Je moet helemaal zelf weten dat je geen gordel aan doet, behalve als:
- iemand anders jouw troep uit een auto moet knippen/peuteren/schrapen als je ergens tegenop geklapt bent.
- je bij iemand anders in de auto zit en jouw "meatbag" tegen iemand anders aan klapt en die persoon daar letsel aan over houdt.
- anderen mee moeten betalen aan jouw rolstoel en verzorgingstehuis.
Erg kort door de bocht. Kijk eens wat je als automobilist / motorrijder aan heffingen kwijt bent om mobiel te kunnen zijn. Ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat een autogordel een toegevoegde waarde heeft bij ongevallen.
Maar kom mij niet aan met extra te maken kosten voor het feit dat ik mijn gordel niet draag. Parachutespringen, paardrijden, motorrijden, voetballen, bergbeklimmen ballonvaren en zo kan ik nog wel even doorgaan, zijn toch ook legaal?
Nog nooit gehoord dat een parachutist de rekening kreeg voor zijn mislukte landing.
On-topic: Bovendien, zou de gordel zin hebben in een auto van pakweg 40 jaar oud?
Helaas gelden twee van de drie eigenlijk bij elke klap die jij maakt boven de 40-60 km/h (conservatieve inschatting, bij 30 km/h kan je ook al behoorlijk in de kreukels liggen). Dan kan je nog zeggen dat jij als god rijdt en nooit een ongeluk hebt, maar die dronken petmans die ineens voor je opdoemt en die jij niet meer kan ontwijken, gaat ook voor een rotklap zorgen. Je hebt niet alleen jezelf, maar ook anderen met de gevolgen van het niet dragen van die gordel..
Allemaal waar, no guts no glory. Als je helemaal ongeschonden wil blijven kun je jezelf nooit verplaatsen. Bij verkeersbewegingen horen helaas ook ongelukken. Dat mensen de gevolgen daarvan willen beperken is
logisch, maar mij verplichten een gordel te dragen terwijl diezelfde wetgever motorrijden uberhaubt toestaat is voor mij onlogisch en scheef....
Dat alles staat los van mijn rijvaardigheid, de wet klopt niet op dat punt. Ik rijdt inderdaad hetzelfde als god zelf....
Mensen die bij mij in de auto stappen moeten hun gordel netjes omdoen, of mogen lopen. Als mensen in een auto waar ik in stap geen gordel om doen, stap ik uit. Als er losse zware zooi (bowlingballen, vleesbijlen en dergelijke) in de auto ligt, stap ik uit. Ik heb net iets te veel ongelukken en testfilmpjes gezien en meegemaakt om hier nonchelant over te kunnen doen.
Dat is jouw vrije keuze, prima. Ik respecteer ieders keuze op dit punt.
Ik onderschat de gevolgen van een aanrijding zeker niet. Maar altijd maar weer uitgaan van het ergste maakt me somber, daar doe ik niet aan mee. We zien wel.
Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.
Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....
.