Richard Kremer
Full Member
Full Member

Monteren nieuwe hoofdremcilinder

zo okt 21, 2007 14:04

Hoi,

Ik zou graag willen weten of ik nog op speciale dingen moet letten als ik een nieuwe hoofdremcilinder monteer in mijn Giulietta (116).
Er is mij wel eens verteld dat het asje in de rembekrachtiger waar de primairezuiger van hoofdremcilinder over heen schuift moet worden versteld.
Klopt dat???

Wacht jullie tips en adviezen af

MVG Richard Kremer
ALFA loos

Alfa4ever
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: Monteren nieuwe hoofdremcilinder

zo okt 21, 2007 14:59

Er is mij wel eens verteld dat het asje in de rembekrachtiger waar de primairezuiger van hoofdremcilinder over heen schuift moet worden versteld.
Klopt dat???
Zegt mij niets! Van de auto's waarvan ik hoofdremcilinders heb vervangen was het gewoon plug and play.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Monteren nieuwe hoofdremcilinder

zo okt 21, 2007 15:08

met dat asje kan je het moment van aangrijpen aanpassen. Dus stel dat je rempedaal heel erg laag zou zitten, ondanks dat je nieuwe remblokken hebt en alles goed afgesteld staat, dan zou je door het asje te verstellen er voro kunnen zorgen dat het pedaal hoger komt.

Als je nu tevreden bent over je rempedaal en de stand ervan dan kan je gewoon de nieuwe Hrc monteren zonder problemen.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Richard Kremer
Full Member
Full Member

zo okt 21, 2007 16:43

Hoi,

Oke, Het is nu helemaal duidelijk.

MVG Richard Kremer
ALFA loos

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 21, 2007 20:25

Enige aandachtspuntje: Let erop dat de aanslagstift die uit je Rembekrachtiger komt minnimaal 1 mm speling heeft voordat hij de primaire remzuiger raakt.

Dit beetje vrije slag is nodig om zeker te stellen dat je remzuigers helemaal in rust terug kunnen keren en de beide compensatieboringen dus een open verbinding hebben met je remvloeistofreservoir.

Klink ingewikkeld , maar is simpel te meten: Meet vanaf het montagevlak van de hoofdremcilinder hoe ver de aanslagstift in rust naar binnen/buiten steekt. Meet nu de afstand van het montagevlak van de hoofdremcilinder tot de primaire zuiger. Als die afstand maar plm 1 mm meer is is het al goed. Zit er meer dan 2 mm verschil in dat terugstellen.

Als er echter niet met je rembekrachtiger geklooid is dan kun je de hoofdremcilinder eigen straffeloos overzetten. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Richard Kremer
Full Member
Full Member

zo okt 21, 2007 20:47

Maakt het ook nog uit of je nieuwe hoofdremcilinder van een ander merk is in het plug en play verhaal.
Ik heb namelijk gezien dat mijn nieuwe primairezuiger langer is of er verder uitsteekt.

Er moet dus 1 mm spelling in zitten niet meer en niet minder

MVG Richard Kremer
ALFA loos

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 21, 2007 20:49

Als je dat verschil al ziet is het dus wel zaak dat je even gaat meten. :wink:

Let wel: Meten vanaf het montagevlak he.. :wink:

Wil de speling precies weten dat zou je het WP handboek moeten raadplegen, maar met 1a 1.5 mm zit je altijd goed. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Richard Kremer
Full Member
Full Member

zo okt 21, 2007 20:55

Als er maar ongeveer 1 tot 1,5 mm spelling in mag zitten betekend dat ik straks bij het aanraken van mijn rempedaal direct stil sta.
maar hoe zit het dan met het verhaal van ravado
ALFA loos

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 21, 2007 21:00

Nee die speling betekent dat je remzuiger pas bediend wordt als de stift van de rembekrachtiger 1-1.5 mm afgelegd heeft, en je pedaal zal dan dus ca 5 tot hooguit 8 mm afgelegd hebben.

Als je de speling versteld heeft dat nagenoeg geen gevolgen voor je pedaalstand. (tenzij je deze stift extreem fout zet) De pedaalstand wordt nl weer geregeld door de drukstift welke aan de andere zijde van de rembekrachtiger tussen pedaal en rembekrachtiger ingesteld kan worden. Ik zal wel ff fotootje zoeken. :wink:

Afbeelding

Links zie je de drukstift. Dze drukstift dient dus de genoemde speling in de zuiger te hebben. Je ziet dat de bedieningsstift tussen rempedaal en rembekrachtiger weer een andere stift is welke afzonderlijk afgesteld kan worden.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Richard Kremer
Full Member
Full Member

zo okt 21, 2007 21:17

Nu is het mij duidelijk.
Heb nu wel de pech dat ik alles weer moet los halen en moet gaan meten het geluk daarbij is dat ik het systeem nog niet gevuld heb met remolie

Richard
ALFA loos

Terug naar “Algemene Technische vragen”