de kabelboom van de ruitensproeierpomp lijken mij idd bij de oliedruksensor te horen. makkelijk te testen, auto op contact en tegen massa tikken, iemand andrs laten kijken of er een lampje gaat branden...
Kijk, daar heb ik ook wat aan, bedankt! Enig idee waar de 2 andere stekkertjes op horen? Nog 1 daarvan gaat nog aan een stekkertje onder het ruitensproeierrecervoir, dan blijft er nog 1 over... Nog een idee? En die nokkenasversteller gaat niet kapot als de draadjes verkeerd om zitten en zo het pennetje naar achter wil trekken ipv duwen naar voren?
75 Indy TS 1992

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 08, 2008 15:43

Als de nokkenasversteller niet werkt merk je dat zo... loopt knap beroerd dan.

Olieniveau? Dynamo? remblokslijtage-indicator? kan het me zo even niet meer voor de geest halen wat daar allemaal precies zit.... Gewoon even meten of er stroom oid op komt t staan op contact. en kijken of er iets gebeurt op het dashboard als je hem tegen de massa aanhoudt op contact.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Ba
Member
Member

za mar 08, 2008 16:02

Top!

Dan die ik het zo. Dat is inderdaad een goed idee. Ik was alleen bang dat als ik iets verkeerd aansluit er ergens iets kan doorbranden... vandaar :wink:

Bedankt voor het advies!
75 Indy TS 1992

GiuliaReis
Full Member
Full Member

zo mar 09, 2008 10:47

Die rode draad zorgt o.a. voor voeding van je fan. Even checken of die wel aan slaat :wink:
Thoughts of an idle mind

Ba
Member
Member

wo mar 12, 2008 09:53

nou, ik ben bijna klaar heb ik een slangetje waarvan ik niet weet waar die naar toe moet. Een eind zit op het inlaatmanifold, de andere kant zou naar de 'solonoid valve' moeten. Iets voor het afzuigen van benzinedampen in de tank. Echter heb ik geloof ik nog nooit die klep gezien, en daarbij zit er op de slang tussen de gaskleppenhuis en de carterontluchtingbakje een T-stuk waar het slangetje op zou kunnen.

Nou was mijn vraag of dat zo hoort?

Het ene eind
Afbeelding

Het T-stuk
Afbeelding
75 Indy TS 1992

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mar 12, 2008 14:27

dat T-stukje hoort niet.

de solenoid bevindt zich denk ik in de buurt van het koolfilter voor je brandstofdampen (achter je bumper)

Speeder

wo mar 12, 2008 16:37

Hey Barend! Doordat die ene nippel op het inlaatspruitstuk nu open is, zal de motor valse lucht trekken. Omdat er geen lambdaregeling op jouw 75 zit zal het MMS ook niet bij gaan regelen waardoor de motor slechter zal gaan lopen (ook stationair) ;) Volgens mij zit er bij jou geen koolstoffilter achter de bumper (heeft dit te maken met de conversie van 1.8 naar 2.0TS?). Dat T stuk is dus ook neit origineel lees ik net, wellicht dat we dat anders op kunnen lossen (afdoppen oid)...;)

Ba
Member
Member

wo mar 12, 2008 17:35

Ik heb nu die twee punten met elkaar verbonden met een slangetje, volgens mij zoals het voor de motorwissel :wink: ook zat. Loopt best aardig :twisted: Maar misschien zuigt ie nu carterdampen aan... ook niet echt bevoordelijk.
75 Indy TS 1992

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: bedrading motorruimte 75 TS

wo mar 12, 2008 18:11

Maar misschien zuigt ie nu carterdampen aan... ook niet echt bevoordelijk.
Dat deed ie toch al met de originele set-up. Besef je wel dat je nu een tweede stationair bypass hebt gemaakt...

Ba
Member
Member

wo mar 12, 2008 23:23

En dat kan kwaad? Is afdoppen een betere optie? Ik geloof niet dat ik zo'n brandstoftank-afzuig-installatie :wink: heb... Het is een omgebouwde Indy.
75 Indy TS 1992

Terug naar “Algemene Technische vragen”