Savary

piepend en zangerig geluid voortrein GTV

do mar 01, 2007 21:00

Misschien hebben andere GTV-rijders dat ook? (Behalve het eeuwig brandende airbaglampje natuurlijk.....).

Mijn GTV 3.0 V6 24 V is van 1999, alles perfect, maar ondanks vele bezoeken aan de garage blijft het probleem toch bestaan. In bochten hoor ik namelijk steeds een piepend en zangerig geluid uit de voortrein komen. Wielophanging, stabilisatorstang, vering, schokbrekers, nylon rubbers, alles in orde en silent blocs ingevet. Geen waarneembare slijtage (km. stand 96.000), roest of vuil aanwezig. Het piepende geluid hoor je ook goed wanneer je over een van de vele wegverhogingen rijdt. Zou het misschien liggen aan de stuurbekrachtiging? Volgens de monteur niet, want ook die is nagekeken en in orde bevonden. De wiellagers zijn trouwens nog prima.
Een ander punt is het feit dat er veel windgeruis is bij het linkerportierraam. De rubbers zijn nog vrijwel nieuw en het raam sluit zichtbaar goed.
Naarmate de snelheid toeneemt wordt het windgeruis steeds erger. Wie van de GTV-rijders heeft hier ervaringen mee?

Vandaag zijn er nieuwe banden op de GTV gekomen: Michelin Primacy Pilot 205/50 W. De voorgaande banden waren Michelin Pilot en daar heb ik goede ervaringen mee. Maar na het lezen van diverse sites over waardering van banden, vraag ik me af of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Michelin heeft een goede naam, maar in diverse tests komen ze er vaak maar matig van af.

Robbie146
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: piepend en zangerig geluid voortrein GTV

do mar 01, 2007 21:13

Nergens geen last van en eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord.

Stel je vraag anders ook even bij het 916 register: www.alfa916.nl
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok
http://www.alfarobbie.com

Savary

do mar 01, 2007 21:16

Merci Robbie, ik ga het meteen proberen op de site die je aangaf.

Knopjes

vr mar 02, 2007 23:30

Dit hoort eigenlijk bij Algemene Technische Vragen thuis. Maar goed, zijn de draagarmen en aandrijfassen ook nagekeken?

Savary

za mar 03, 2007 21:19

Sorry, mijn vraag hoorde inderdaad op de Technische Afdeling thuis. Merci voor jouw reactie, maar volgens de monteur mankeerde er niks aan de draagarmen of de aandrijfassen. Integendeel, het zag er allemaal hardstikke gaaf uit en gezien de kilometerstand (95.000) was hij van mening dat dit ook het geval behoorde te zijn. Ook aan de stabilisatorstang mankeerde niets. Het vreemde is, dat ik kort na de aanschaf ook dat rare gepiep hoorde, maar dan aan de achterzijde. Wat bleek? Volgens de Alfa-dealer lag het aan het reparatietasje dat ingeklemd was met een riem in de kofferruimte. Raar geval. Het euvel was toen echter wel opgelost. Nu heb ik die reparatieset losgemaakt en weer geprobeerd, maar dat gepiep - af en toe een zangerig geluid - is er nog. Nou ja, ik ga maar weer eens langs met de vraag of ze eens wat beter willen zoeken, want dit is geen doen.

Knopjes

zo mar 04, 2007 02:10

Vergezocht, maar het kan iets met de stuurbekrachtiging te maken hebben. Maakt de auto het geluid ook als je stil staat, en de motor loopt stationair, en je draait aan het stuur?

Savary

zo mar 04, 2007 11:01

Bedankt voor je tip. Nee, ik ben net naar buiten geweest, heb de GTV gestart en even stationair laten draaien. Vervolgens aan het stuur gedraaid van uitslag tot uitslag. Niks aan de hand. Ik vraag me af of dat vervelende gepiep niet ergens anders vandaan komt. Ergens bij een ophangrubber van de uitlaat misschien? De monteur had alles nagekeken, heeft er zelfs een schema bijgehaald van de voorwielophanging, alles gesmeerd, maar dat geluid blijft. Nou ja, ik zet hem a.s. donderdag even op de brug, want nou wil ik het zelf weleens weten. Ik blijf net zolang zoeken tot ik het vind, althans dat hoop ik. Dit is trouwens niet de enige "smet" op de GTV, natuurlijk ook het eeuwig brandende airbaglampje :evil: . De unit is nu al 3x vernieuwd, maar ook dat helpt niks. Nu heb ik gehoord dat het aan de stekkerverbinding - moet gesoldeerd worden - onder de bestuurdersstoel ligt. Dat zou best kunnen. Beetje amateuristisch, maar voorlopig even de beste oplossing: ik heb gewoon een zwart plakkertje op het rode airbaglampje dat continu blijft branden, aangebracht. Valt nauwelijks op.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 04, 2007 11:38

zou er toch maar ff goed naar laten kijken als he airbag lampje brand doet je airbag het ook niet :shock:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Arno Romeo
Member
Member

zo mar 04, 2007 12:04

Als ik jou was zou ik even nagaan wanneer de draagarmen zijn vervangen. Gemiddeld gaan ze ong. 100000 km mee. Komt vaak voor dat de draagrubbers "versleten" zijn zonder dat dat met het oog waar te nemen is.

