Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

RE: 2 December (Zolder) (nieuwe foto's pagina 4)

vr dec 08, 2006 18:36

Ha, dat is wat ik wilde weten, Zolder is dus 2 seconden sneller met de nieuwe chicane. Ik vind trouwens Zolder niet het ideale circuit voor een bijna standaard 75 TS, het gedeelte vanaf het rechte stuk tot en met de sacramentsheuvel kan je wel hard maar ik verlies vooral in de daarop volgende chicanes, veel remmen en weer terug snelheid maken.
De oude chicane op Zolder kon ik met de 75TS wel heel hard door vol over de kerbs, de nieuwe heb ik helaas alleen nog maar van achter het hek aanschouwd.

@Aernoudt; onder de 2 minuten lijkt me vrij aardig met een bijna standaard 75V6
Theo Romeo
Afbeelding

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 2 December (Zolder) (nieuwe foto's pagina 4)

vr dec 08, 2006 19:34

Ha, dat is wat ik wilde weten, Zolder is dus 2 seconden sneller met de nieuwe chicane. Ik vind trouwens Zolder niet het ideale circuit voor een bijna standaard 75 TS, het gedeelte vanaf het rechte stuk tot en met de sacramentsheuvel kan je wel hard maar ik verlies vooral in de daarop volgende chicanes, veel remmen en weer terug snelheid maken.
De oude chicane op Zolder kon ik met de 75TS wel heel hard door vol over de kerbs, de nieuwe heb ik helaas alleen nog maar van achter het hek aanschouwd.

@Aernoudt; onder de 2 minuten lijkt me vrij aardig met een bijna standaard 75V6
Dacht vanaf de zijlijn ook al gezien te hebben dat er wat meer snelheid kon worden gehouden heuveltje op....
Tijden: in de vorige circuitsituatie moest ondergetekende (in bezit van brommert, matig rijtalent en overgewicht... :wink: ) er al serieus voor gaan zitten om 1.55 te rijden met de R1.
Meen dat de gtv van Simons destijds (dus nog met de andere linkerbocht na start/finish) 1.50 had als rapste tijd daar...
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

za dec 09, 2006 10:43

Circuit is inderdaad wat sneller geworden. Ook met een TS kun je er volgens mij prima overheen ;)
Die nieuwe chicane kun je namelijk MEGA hard nemen (als je niet bang bent voor een auto die even opspringt ;) ) en daar win je dus veel op mensen die dat niet doen/durven. (de mensen die met mij mee hebben gereden kunnen dat beamen). Dat de circuit direktie dat niet 100% jofel vindt: da's dan jammer ;)

Dat een Alfa 159 (of een 156 bijvoorbeeld) geen langzame auto is als je een beetje kunt sturen is ook geen verrassing voor mij (of je nu naar de wtcc of andere klasses kijkt: met FWD kun je gewoon super snel rond een circuit komen); dat er in mijn ogen echter geen zak aan is om met die auto te rijden is een ander punt ;) Sinds ik het rijden met RWD een beetje onder de knie heb gekregen (moet nog steeds een hoop leren), wil ik absoluut niet anders meer.

Het gevoel (ook al ben je soms wat langzamer wellicht ;) ) is gewoon zo veel lekkerder... vooral in snelle bochten als de kanaalbocht, daar pak je met de 75 heel veel meters op veel auto's: de kont drukt de neus als het ware wat naar binnen zodat je heel veel gas kunt laten 'staan'. De balans in de auto, en de grip vanwege de achteras constructie, maken het mogelijk om serieus hard er door heen te gaan, en: het voelt gewoon SUPER.
Wat natuurlijk wel scheelt is dat ik er een RS racing onderstel onder heb (die is welliswaar voor de Nurburgring afgesteld, maar geeft toch wel vel voordeel tov standaard odnerstel of enkel gele koni's oid). Zonder rolkooi (veiligheid + extra stijfheid) de bestelde maar nog niet gemonteerde zwaardere veren en de gewichtsbesparing is het natuurlijk nog geen optimale circuit auto, maar hij doet het op zich prima. Meeste wat ik mis is het oppaken van de motor. Daar wint zo'n e30 325 het met gemak: maar 1 vliegwiel dat bovendien nog lichter is ook... Ook wat extra PK's gaat helpen, maar ik ga eerst beginnen aan gewichtsbesparing alvorens PK's t egaan doen. Ook moet er nog camber op de achteras gezet worden, dat heeft ie ook nog niet.

Als ik op een gegeven moment niet hard genoeg kan gaan , dan moest ik maar eens een 75turbo of EVO overwegen ;) (minder kilo's meer pk's...)
Maar eerst de winst maar eens zoeken in a. beter leren rijden en b. wat kilo's afvallen (zit nog steeds > 100 kilo en da's niet optimaal ;) )
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 11, 2006 10:56

Ik heb ook 97kg "downforce" hoor ! :lol:

Met 'n voortrekker snel gaan is niet zoooo eenvoudig hoor... de kunst om niet te snel(snel in de zin van 1. snelheid & 2. vroeg ) te willen insturen en in combinaties (vb. chicane's & villeneuve) zorgen dat de snelheid het hoogst is bij het uitsturen en niet ergens halverwege de combinatie (en zéker niet bij 't insturen) is een kunst op zich . Mijn achterkant (vd auto hè :wink: ) gaat meestal verderweg dan het merendeel van de achtertrekkers ; da's weer 'n resultaat van remmen, (brutaal) gas lossen en lastwissel zodat het gewicht op de neus werkt en je druk op je stuuras houdt .
Beginnende cursisten willen er allemaal invliegen met als resultaat dat ze helemaal stilvallen de bocht(vooral de tragere situaties) door en in no time hun banden naar de filistijnen rijden . Als ze eenmaal de knop omdraaien en zien wat de chrono vertelt valt hun mond meestal open van verbazing .
Enne dat gaat evenzeer op voor 'n achtertrekker... het is zelfs veel moeilijker om met 'n voortrekker progressie te maken dan met 'n achtertrekker !
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Aernoudt
Guru
Guru

Re: RE: 2 December (Zolder) (nieuwe foto's pagina 4)

ma dec 11, 2006 11:28

...
Enne dat gaat evenzeer op voor 'n achterduwer... het is zelfs veel moeilijker om met 'n voortrekker progressie te maken dan met 'n achtertrekker !
Mischien is dat persoonlijk, maar met een FWD auto rijd ik na een paar rondjes al serieus hard rond: het opzoeken van de grens vind ik er veel makkelijker mee (tot de grens van de grip; over de grens vind ik een RWD makkelijker te corrigeren). Heb meerdere mensen gesproken die zelf (wedstrijd) race/rally ervaring hebben en zij bevestigden mij dat dat voor de meeste mensen geldt. Als ik met een nieuwe/andere auto rijdt, dan heb ik met FWD veel sneller de snelheid er in zitten ook...

Als je ook kijkt hoe de moderne FWD's de wielophanging hebben (qua constructie), dan kun je wel zien dat er veel progressie is geboekt. In de EVO van deze maand kwam de nieuwe Renault Megane (turbo) op de 2e plaats (voor oa. Z3 etc...), omdat dat apparaat er serieus hard mee gaat. Ze waren a. verbaasd en b. onder de indruk; die mannen van EVO rijden met aardig wat exotisch materiaal rond, dus dat zegt best wel wat.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Terug naar “Evenementen”