Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 10:26

Vaak hoor mensen klagen over vermogensvelies bij het rijden met een wagen met een klassiek mengstuk LPG systeem.

Zijn er meer mensen die dit probleem kennen of hebben?

Hugo Iwema

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 12:45

Kan, maar is voornamelijk een kwestie van afstellen.

Het zit er dik in dat de meeste installatiebedrijven een ruimere marge nemen met de toevoer van de LPG dan strikt noodzakelijk is. Nou kan je aan je water voelen dat teveel LPG een probleem kan opleveren omdat het dan gaat ophopen op een plaats waar dat niet hoort, maar het resultaat van al die voorzichtigheid is wel dat je dan eigenlijk met een te arm mengsel rondrijdt.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 12:51

Theoretisch gezien zal je met een verdamper altijd minder vermogen hebben omdat LPG nu eenmaal een ander octaan heeft dan benzine...
De kleptiming en onstekingstijdstip staat namelijk gericht op benzine ontbranding.
Geavanceerde LPG systemen (zonder verdampers) kunnen mbt het management daarop aanpassing doen zodat het vermogensverlies minimaal is, of zelfs helemaal niet aanwezig....

Maar ja over dit onderwerp kunnen wij wederom weer aardig wat ruimte mee vullen.... Is al gedaan.....
Laatst gewijzigd door giulia-tom op wo mar 14, 2007 15:12, 2 keer totaal gewijzigd.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 15:05

Theoretisch gezien zal je met een verdamper altijd minder vermogen hebben omdat LPG nu eenmaal een ander octaan heeft dan benzine...
.

KIJK MAAR
theoretisch gezien heb je op lpg meer pk's te winnen dan op benzine... lpg octaan is tegen de 120 ron tov 98 voor benzine
het verlies zit em o.a. in de afstelling en het feit dat een auto op benzine moet kunnen rijden voor als het lpg op is...... (rare gedachte maar ja...)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 15:13

Theoretisch gezien zal je met een verdamper altijd minder vermogen hebben omdat LPG nu eenmaal een ander octaan heeft dan benzine...
De kleptiming en onstekingstijdstip staat namelijk gericht op benzine ontbranding.
Had eigenlijk "omdat" moeten staan maar we zeggen hetzelfde...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 19:06

In deellast kun je met LPG perfect met een arm mengsel rijden.
Dit levert een besparing tot 15% op je brandstof.
Bij vollast moet het wel Lambda 1 zijn.
De meeste benzine auto's geven een te rijk mengsel bij snelheden boven de 100kmh of 120 kmh.

Dit wordt gedaan om de motor te koelen.
Bij sommige Chryslers en Toyta's gaat er heel erg veel onverbrand door de uitlaat.


Hugo Iwema

Rees-Cees

RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 19:59

compressie omhoog gooien (koppie vlakken) en de ontsteking ongeveer 10 graden vroeger zetten, moet je eens zien (dan wil je niet meer op gas koken :wink: )

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 20:38

Motor er uit, alles aanpassen en dan 645pk krijgen.
Nog niet blij?
Compressor installeren en water injectie.

Dan 2 zwate strepen tot aan de horizon.
6 sec over de 1/4 meil!
Kan sneller als de banden meer grip zouden hebben.

Wel leuk 896 pk op LPG (van Iwema).
(gemeten op de proefstand)

Dit is een Zwitserse Chevy Corvette van 1967.
Hij ziet er orgineel uit van buiten maar alles is veranderd ( remmen , motor, bak, as, ophanning etc)

Kosten vielen wel mee.
Maar 127.000 EURO.
Maar dan heb je ook wat.

Hugo Iwema

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 21:22

Volgens mij is de enige reden van vermogensverlies het feit dat er met klassieke mengstukken al LPG in de inlaat gemengt wordt, en waar LPG zit, zit geen zuurstof. En dus kom je eigenlijk gewoon lucht te kort. Bij de moderne injectiesystemen heb je daar geen last van.

En het octaangetal heeft niets met vermogen te maken, gaat alleen om de ontstekingsgevoeligheid van de brandstof. Vermogen zit gewoon in de hoeveelheid joules (verbrandingswaarde) die je in de brandstof hebt. Vervolgens is het de kunst om er zoveel mogelijk van in je motor te krijgen en met een zo groot mogelijke plof te verbranden............... 8)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Rees-Cees

Re: RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 21:28

Volgens mij is de enige reden van vermogensverlies het feit dat er met klassieke mengstukken al LPG in de inlaat gemengt wordt, en waar LPG zit, zit geen zuurstof. En dus kom je eigenlijk gewoon lucht te kort. Bij de moderne injectiesystemen heb je daar geen last van.

En het octaangetal heeft niets met vermogen te maken, gaat alleen om de ontstekingsgevoeligheid van de brandstof. Vermogen zit gewoon in de hoeveelheid joules (verbrandingswaarde) die je in de brandstof hebt. Vervolgens is het de kunst om er zoveel mogelijk van in je motor te krijgen en met een zo groot mogelijke plof te verbranden............... 8)
dat zeg ik: lees twee berichten hiervoor 8)

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 22:00

Zo simpel is het niet!

Ik heb een Matra Murena 2.2. Het verschil tussen benzine voor ombouw naar LPG en LPG is 25% meer vermogen op LPG.

De topsnelheid is van 195 kmh naar >225 kmh gegaan. (Ik durf niet harder te rijden.)
De koppel kromme liep terug bij 3250 rpm nu loop de kromme nog op tot 6000rpm.

Kijk maar eens naar de volgende grafieken:
http://www.iwemalpg.com/TestRR_35EFI.htm
http://www.iwemalpg.com/TestRR_39_46EFI.htm
http://www.iwemalpg.com/TestRR_39carb_TAP.htm

Wat valt je op?

Hugo Iwema

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 22:05

Dat er geen Matra getest is maar een Range Rover, waar laat je de tank bij een Matra trouwens?

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 22:15

Blijft simpel...............Globaal is meer brandstof meer vermogen. Onder de juiste condities natuurlijk.

En als je op LPG er meer uit haalt dan op benzine, zit er waarschijnlijk iets niet goed in je benzinesysteem. Uitgaand van een auto die goed en optimaal afgesteld is op benzine.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 22:15

De tank zit voor onder de "motorkap".
Wij zijn deze Matra LPG installatie nog verder aan het ontwikkelen.
Het verbruik is volgens Matra 1;10,5 bij 130kmh konstant.
Op de lange afstand halen wij tussen de 1:10.5 en de 1:10.9 bij snelheden tussen 120 en 130 kmh. (Eindhoven-Groningen)
Niet gek dus

De auto met een oude LPG configuratie staat op:
http://www.iwemalpg.com/Matra_Murena22.htm

Hugo Iwema
Laatst gewijzigd door Iwema op wo mar 14, 2007 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

wo mar 14, 2007 22:22

Voor dat wij gaan testen wordt het benzine systeem getset.

Anders heb je gelijk.
Bij de Range Rover 3.9/4.6 is de benzine ECU 30 minuten voor dat de meting is gedaan gemaped.

De Range Rover 3.5 Heeft op benzine een top van 171 kmh en op LPG 185 kmh.
Dit is GPS gemeten!

Rover geeft voor deze wagen een topsnelheid van 172 kmh.
Hieruit blijkt wel dat de auto na 150.000km nog steeds goed op benzine loopt.

Hugo Iwema

Terug naar “Algemene Technische vragen”