Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 08:22

Op de Belgische site autosport.be stond een mooi artikel over de essentie van autorijden. Dit in het kader van een verhaal over de 'groene' Autosalon van Brussel.

Hier het verhaal:

Het autoverkeer verloopt zo chaotisch door ongedisciplineerd rijgedrag van steeds meer bestuurders, dat men zich moet afvragen of autorijden als grap, dan wel als ernst moet worden beschouwd. Als men sommige automobilisten tekeer ziet gaan is het nauwelijks aan te nemen dat voor de meeste van die "vliegende kratten" drie, vier of vijf jaar moet worden gewerkt om ze te kunnen afbetalen. Voor de meeste bestuurders is dat geen punt. Velen ervan rijden als gesponsorde stuntmannen. Daarom is het goed eens iets te vertellen over gewoon autorijden.

Autorijden heeft iets ondefinieerbaar prettigs in zich. Is het de natuurlijke drang naar mobiliteit in de mens die hem autorijden als een kick doet ervaren ? Geen mens kan daarop exact antwoorden maar feit is dat de auto’s voor sensatie kunnen zorgen. Snel, zacht en comfortabel langs berg en dal rijden doet rijkelijk aan. Snel, hard afgeveerd en met oerend hard gehuil langs wegen scheren heeft iets van een machtsontplooiïng, een uitbarsting van teveel aan energie, aan agressiviteit of aan frustraties. Citroën liet zich in het nieuwe C5-concept verleiden tot een keuze uit de vermaarde Hydrogen 3 ophanging en een "gewone" harder afgveerde klassieke ophanging. Maar waarom ? Autorijden is zo gemeenschappelijk geworden, zoiets economisch, sociaal en technisch overweldigend dat de vraag rijst of de massa het ziet als een grap van een plezierig speeltuig of als de ernst van een maatschappijke bewegingsvrijheid.

Het antwoord is duidelijk. Autorijden moet als een maatschappelijke bewegingsvrijheid worden gezien. De burger betaald daarvoor overigens ontieglijk veel. Die bewegingsvrijheid moet in alle ernst worden gezien. Randverschijnselen zoals bumperkleven, zigzaggen en raketlanceringen aan het groene licht zijn gewoonweg uit den boze. Voor die dingen ligt mee een grote verantwoordelijkheid in handen van de constructeurs. Ze moeten af van "sportiviteit" in de modellen . Daar is plaats voor in de - gereglementeerde - (FIA, KACB) autosport maar niet op de openbare weg. Autoconstructeurs moeten schermen met hybride, met brandstofcellen , waterstof en andere batterijtechnologieën waarin Toyota (U leest goed, de falers in de F1 tot nu toe) mijlen voor zijn op de concurrentie. Als de accenten niet daarop worden gelegd is het autoverkeer een moordend spel, gevaarlijker dan Kasparov schaakt met Poetin. Russische roulette.

Autorijden is levensgevaarlijk als het niet met inzicht en verantwoordelijkheidszin wordt gedaan. Bestuurders die 100.000 en meer km per jaar afleggen zonder ongevallen, en dus als goede bestuurders mogen worden bestempeld, zullen een raar antwoord geven op de vraag "waarin de essentie van goed autorijden bestaat ?" Hun antwoord zal zijn : "Goed autorijden is net als schaak spelen."

Goed autorijden is defensief zijn. Voorzien wat de tegenstanders (andere verkeersdeelnemers) kunnen doen en welke tegenzetten (afweermaneuvers) men zelf kan verwezenlijken. De beste schaakspelers in het verkeer verlaten het tornooi het veiligst, met het minste schade en ze komen zelden in levensgevaar.Concreet wil dat zeggen dat niet vlak voor de auto moet worden gekeken, maar eerder vijfhonderd meter verder. Op wat men dààr ziet gebeuren moeten de eerstvolgende maneuvers worden afgestemd. Dat kan gas minderen zijn, een versnelling lager schakelen, remmen, op tijd voorsorteren maar evengoed en/of versnellen en uitwijken. Welke echter ook het maneuver mag zijn, het moet steeds met beheerstheid worden uitgevoerd. Bruuske bewegingen zijn onder iedere omstandigheid foute bewegingen in een voertuig. Daardoor ontstaat een onbalans in het rijpatroon en dat is nooit goed. Natuurlijk kan de nood dwingen tot een bruusk maneuver, maar dan is men al in een situatie terechtgekomen (door te weinig vooruitziendheid) die niet meer tot evenwichtig, beheerst en veilig autorijden behoort.

