midi
Member
Member

voor Dre, Tegendruk wel of niet

vr jul 27, 2007 08:45

Ik heb me altijd al afgevraagd of het uitlaat systeem een bepaalde tegendruk nodig heeft?

Ik weet dat bij bepaald motorfietsen (denk tweeslag) een tegedruk positief werkt op de doorstroming van gassen in de cilinder.

dus bij deze :D

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: voor Dre, Tegendruk wel of niet

vr jul 27, 2007 10:29

Bij een atmosferische motor is het volgens mij wel belangrijk om enige tegendruk te hebben in het uitlaatsysteem, dit om te voorkomen dat het verse benzine/luchtmengsel zo door de motor heen "spoelt" de uitlaat in. Bij turbomotoren geldt juist weer hoe minder tegendruk hoe beter...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 27, 2007 16:39

Standaard 4takt motoren in weg-auto's hebben geen overlap, dus er zal weinig benzine/lucht mengsel doorspoelen als je de uitlaat er af zaagt. Wat je ziet is dat er zelfs bij extreme racemotoren nog steeds wel iets aan tegendruk en resonantie gedaan wordt in het uitlaatsysteem, dus het zal zeker z'n nut hebben. Bij formule 1 auto's heb je wel een collector en een kort pijpje, allemaal met grote diameter, meer niet, dus als je niet gebonden bent aan een geluidsnorm en goed koppel onderin je toeren is het kennelijk van minder belang?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr jul 27, 2007 19:22

Zo dat duur lang bij deze :?

:wink:

Andretti Molletti

zo jul 29, 2007 23:04

Ook nog een prive leven he ;)

Het gaat niet zozeer om de tegendruk...
Als een motor benzinemengsel spoelt is dat hooguit ongunstig voor het rendement (verbruik), maar niet nadelig voor het vermogen.

De tegendruk van de uitlaat wordt vaak verward met resoneren. Indien een uitlaat de juiste lengte heeft ( vooral de 4 eerste stukjes na de motor) dan kan bij bepaalde toerental gebieden de drukpuls van de ene cilinder ervoor zorgen dat er een onderdruk in de uitlaat hangt als de andere cilinder de uitlaatklep opent. Zodoende is de uitstroom van uitlaatgas beter en dus ook de vulling. Indien de vulling beter is zal het vermogen, maar ook het rendement van de motor stijgen. Immers heb je dan een minder wilde nokkenas nodig die minder "spoelt".

Terug naar “Algemene Technische vragen”