Groet Arno

Savary

zo mar 04, 2007 23:47

Jongens, allemaal bedankt! Ik heb nu tenminste een lijstje dat ik aan de Alfa-monteur kan presenteren.

elements inc GTv

zo aug 05, 2007 02:29

Nu lees ik eigenlijk net je vraag die hier een tijd geleden is geplaatst op dit forum nu ben ik zelf 2 dagen de gelukkige eigenaar van een GTv 3.0 v6 v24 en ben zo even de forums aan het lezen.

Nu is mij vandaag opgevallen dat mijn gtv het zelfde heeft als die van jouw, ik dacht dat het kwam door de nieuwe remblokken die er door de garage opgezet zijn. Maar als ik het zo lees moet ik het dus waarschijnlijk ergens anders zoeken er zitten trouwens ook nieuwe voorbanden onder. Aangezien ik garantie heb op mijn gtv hoor ik graag of ze bij jouw gtv hebben uitgevonden wat het was. en ofdat het inmiddels verholpen is.

hoor graag waar het geluid vandaan kwam

G-Theo-v
OO==V==OO

Savary

zo aug 05, 2007 10:07

Het piepende geluid, waarvan ik dacht dat de voortrein of de aandrijving daarvan de oorzaak was, is gelukkig een paar maanden geleden verdwenen. Maar niet vanzelf!

Eerst ben ik naar m'n Alfa-dealer gegaan: niets kunnen vinden.
Toen ben ik naar een kennis van mij gereden die een miniscuul autobedrijfje heeft in Katwijk.
Nou, binnen 15 seconden was het gevonden hoor!

Het piepende geluid werd veroorzaakt door de metalen stofplaat van de linkerschijfrem aan de voorzijde. Ik kwam er eigenlijk pas achter toen ik (nota bene!) bij het bedrijfje aankwam, even stilstond, de motor stationair liet lopen en aan het stuur draaide. Toen hoorde ik dat het piepende geluid vanaf de linkervoorzijde kwam. Mijn kennis zette de auto op de brug en liet mij zien wat de oorzaak was. Trillingen in de stofplaat bij de schijfrem links voor. Er liep trouwens ook een kabeltje precies langs die stofplaat en dat kabeltje schuurde erlangs, hetgeen een kreunend geluid veroorzaakte als ik bochten nam. Enfin, hij boog het metalen stofplaatje wat bij, de auto ging de brug af en ik ging een proefritje maken.
Weg dat piepende en schurende rotgeluid! Nooit meer teruggekomen!

Hopelijk is dat ook het probleem met jouw GTV. Hoe bevalt ie trouwens? De mijne is still going strong, maar ik heb er voor de zekerheid maar een nieuwe distributieriem op laten monteren. Met de "oude" riem had ik slechts 22.000 km gedraaid, maar omdat de GTV enige jaren stil heeft gestaan vanwege werk en verblijf in het buitenland, stond die oude riem er al bijna 5 jaar in. Tijd voor een nieuwe dus.

Je zult merken dat je nu een auto hebt waar je trots op kunt zijn. Ik heb veel auto's gehad in m'n leven, tot de meest sportieve aan toe, maar niets kan aan de GTV tippen. Alles is mooi aan deze bolide. Wees er maar zuinig op, want motoren als onze 3.0 V6 24V worden nu niet meer door Alfa gemaakt. Veel plezier ermee!

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo aug 05, 2007 10:27

Dat gepiep uit de wielophanging is zeer bekend en is 99 van de 100 keer de onderste draagarm. Enige remedie is vervangen.

Het windgeruis langs de zijruiten kan komen door een velopen afstelling van de ruiten zelf. Deze kunnen gesteld worden zodat ze precies in de rubbers passen.

Kijk inderdaad eens op de aangegeven site, daar zitten veel gtv rijders met soortgelijke ervaringen.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: piepend en zangerig geluid voortrein GTV

zo aug 05, 2007 12:28

Kijk inderdaad eens op de aangegeven site, daar zitten veel gtv rijders met soortgelijke ervaringen.
8) :whistle:

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

elements inc GTv

zo aug 05, 2007 19:52

ben een geregistreerde gebruiker GTV150

zag er daar niets over staan maar wel op dit forum dus van daar de vraag hier op het forum.
maar zal de vraag daar ook even neerleggen ofdat er meerdere zijn die dit probleem kennen.

iedergeval iederen dank voor de hulp hij gaat volgende week even naar de garage.

G Theo V

Terug naar “Algemene Technische vragen”