Stanley

Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berlina

ma dec 17, 2007 21:56

Hallo Allemaal,

Vandaag ben ik een trotse bezitter geworden van een Alfa Romeo 2000 Berlina uit 1972.
Aan de auto zelf zit nog behoorlijk wat werk maar ik begin bij het lastigste namelijk de voorste krukaskering lekt.
Nu heb ik wel auto verstand, maar ik heb zelf nog nooit een alfa gehad.
Ik begrijp dat hij achter de aandrijf poelie zit.

Dat betekend dus Radiator ( incl vloeistof ) eruit.
Grill demonteren.

Nu begrijp ik dat je de poelie los kunt halen met een sleutel 32 of 34 ? (vraag1).
Maar wat ik daar achter krijg te zien weet ik eigenlijk niet vandaar dat ik ook deze vraag wil stellen :

Hoe ga ik nu verder te werk ?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1842
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

ma dec 17, 2007 22:01

Sleutel 36

Moer los, poelie eraf trekken, keerring wisselen en klaar.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

ma dec 17, 2007 22:05

Dop 36 zo uit het hoofd. maar: De bout waarmee die pully vast zit zit vaak echt onbehoorlijk vast !
Gebruikt een 3/4 duims wringijzer en een zeer degelijke dop om te beginnen. Even losmeppen is er echt niet bij.
Als je kans ziet de krukas met een speciaal blokkeer tooltje vast te zetten is dat een optie.
Met een luchtsleutel en veel geduld wil het wel eens lukken en deze methode geniet eigenlijk de voorkeur..

Het vervangen van de keerring zelf is dan een fluitje van een Eurocent. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

di dec 18, 2007 08:06

Het is maat 36.
Ikzelf heb hem doorboord en een nieuwe erop gezet.
Als je hem doorboort is de spanning ervan af en tik je hem met een beitel los
Pas op dat je de draad niet raakt.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

Re: RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 B

di dec 18, 2007 08:42

Sleutel 36

Moer los, poelie eraf trekken, keerring wisselen en klaar.
Dit is echt een klusje wat inderdaad zo simpel lijkt.

Ervaring leert anders... :oops:

Je kunt er vaak niet zo lekker bij, die moer zit allejezus vast (beste is met een luchtsleutel..) en als dat niet lukt zoals Bertonebianco al zei, losboren. De oude keerring haal ik er meestal uit door er twee parkers in te draaien en hem er dan zo uit te trekken met een tang.

Succes! 8)
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Stanley

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

wo dec 19, 2007 18:49

Hardstikke bedankt voor alle tips/trucs.
Nu moet ik alleen met de hand die moer 36 eraf halen. Dus ik heb geen bezit van luchtgereedschap.
Alleen ben ik bang als ik veel kracht zet ook het vliegwiel mee gaat draaien ?
En dan....... vliegwielvast zetten, krijgt die dan niet veel te lijden ?

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

wo dec 19, 2007 18:52

vliegwiel ziet daar niet van af,anders zou je niet mogen starten ook.
er zijn truukjes om een starterkrans omgekeerd op het vliegwiel te zetten(blokkeren)
die moer 36 met de hand loskrijgen is een verdomde klus,als je ze zo loskrijgt heb je geluk,die moeren worden niet al te dikwijls gelost.

Stanley

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

wo dec 19, 2007 22:52

Moet de dynamo er ook uit ? Ik snap dat de fan er wel af moet........

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1842
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 Berli

do dec 20, 2007 08:25

Fan hoeft er niet af, dynamo ook niet.
Shut up and ride!

Stanley

Re: RE: Voorste Krukaskering vervangen van een Alfa R 2000 B

do dec 20, 2007 22:08

Fan hoeft er niet af, dynamo ook niet.
Kijk dat scheelt al weer een hele hoop, a.s. Zondag gaat het gebeuren.
Ik heb luchtgereedschap geregeld en een dop 36 (belachelijk groot trouwens).
Hopelijk is het lekken dan over !

Vandaag toch maar weer de oliepeil gechecked, er kon 1 liter bij !!!
Hij lekt het meest bij het rijden, want er komt meer olie uit bij het even stationairdraaien op de parkeerplaats.
Dan van het de hele nacht stilstaan.

Het is toch niet de carterpakking ?

Trouwens, het oliedruk metertje deed het van de week naar behoren (stationair 5-7 psi en bij 3000 toeren 40 psi).
Nu hangt hij bij stationair toerental vast op 40psi en bij 3000 toeren komt hij niet boven de 45psi.
Kan ik nu concluderen dat mijn sensor stuk is ? Of heeft dit met het koude weer te maken ?

Terug naar “Algemene Technische vragen”