Gold

RE: Waarom je geen snelle auto aan je zoon mee moet geven...

do feb 14, 2008 01:11

Iets wat mij steeds doet verbazen waneer ik eraan terugdenk.

Ik heb nu 15 jaar of zo rij ervaring, rij ook racemotors en heb vroeger gerotzooid met karts en met formule ford. Ik kan dus van mijzelf beschieden zeggen dat ik beter dan het gemiddeld niveau kan rijden.

Zitten we een tijd geleden op de rechter rijstrook van de snelweg rustig te rijden met mn vader aan het wiel. Op de strook naast ons, links, is het druk, bumperklevers. Snelheid is rond de 120.

Plotseling, uit het niets, besluit de jonge rijder links van ons, de auto voor hem rechts in te halen. Hij is het ook blijkbaar zo beu dat hij met veel kracht het stuur rechts gooit. Hij heeft helemaal niet gezien dat wij naast hem rijden. Het lijkt een bijna vloeiende uitwijk beweging van mijn vader. Alsof het synchroon ballet in auto's is. Vrijwel tegelijkertijd zwenkt mijn vader dezelfde meter naar rechts uit. Tegelijkertijd.

De jongen ziet ons en je ziet aan zijn gezicht dat hij zich meerdere malen vreselijk aan het verontschuldigen is.

Ik zei tegen mijn vader, hoe in godsnaam deed je dat? Er is geen mogelijkheid dat ik iemand die op 50 cm links naast me zo geweldadig naar rechts uitbreekt kan vermijden, geen reflex is zo snel.

Dat is 40 jaar rij ervaring zei die.
Laatst gewijzigd door Gold op do feb 14, 2008 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Roeltje 164

Re: RE: Waarom je geen snelle auto aan je zoon mee moet geve

do feb 14, 2008 01:17

Iets wat mij steeds doet verbazen waneer ik eraan terugdenk.

Ik heb nu 15 jaar of zo rij ervaring, rij ook racemotors en heb vroeger gerotzooid met karts en met formule ford. Ik kan dus van mijzelf beschieden zeggen dat ik beter dan het gemiddeld niveau kan rijden.

Zitten we een tijd geleden op de rechter rijstrook van de snelweg rustig te rijden met mn vader aan het wiel. Op de strook naast ons, links, is het druk, bumperklevers. Snelheid is rond de 120.

Plotseling, uit het niets, besluit de jonge rijder links van ons, de auto voor hem rechts in te halen. Hij is het ook blijkbaar zo beu dat hij met veel kracht het stuur rechts gooit. Hij heeft het helemaal niet gezien dat wij naast hem rijden. Het lijkt een bijna vloeiende uitwijk beweging van mijn vader. Alsof het synchroon ballet in auto's is. Vrijwel tegelijkertijd zwenkt mijn vader dezelfde meter naar rechts uit. Tegelijkertijd.

De jongen ziet ons en je ziet aan zijn gezicht dat hij zich meerdere malen vreselijk aan het verontschuldigen is.

Ik zei tegen mijn vader, hoe in godsnaam deed je dat? Er is geen mogelijkheid dat ik iemand die op 50 cm links naast me zo geweldadig naar rechts uitbreekt kan vermijden, geen reflex is zo snel.

Dat is 40 jaar rij ervaring zei die.
Lijkt me een duidelijke reactie van je vader en er zit tegenwoordig ook niks anders dan defensief te rijden..... :?

Helaas gebeurd dit tevaak en teveel in het westen van NL. o.a.

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Waarom je geen snelle auto aan je zoon mee moet geve

di feb 26, 2008 11:55

Als ik 140 rij, vind ik dat snel genoeg. Ik vind het prachtig dat een 75 1.8 op papier 195 kan, maar het hoeft van mij echt niet. Ik kan alles goed overzien bij 140 kilometer per uur. Sneller en ik raak het overzicht kwijt. Misschien komt het doordat ik pas een dik jaar autorij, misschien heef iedereen dat maar wil niemand dat toegeven.

Ik hoef voor niemand stoer te doen, want dat doet het uiterlijk van mij auto al. Ik hoef geen uitslover te spelen door snelheid en Fast en the Furious praktijken.

punt
Ik vind dat een heel goed punt van je! Zo vaak zie je "ervaren" rijders ineens dingen doen die zij ook niet gewend zijn. Neem bijvoorbeeld Dld, daar komen zoveel NLers die 1 keer eens wat willen proberen. Hebben vaak geen idee wat het is om met 200 op een weg te rijden. Misschien wel veel rijervaring maar niet met die snelheid en dat verkeer. Om bij dergelijke snelheden te moeten remmen als een vrachtwagen naar links gaat met 80 km/h, of een AMG mercedes met 250 km/h in je spiegel opduikt. Zoiets leer je hier op de hobbelsnelwegen ook niet, en moet je mijns inziens ook rustig verkennen.

Zelf rij ik bijna 20 jaar schadevrij, heb een auto met 250 pk, veel ervaring in DLd bij hoge snelheden, en toch zou ik zeer respectvol omgaan met bijvoorbeeld een Porsche of een Audi RS6 etc, dat is voor mij zeker nieuwland en ik heb geen idee wat een dergelijke auto met je doet.

Triest verhaal in ieder geval, zeker voor de jongens die misschien ongewis in de rijdende lijkkist zijn gestapt en vertrouwden op het verstand en de vaardigheid van de bestuurder :(
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Terug naar “Het Forum Café”