Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Alfa 164 3.0 V6 12 klepper: Stotterprobleem OPGELOST

ma feb 27, 2006 21:37

Beste leden ik ben samen met een vriend van mij een paar weken bezig het stotterprobleem van zijn wagen op te lossen. We komen er niet uit. Bij deze vragen wij jullie hulp. Hier volgt zijn verhaal.

Alfa Romeo 164 Super automaat 3.0 V6 12 klepper
1996 242.000 km.

Probleem:
Mijn motor loopt onregelmatig stationair en houdt in bij acceleratie vanaf lage snelheden/toeren, zowel belast als onbelast. Dit is bijna altijd het geval maar soms kan de motor ook perfect draaien. Vorige week stond ik een uurtje vast met draaiende motor op de flyover in de A15. In het begin nog wat hikkerig maar na een half uurtje soepel als een naaimachine. Alles werd natuurlijk flink warm.

De motor start goed en loopt goed stationair bij koude motor. Het stationair toerental ligt dan natuurlijk ook hoger (ca. 1100 rpm). Na een minuut of 5, als de motor iets warmer begint te worden, begint het onregelmatige lopen bij lage toerentallen. Het stationair toerental daalt bij warmere motor naar ca. 800 rpm (hierbij hoort ie ook perfect te draaien). Er zijn vanaf dat moment zo nu en dan lichte stoten voelbaar, een soort overslaan.

Dit onregelmatige lopen is o.a. hinderlijk in de file. Je rijdt dan nagenoeg met nagenoeg een stationair toerental en het is dan net of er een rem licht aanloopt.

Trap je bij onregelmatige loop vanaf stationair vol het gas in (dan wordt het normaal pas leuk) dan komt het regelmatig voor dat de gehele motor in houdt (lijkt wel een soort “verzuipen” of overslaan). De onregelmatige loop wordt dan meegenomen naar de hogere toerentallen wat mij ook niet goed voor de motor/aandrijflijn lijkt. Even het gas inhouden en iets rustiger accelereren werkt dan prima als oplossing. Vanaf zo’n 1500 rpm is er meestal geen probleem met (vol) accelereren merkbaar.

Mogelijkheden, die ik ook op het forum tegenkom:
- stationairregelaar (losgehaald en schoongemaakt, wel zwarte aanslag)
- luchtmassameter en luchtklep, beetje vettig
- ontsteking en bougiekabels, ingespoten met WD40
- bougies (heb ik voor de zekerheid vernieuwd (zagen er goed uit)
- Katalysator /Lambasondesignaal?
- Injectoren, isolatie van bedrading is in slechte staat (verhard door benzine
- Distributiespanner (Distributieriem en spanners vernieuwd begin 2005)
- Sludge/smurry aanwezig in carterafzuiging en diverse slangen
- Relais / electronica / slechte electrische contacten?

Wie heeft er tips?

Afbeelding

Stationair toerental na ca. 5 min. en later warme motor, ca. 9500 rpm. Oliedruk 4 bar.

Afbeelding

Afbeelding
Inspuiting detail

Afbeelding

Ik heb verder nog een aantal gekke dingen waar ik nog niet aan toe ben gekomen:
- Drukmeter signaal valt zo nu en dan weg bij accelereren, tikt dan tussen 0 en werkelijke druk die ok is.
- zo nu en dan mis ik wat koelvloeistof (zie ook witte aanslag bij vuldop)
- airco kapot,vloeistof bijvullen en pomp reviseren
- isolatie van de inspuitingsbekabeling bros. Zit nu isolatietape omheen
- voorste uitlaatpijp vervangen
- Cruisecontrol defect
- Temperatuur blijft te laag bij hoge snelheden en loopt op bij stilstaan, wellicht thermostaat vervangen

Roy
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op di mar 28, 2006 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfa 164 3.0 V6 12 klepper van Alfa vriend: Stotterprobl

ma feb 27, 2006 22:01

Je komt zelf al met veel suggesties... kijk ook eens of er nergens een luchtlek(je) is na de luchtmassameter. Misschien zitten er ergens haarscheurtjes in de inlaatslang? Methodisch proberen om de ene na de andere oorzaak uit te sluiten... beginnend met de goedkoopste natuurlijk :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Alfa 164 3.0 V6 12 klepper van Alfa vriend: Stotterp

ma feb 27, 2006 22:09

Je komt zelf al met veel suggesties... kijk ook eens of er nergens een luchtlek(je) is na de luchtmassameter. Misschien zitten er ergens haarscheurtjes in de inlaatslang? Methodisch proberen om de ene na de andere oorzaak uit te sluiten... beginnend met de goedkoopste natuurlijk :wink:
Hallo Yuri,
Daar kwam Piet, die vriend van mij ook net mee. Dat er een scheurtje zit in de vijfde rubbere koppeling tussen de verchroomde pijpjes en het inlaatspruitstuk. Hij heeft dit dicht gemaakt met silyconenkit. Dus deze rubberen koppelingen zouden vervangen moeten worden.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfa 164 3.0 V6 12 klepper van Alfa vriend: Stotterprobl

ma feb 27, 2006 22:23

Of dat verhaal van die te lage temperatuur; Als ie een koude motor signaal krijgt zal ie wellicht ook te veel inspuiten? (verklaard een deel van je file verhaal> toen werd ie nl wel lekker warm, zonder te worden afgekoeld door rijwind tot 'koudstartregeling tempetatuur'...?)

Suc6 ,grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Alfa 164 3.0 V6 12 klepper: Stotterprobleem OPGELOST

di mar 28, 2006 19:29

Voor de zekerheid waren de bougies vervangen.

Helaas zonder eerst met een voelermaat de elektrode-afstand te meten :oops:

Deze afstand is nu overal goed en de motor loop weer als een zonnetje.

Eind goed al goed.

Bedankt voor het meedenken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”