we gaan uit van 2 goede moters!!!
een 33 type 3 met 1700 16v gechipt
dezelfde auto maar dan met een 1700 8v met dubbele cabarateurs
klinkt natuurlijk wel cabarateurs maar is dat net zo snel of gaat ie er op achteruit?

ik heb een type 2 33 1.7qv ie 8v SW , was hetzelfde blok als met carbs alleen de eerste met injectie, gehad en die ging ook super hard... verbruik kwam ook niet boven de 1 op 7..Mijn eerste auto was een type 2 33 1.7 QV, met de webers dus... Niet te geloven wat was dat ding snel, 16v kwam er echt niet bij in de buurt! Mijn vader heeft voor mij de carbs goed afgesteld en de ontstekingstiming en we hebben de begrenzer uit de rotor gehaald, gevolg was dat je hem tot bijna 8000 toeren door kon trekken.en hij bleef vermogen opbouwen tot 7500 toeren. Weet niet of er iets aan dat motortje gedaan was maar de rest van de auto was helemaal origineel toen ik hem kocht. Heb er zo 17.000 Km mee gereden (getrapt...
) en toen begon ik aan mijn eerste 75, motortje was nog prima toen ik hem inruilde. in al die tijd niks aan gehad, netjes om de 7500 km olie verversen, 98 tanken en warm rijden.
Benzineverbruik was wel asociaal bij mij, reed regelmatig 1 op 5... Weet het nog goed, 193 km op 39 liter, middagje rondjes rijden in de buurt...![]()
Hield een vriend van mij bij tot de 140 en hij had een bmw m3 e30 met 195 pk... Op top liep hij ook al erg hard, ging het rood van de toerenteller in in de 5...![]()
Als je die twee bochten van de carbs eraf schroeft (zodat je erin kan kijken) en een keer volgas geeft weet je ook waar dat verbruik vandaan komt! in elke cilinder spuit je dan een dikke straal benzine!

Mee eens: eigenlijk is er geen 16v die mij echt tevreden maakt qua vlotheid.... Hebben er nu 3 staan waaronder zelfs een 1800 gechipt en genokt.....zelfs die is pas leuk als ie dermate in toeren stijgt dat de volgende versnellingen ook in het hogere toerenbereik aanvangen.Zet carbs op de 16v en je bent nog veel sneller!!!