MightyMarcel

rijden op gas bij 50km per dag

do mar 30, 2006 17:12

(hopelijk hoort dit hier ?)

Beste mede-alfisten,

ik rij nu niet zo heel erg veel (gemiddeld 1 tank per maand, dus zal zo'n 4 a 500km per maand zijn).

echter, vanaf september wordt dat (voorlopig) 4 of 5 dagen per week (ik ga uit van 5 dus) 25km heen, en 25km terug rijden. Dat is al 1000 km per maand. (zal in de praktijk iets minder zijn, voor mn studie, maar niet veel minder.) Per maand dan denk ik ca. 1300 km te rijden.

Kan rijden op gas dan misschien al uit ? (maar dan moet ik wel weer een andere bella aanschaffen, kost ook weer centjes. Misschien een 155 of heel misschien zelfs een 164 op gas; een 145 is m.i. niet echt mooi, een 146 heb je pas vanaf zo'n 5 mille. Een 33 schijnt niet echt goed te lopen op gas, toch ?)

Iemand ervaringen ? tips ?

Raimon
Guru
Guru

RE: rijden op gas bij 50km per dag

do mar 30, 2006 17:36

Allereerst: hoe kom je er bij dat een 146 pas vanaf 5000 te vinden is??!?! Daar heb je tegenwoordig onderhand een 156 voor...

Ten tweede kan een 33 op LPG volgens mij wel....

Verder zou ik er eens een paar berekeningen op los laten.... Situatie met benzine inschatten en vervolgens dezelfde situatie met LPG....
156 SW 1.9 JTD

MightyMarcel

do mar 30, 2006 17:42

ik zie nergens een 146 (op gas) te koop staan voor een beetje betaalbaar bedrag...

en een 33 op gas, is me ooit verteld dat dat niet werkt. (maar goed, er is me ook ooit verteld dat elke alfa een roestende bak ellende zou zijn, dus tja... das ook onzin).

maar in mn huidige 33 een gasinstallatie laten zetten, lijkt me niet kostenefficient. (aan de andere kant; hij rijdt wel prima. Maar om dr nou 2000 euro tegenaan te gooien om wat te besparen, lijkt me niet echt economisch.)

Ik zie ook nooit advertenties van 33's op gas trouwens. Dan neem ik aan dat t niet een goed idee is. (misschien vergis ik me, maar niemand op dit forum rijdt in een 33 op gas. Als het zou kunnen, is het wel zo ongeveer de goedkoopste alfa op gas (laag gewicht)).

Raimon
Guru
Guru

do mar 30, 2006 17:45

Beter zoeken! :wink:

Via bijvoorbeeld autotrader en autoscout24 vind je echt wel een betaalbare 146 met LPG... (met betaalbaar bedoel ik tussen de 2 en 3000 Euro)

Of dit misschien: Klik

Edit: die link werkt dus niet... Is een 33 op LPG voor 1500 Euro...
156 SW 1.9 JTD

MightyMarcel

do mar 30, 2006 17:49

da's ook mijn idee van betaalbaar, ongeveer. :)

maar ik ben wel een beetje huiverig voor particulier kopen (maar goed, 'mijn' garage wil in zo'n geval nog weleens een auto nakijken voor de vaste klant - weten ze alvast wat voor onderhoud ze de komende tijd mogen doen ;))

maar nu ben ik toch nieuwsgierig of het mogelijk/rendabel/verstandig zou zijn om een gastankje in mn huidige 33 te zetten... (alfa's hebben de vervelende eigenschap dat de eigenaar zich niet voor kan stellen er ooit afstand van te doen :wink: )

wobbut
Advanced Member
Advanced Member

do mar 30, 2006 18:55

Hoi Marcel,

Gas rijden is al snel goedkoper in een tweedehands auto. Kun je een 145 of 146 op de kop tikken met G3 installatie, dan ben je vanaf zo'n 4000km per jaar al voordeliger uit! Achteraf een (nieuwe) LPG installatie in een 33 leggen lijkt me economisch niet verstandig. Bij de aanschaf van een tweedehands auto mét LPG betaal je niks extra omdat er een gasinstallatie in zit, die is meestal allang afgeschreven. Vanaf dag 1 begin je dus al met besparen. Al kan ik natuurlijk niet bepalen hoe sterk jij aan je 33 bent gehecht. Wat ik destijds heb gedaan; een 155 erbij gekocht op G3 en de 33 gewoon ff weggezet in een stalling. Later nog veel plezier van gehad :lol:

Succes met je keuze!

groeten,
Robbert
Mito 1.4 MA TCT '10

ikke
Advanced Member
Advanced Member

do mar 30, 2006 22:32

Nou ben ikke toch ook benieuwd, wat kost het dan om een gasinstallatie in je alfa te laten bouwen?, nieuw en tweedehands? :shock: , ik rij steeds meer, en die benzineprijzen doen flink pijn aan mijn portemonne, en nop, de 33 gaat nooit en te nimmer weg :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 31, 2006 00:58

33 ie op (viallle) LPG werkt perfect!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik kan het blijkbaar niet vaak genoeg zeggen. :twisted: Ik heb 100.000 probleemloze km's gereden met een 1.7ie en die auto weer verkocht met slechts 270.000 km's op de klok. Dat ding reed toen nog perfect, geen flauwekul en geen olieverbruik, eenz, enz. Top combinatie!

En nu hou ik op. [-(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

MightyMarcel

vr mar 31, 2006 15:33

beste allesandro. leuk om te horen :)

maar eh, hoeveel heeft dat grapje gekost, die lpg-installatie dr in te laten zetten ?

zo weet ik dat (bij vogels autogas) het op ca. 1000 euro komt te staan (voor een g2 installatie voor auto's met lambdasonde en kat). Kan dat niet goedkoper ?

Kijk, stel dat ik voor 500 euro mn 33 op gas kan laten rijden, dan gebeurt t sowieso, maar 1000 euro vind ik dan net weer wat te duur. Het is wel een auto van 14 jaar oud. (die overigens - na het plegen van wat onderhoud na aanschaf - al een half jaar compleet probleemloos rijdt :))

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 31, 2006 16:29

Ja daag, ik ga echt geen LPG in een 33 laten bouwen! :o Veels te duur!!!!!!!!!!!!! Ik had de auto uiteraard gekocht met LPG erin, dan krijg je de installatie (en misschien minstens zo belangrijk het juiste kenteken) er gratis bij. :idea:
Ik heb de auto (die toen 8 jaar was) gekocht voor 2500 gulden en vier jaar later verkocht voor een nog schamekere 600 euro.

En je moet even zoeken, maar uiteindelijk zijn ze vast en zeker te vinden, goede 33's (op LPG) voor 600 à 800 euro.
Verkoop je je huidig 33 voor een vergelijkbaar bedrag, kom je kosten neutraal uit lijkt me. Het enigste verschil is, dat je een bepaalt risico neemt, omdat je je huidige 33 kent en de andere niet. Maar wat wil je, voor 100 euro verschil kun je veel risico nemen! :)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”