Een greep uit persoonlijke ervaring met checks die je kan doen:
Check je pluscontacten van je computer, massapunten etc. loszittende draden op je pluspool geven dit effect. Loszittende / slechte motormassa wil ook tot ellende leiden.
Check benzinedruk, dus fris fliter, en voltage op je benzinepomp (
HET vaak doorbrandende stekkertje). Trek wellicht een extra draad naar je benzinepomp en schakel die met een relais, dit kan je zo doen ter test met een tijdelijk draadje rechtstreeks en dan even een rondje rijden.
Slecht contactslot kan ook tot problemen leiden. Met een paar draadjes op de stekker kan je dit ook uitsluiten.
Maarrrr..... In het ergste geval (hier lijkt het wel op ivm warme motor): versleten axiaallagers krukas, je hebt een soort vroege toerenbegrenzer rond de 4000-5000 met prima trekkracht totdat het gebeurt, en vooral bij warme olio.
Je krukas gaat slingeren, waardoor je BDP sensor geen duidelijke puls meer pakt van de tandkrans, en dus ECU de boel uit zet totdat er weer een goed signaal binnenkomt.
Zoals beschreven kan je proberen om de sensor iets dichter bij het wiel te plaatsen wat mogelijkerwijs de speling iets opvangt waardoor het effect minder snel optreedt.
Echter de oplossing is een lagerwissel. Is je blok en je auto fris dan kan het best de moeite waard zijn, zeker als je je tot de krukaslagers kan beperken bij de reparatie.
Ik heb ooit een quote van €1000 gehad voor deze reparatie, dus op de schaal van 75 een kleine beurt
Succes!
Groet, Pieter