thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Onderste ketting vervangen bij Nord (1750)

do dec 27, 2007 17:26

Hoi,

Het 1750 oud type blokje van mijn Super is een aantal jaren geleden gereviseerd en heeft inmiddels weer een kleine 20.000km gelopen zonder noemenswaardige problemen. Helaas maakt de onderste (korte) distributieketting nogal wat herrie. Navraag leverde het kommentaar op dat er een aantal jaren geleden een tijdje kettingen van minderwaardige kwaliteit verkocht zijn die hiervan last hebben.
Ondanks dat het blijkbaar geen kwaad kan erger ik mij er steeds meer aan (voor de rest loopt het blokje heel mooi en mechanisch erg rustig).
De officiele versie is dat voor het vervangen van deze ketting het hele blok uit elkaar moet.
Echter, is deze ketting eindeloos of zit er een slot in? Kan mij anders (theoretisch) voorstellen dat met het carter en het kleppendeksel ervan af deze toch eventueel zonder verder sloopwerk te vervangen moet zijn.. Of zit de krukas te zeer in de weg? Moet het voordeksel ervan af (en dus ook de kop?).

Wie helpt mij verder?

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Onderste ketting vervangen bij Nord (1750)

do dec 27, 2007 18:03

Ik heb het voorig jaar noodgedwongen gedaan. Het is een eindeloos geklonken ketting en ik zou daarin, gezien de krachten die deze ketting te verwerken krijgt ook niet van afwijken. Als je handig bet kan zowel de kop als het carter blijven zitten.
Het betekent wel dat je het distributiedeksel er tussenuit moet zien te wurmen, dus radiateur uitbouwen, fan uitbouwen, krukaspully eraf. Twee bouten ad "oren" van je kop niet vergeten. Gebruik bij montage een goede kwaliteit vloeibare pakking/ ( Innotec easy gasket) of Instant Gasket van Xeramic.)

En Ja: Die ketting kan er echt af hoor zonder em door te slijpen.. :wink:
(Leuk puzzeltje wie dat het snelste kan. :lol: )

Kwestie van de tanden iets langs elkaar leggen en dan de ketting . Al draaiend van het kleinste wiel afrollen en het kleine wiel daarbij naar buiten dwingen. In 1 keer wil uiteraard niet maar als je het tandwiel 1 rij naar buiten hebt gebracht doe je daarna de tweede rij.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

hondaman
Member
Member

za dec 29, 2007 13:57

Je kunt het onderste tandwiel toch van de krukas afschuiven ?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 29, 2007 14:19

niet als de ketting nog over het bovenste tandwiel heen ligt... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Onderste ketting vervangen bij Nord (1750)

za dec 29, 2007 15:29

Je kunt het onderste tandwiel toch van de krukas afschuiven ?
Het bovenste en het onderste tandwiel dien je in 1 beweging te demonteren. Pas daarna kun (Als je ze los hebt dus) je de ketting verwijderen op eerderomschreven wijze... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Dominic
Guru
Guru

za dec 29, 2007 20:22

is het wel de onderste ketting ......????
Heb je na de revisie na ongeveer een 1000 km de kettingspanner wel eens gelost en opnieuw de bovenste kettiing op spanning gebracht.?
Soms loopt de ketting tegen het kettinghuis aan zonder dat de noassen verlopen.
Ik zou eerst dit checken.
suc6

patje1100
Guru
Guru

zo dec 30, 2007 10:11

@@.. Weet precies wat je bedoelt, maar als je het foefje eenmaal in de gaten hebt dan heb je zo dat kettinkje eraf.

Je kunt het idd doen zonder de kop te lichten maar ik zou wel de carterpan losmaken. Dan krijg je het distributie deksel er toch even gemakelijker weer op en je "stroopt"je pakkingen dan niet op.

Check dan ook meteen even op je koperen / messing lagertje waar dat middelste wiel in draait niet uitgelubberd is.

Terug naar “Algemene Technische vragen”