Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

Ruitenvloeistof pompje

wo jan 09, 2008 23:44

Vanavond maar eens een moderne modificatie aangebracht aan de Bertone. Het bekende zakje vervangen door een ruitenvloeistof reservoir met pompje. Nieuw sproeikopje en alle slangen vernieuwd. Schakelaar gemonteerd en ja hoor. Mooie krachtige straal op de ruit en geen gedoe meer met de voetpomp.

Maar nu. De voetpomp is verbonden met de ruitenwisser zodat als je pompt de ruitenwisser ook heen en weer gaat (aantal slagen). Nu ik de voetpomp eruit heb gehaald komt mijn ruitenwisser niet meer terug (volgen jullie het nog???).

Op de pomp zitten 4 polen. Alleen heb ik ff geen spullen om de polen door te meten. Wie oh wie weet welke polen met elkaar in verbinding staan? Als ik dat weet kan ik de polen doorverbinden zonder de voetpomp te monteren.

Wie oh wie......??????????
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Ruitenvloeistof pompje

do jan 10, 2008 16:31

ik heb me hier ook al eens over gebogen. Bij mij zit de voetpomp er dus nog in en via een omleiding heb ik een zak met pomp eraan gehangen. Vervolegns ben ik gaan kijken of ik de nieuwe pomp met de oude voetpomp kon gaan bedienen. Na veel meten, meten en meten heb ik de brui eraan gegeven. Kortom, ik zou een oplossing ook graag voorbij zien komen.

groet

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Giulia Super

RE: Ruitenvloeistof pompje

za jan 12, 2008 22:39

2 aansluitingen hebben een maakcontact en 2 hebben een breekcontact. Meet aan de pompzijde (stekker er af) met een ohm meter welke contacten verbinden als de pomp niet ingetrapt wordt, en onderbreken als je er wel op trapt, die 2 draden kan je door verbinden. Na het doorverbinden de stekker er af laten anders springt de zekering als je op de pomp drukt.
Het zijn ook de aansluitingen als je er een spanningzoeker opzet (stekker aangesloten op de pomp) het lampje gaat knipperen als de wissers met de normale schakelaar aan staan.(sleepcontactcircuit)

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Ruitenvloeistof pompje

ma feb 04, 2008 14:58

Inmiddels de zaak doorgemeten en doorverbonden. Alles werkt nu naar volle tevredenheid!
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Ruitenvloeistof pompje

ma feb 04, 2008 21:07

Ik moet me er nog over buigen, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe ik het moet aanpakken. Kan iemand misschien een eenvoudig tekening maken. Of is dat teveel gevraagd? :oops:
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Ruitenvloeistof pompje

di feb 05, 2008 11:53

@ Jaben. Het hangt er een beetje vanaf wat je wil. Wil je je pompje bedienen met een aparte schakelaar? Of wil je deze koppellen aan de bestaande bedrading? Ik heb een nieuwe schakelaar gemaakt. Voetpomp verwijderd maar wel even e.e.a. doorverbonden omdat bij het verwijderen van de voetpomp de wissers hun slag niet meer afmaken.
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8248
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Ruitenvloeistof pompje

di feb 05, 2008 12:21

heb hier nog ergens een schema liggen welke ik had gemaakt nadat ik de mijne ook had omgelegt :!:

Betreft wel de alfetta gt...weet niet of de aansluitingen overeenkomen!

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

Re: RE: Ruitenvloeistof pompje

di feb 05, 2008 15:21

@ Jaben. Het hangt er een beetje vanaf wat je wil. Wil je je pompje bedienen met een aparte schakelaar? Of wil je deze koppellen aan de bestaande bedrading? Ik heb een nieuwe schakelaar gemaakt. Voetpomp verwijderd maar wel even e.e.a. doorverbonden omdat bij het verwijderen van de voetpomp de wissers hun slag niet meer afmaken.
Ik heb van Egbert inmiddels een schema ontvangen. Ik heb nu een aparte schakelaar, maar ik zou graag willen dat de ruitenwisser ook aan gaan tijdens het sproeien. De voetpomp zit er nog wel in, maar hoef hem eigenlijk niet per se te gebruiken.

Maar heb jij een relais gebruikt of alleen draden doorgeschakeld? En hoe heb je de draden dan doorgeschakeld? Zoals hierboven beschreven?
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1101
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Ruitenvloeistof pompje

wo feb 06, 2008 00:03

Is dat schema ook ergens te downloaden? Ik heb momenteel de pomp via de schakelaar van de (niet werkende) achterruitverwarming aangesloten en de voetpomp zit er nog gewoon in, alleen water loopt er niet meer door. Als alles weer via voetpompje te schakelen is zou dat wel mooi zijn.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Ruitenvloeistof pompje

wo feb 06, 2008 00:07

Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”