Echt goed autorijden is moeilijk te bereiken zonder enige basiskennisvan hoe een auto werkt. Begrijpt men van het inspelen op elkaar van de verschillende technische "clans" in een auto iets, dan wordt het gemakkelijker. Men kan dan beter de koppeling, de versnellingsbak, remmen en stuurinrichting juister en logischer bedienen. Daarmee wordt men zich bewust van de grote mate van actieve veiligheid die een auto inhoudt. Een auto gaat niet te pas en te onpas aan het slingeren, kantelen of over de kop. Zo’n effecten liggen altijd aan de bestuurder. Als een auto bezadigd rijdt (niet hetzelfde als met slakkengang), evenwichtig wordt bestuurd (niet hetzelfde als racen), dan houdt hij een bewonderenswaardige veiligheid in.

Hoofdzaak is om alle bewegingen van het voertuig harmonieus op elkaar te doen inspelen. Dat niet iedereen daarin slaagt is bekend. Maar wat iedereen wel kan is bruuske richtings- en snelheidsveranderingen vermijden. Ook de aandacht voor een goede zithouding achter het stuur en een grondige kennis van het verkeersreglement, vooral het praktisch-nuttige, zijn essentiële noodzaken voor het goed autorijden. Misschien is een zelfonderzoek voor ieder van ons aanbevolen
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 689
Lid geworden op: za aug 18, 2007 17:51
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 09:01

8) 8)
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S


Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 10:40

Zeker een goed stuk, maar jezelf afschieten bij het stoplicht is toch leuk? 8)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 10:56

"Goed autorijden is net als schaak spelen."

Schaak spelen heeft maar één doel: de tegenstander verslaan .

:biggrin:

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2310
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 11:31

Bij schaken moeten ze toch altijd heel lang nadenken bij elke zet? Daar heb je op de weg mooi geen tijd voor :wink:
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 11:41

Om eerlijk te zijn: ik vind het een onzinnig verhaal. De auteur stapelt aanname op aanname en legt verbanden die er niet zijn.

Hij had zich kunnen beperken tot 'neem je verantwoordelijkheid'. En daar valt niets op af te dingen.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 12:59

Anticiperen is mooi, moet je ook vooral doen. Het verkeer serieus nemen ook. Maar hebben we nou tegenwoordig zelfs al een probleem met stoplichtsprintjes? "Uit den boze"? Hou nou toch op zeg!!! Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om sportief rijden zonder blikken of blozen gelijk te trekken aan associaal weggedrag!! :evil:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 14:20

Het gaat tenminste niet over rekeningrijden, trajectcontroles en ongemarkeerde camerawagens. :wink:

chopmax
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 22:14
Locatie: Den Haag

RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 14:22

Ik speel een aardig potje schaak. Ik ben nu drie keer aangereden terwijl ik stil stond voor stoplicht. Wat raad je aan? e2-e4?
Gehad:
33 Zwart 1.7 8v, olieboot
33 Rood 1.7 16v, van de sloop gered.
33 Groen 1.4 8v, To do: Voorruit, distributie, grote beurt.
Project:?? Mistery car.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 14:39

Ik ben het eens met de boodschap in dit verhaal. Ik rij ook op deze manier. Alleen zijn de SUV ettertjes het hiermede doorgaans niet eens en willen ze hun rijstijl OPDRINGEN. (harder rijden daar waar ik dat niet wens enz)

Het gedeelte over sportiviteit ben ik het niet mee eens, een sportieve auto heeft best een plaats op de openbare weg. Alleen moeten de plastronnekes, die zo'n auto van hun baasje krijgen, worden gesensibiliseerd. (hun rijbewijs afnemen is voor mij ook ok, maar da's niet democratisch he :lol: )
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4269
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 14:44

Alleen zijn de SUV ettertjes het hiermede doorgaans niet eens en willen ze hun rijstijl OPDRINGEN. (harder rijden daar waar ik dat niet wens enz)
Precies of die SUV-... jou kunnen volgen :shock: :wink:
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 14:45

Alleen zijn de SUV ettertjes het hiermede doorgaans niet eens en willen ze hun rijstijl OPDRINGEN. (harder rijden daar waar ik dat niet wens enz)
Precies of die SUV-... jou kunnen volgen :shock: :wink:
Op de drempels wel....da's net mijn bron van ergernis :wink:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 15:19

SUV ettertjes
:?

ik erger me ook wel eens aan de SUV-rijders maar ook aan oa Alfarijders die te hard rijden. Volgens mij is het niet merk/soort bepaald...

Erger me meer aan langzaamrijders nu we het toch over verkeersergernissen hebben..

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Mooi artikel over de essentie van autorijden

vr dec 07, 2007 15:22

SUV ettertjes
:?

ik erger me ook wel eens aan de SUV-rijders maar ook aan oa Alfarijders die te hard rijden. Volgens mij is het niet merk/soort bepaald...
Het is een volk apart...tenminste toch hier in de streek. om ter degoutantst.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”