Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Terugmonteren trommelrem

di okt 17, 2006 21:49

Niet van een Alfa, maar van een boottrailer. Vandaag onze boot uit het water gehaald, ging allemaal vlekkeloos, proberen weg te rijden, geen beweging, Linker wiel vast, al eerder gehad maar ditmaal was er echt geen beweging in te krijgen. Dus trommel eraf, en blijkt de remkabel muurvast te zitten, niet meer in zn oude positie terug te krijgen.

Echter bij het loshalen van de trommel viel me een aantal dingen op. Was de eerste keer voor mij dat ik dit deed, dus dat zal ook wel mede daardoor komen. Maar de naafmoer die kwam zo los, ik deed hem wel met een grote dop lossen, maar dat ging zo makkelijk dat ik volgens mij de boel ook gerust met de hand er direct af kon draaien. Vervolgens viel ook het wiellager er hopla zo uit, en ik dacht dat dat altijd moeilijk was met poelietrekkers etc... Goed, nu dus nog een nieuwe kabel monteren, maar vervolgens, hoe monteer ik de trommel weer optimaal terug? Moet die moer met een bepaald optimaal moment vastgezet gaan worden? Het lager, moet dat gemonteerd worden met centreerpennen o.i.d?

Zover mijn kennis over die trommels gaat is het vastdraaien van die wielbout toch zo strak tot de trommel niet meer wil draaien, en dan steeds een beetje lossen tot de trommel soepel draait?

Graag steek ik van jullie wat meer ervaring op :D
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Terugmonteren trommelrem

di okt 17, 2006 22:41

Heel veel zinnigs kan ik je niet echt vertellen, zoals je zegt, om de schoenen te stellen, draaien tot het wiel vast staat en dan een slagje terug. Verder heb ik nog nooit te maken gehad met spontaan op de grond donderende wiellagers, dus dat klinkt mij wat raar in de oren (maar het is dan ook een trailer en geen auto, misschien dat dat wel "normaal" is dan).

Wat betreft het monteren, heb ik maar 1 tip voor je: aan de andere kant zit ook een trommel die je uitvoerig kan bestuderen (zo doe ik het in geval van twijfel) ;)

En misschien nog een tip die voor mij werkt: om de veren terug in hun positie te trekken, werkt een kniptang heel goed, naar mijn ervaring heb je stukken meer grip dan met een gewone tang (wel niet te hard knijpen, dan moet je nieuwe veren halen :P) Een veiligheidsbril is overigens ook nooit een slecht plan, als je enige waarde aan je dieptezicht hecht 8)

Betreffende aanhaalmomenten, persoonlijk zet ik de boel gewoon heel goed vast met de hand, borgpennetje erin en klaar. Ik moet wel zeggen dat het gros van mijn ervaring met ... aan trommels van jaren '40-'70 VW-tjes en fiatjes komt, maw niet de meest gecompliceerde systemen.

Ik hoop dat iemand anders je iets concreters kan verklappen, zeker ivm dat wiellager.

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Terugmonteren trommelrem

di okt 17, 2006 22:51

Gerelateerd aan een alfs dus:
Een borgmoer dien je altijd te stuiken, is dat gebeurd? Zo ja, en als je de moer makkelijk kan losdraaien, dan lijkt me er iets goed mis! Die wiellagers bestaan uit twee delen dacht ik, het buitenste deel komt er bij mij ook uit (bij een 33) en het andere deel zit in de trommel geperst dacht ik. zover mijn kennis. Over het stellen van trommels is laatst een topic geschreven dacht ik? Is dit iets?

succes ermee!

steven

Terug naar “Algemene Technische vragen”