Vandaag vertelde een van de bekendere carburateurspecialisten uit het land mij het volgende opvallende verhaal, waar ik eerlijk gezegd toch wel wat vraagtekens aan heb overgehouden.
Moderne benzine is volgens hen zo agressief dat als ik nu nieuwe, ze moeten trouwens worden nagemaakt, acceleratiepomp-membraampjes zou monteren, ik over een jaar of drie, vier wederom aan de beurt zou zijn. Kan iemand deze ervaring bevestigen?
Dat de moderne benzine, ook niet V-power (nota bene RON 95 in NL, maar RON 100 in D en dat laatste loopt uit ervaring wel beter), niet zo geweldig meer is voor het inwendige van je motor in vergelijk met het oude Supergif (de oude loodhoudende), dat wist ik al wel.
Maar het lijkt me toch dat er dan toch heel wat oude Nord types al een tijdje, een paar jaar na het loodtijdperk, dit carburateurprobleem moeten herkennen, of is het een commercieel verhaal?
Voordat ik aan een hopeloos knutselproject (lees: moneypit) ga beginnen, stel ik ieders second opinion zeer op prijs.
Bedankt alvast, Leo