Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Oliedruk en temp.meters in een 33

do jun 22, 2006 16:29

@Rees-Cees:
Siet aber gut aus!!!

Heeft iemand misschien een schema van het oliesysteem, dan kan ik de uitleg over de splitsing voor de krukas beter volgen! Daarnaast begrijp ik nie wat nu de voordelen/ nadelen zijn van het meten van de olietemp op druk en atmosferisch?

Als je zo een sensor plaatst (ik heb hem in de kast klaar liggen), stroomt de olie er dan met een noodgang uit of drupt het een beetje?

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Oliedruk en temp.meters in een 33

do jun 22, 2006 16:34

Als je zo een sensor plaatst (ik heb hem in de kast klaar liggen), stroomt de olie er dan met een noodgang uit of drupt het een beetje?
Bakje of krant eronder, Schroeven, peilen en gaan :!:
Kunt m ook op terrein van de plaatselijke Gamma monteren, weet je zeker dat je niet vlekt op je oprit :lol:

Speeder

do jun 22, 2006 16:49

Afbeelding

boven op het blok meet ik analoog mijn oliedruk. bij het filter digitaal voor mijn datalog systeem.

op de ene of de andere plaats meten maakt niets uit. je meet namelijk op beide plaatsen na de pomp en na het filter op de plaats in de olieleiding waar er nog geen splitsing is naar de krukas.

olie temp aan de onderkant in het carter op een plaats waar er geen stenen bij kunnen :wink:

NB veel auto's meten de temp gewoon in het carter (164 bijvoorbeeld), kan zelfs op de pijlstok.

Water temp meet ik op de thermostaat (zie de sensor) en op het linker inlaatstuk waar normaal ook de water temp meting gedaan wordt.
Oke, de oliedruksensor plaats ik dan gewoon bij mijn oliefilter. Dan moet ik voor de olietemperatuur mijn carterpan dus een keer los halen en daar een moer in lassen. Ik neem aan dat jij dat zo ook gedaan hebt? Kan je me trouwens is wat meer uitleggen over die oliekanalen van mijn 1.4IE blokje? Hoe splits zich dat op en hoe verloopt dat verder?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do jun 22, 2006 17:15

Daar ben ik ook wel geinteresseerd in!

"Alles over het oliesysteem, maar je nooit durfde te vragen" :D

Rees-Cees

do jun 22, 2006 20:52

Oliehuishouding bij een boxer:

Vanuit het carter wordt de olie via een olie pomp naar het filter gepompt (de pomp wordt door de krukas aangedreven).

De olie die via het filter gepompd wordt gaat naar een gallerij boven in het blok (de verdikking waarook de moer of oliedruksensor zit).

Vanuit deze gallerij wordt de olie over de krukas geperst naar de lagers.

Tevens is er een splitsing naar de koppen om daar de kleppen (hydrolisch of mechanisch te smeren)

De krukas heeft de smering over 3 hoofdlagers.

1 voor de 1e cylinder, 1 voor de 2e en 3e cylinder en 1 voor de 4e cylinder.

In de krukas moet dus 1 oliekanaal 2 drijfstangen van olie voorzien (dat is dus het kritische punt van de boxer motoren).

De olie komt uiteindelijk weer in het carter en alles begint weer opnieuw.

een plaatje hiervan staat wel in de vraagbaak.

Speeder

do jun 22, 2006 20:59

Vanuit het carter wordt de olie via een olie pomp naar het filter gepompt (de pomp wordt door de krukas aangedreven).

De olie die via het filter gepompd wordt gaat naar een gallerij boven in het blok (de verdikking waarook de moer of oliedruksensor zit).

Tevens is er een splitsing naar de koppen om daar de kleppen (hydrolisch of mechanisch te smeren)

In de krukas moet dus 1 oliekanaal 2 drijfstangen van olie voorzien (dat is dus het kritische punt van de boxer motoren).

Precies wat ik wilde weten! Duidelijke uitleg Rees-Cees :wink:
Nu is mijn volgende vraag direct, waarom mag ik de olietemperatuur niet bovenop in de gallerij meten? Als ik de temperatuur in het carter meet, meet ik natuurlijk olie die deels door rijwind gekoeld word. Als ik temperatuur in de gallerij meet, meet ik olie die uit het carter omhoog gepompt word. Het enige verschil is dat die olie misschien weer wat afgekoeld kan zijn, maar ook onder druk staat en dus wel weer wat in temperatuur stijgt.

Waarom mag je daar volgens jou dan niet meten?

Rees-Cees

do jun 22, 2006 22:07

Nu is mijn volgende vraag direct, waarom mag ik de olietemperatuur niet bovenop in de gallerij meten? Als ik de temperatuur in het carter meet, meet ik natuurlijk olie die deels door rijwind gekoeld word. Als ik temperatuur in de gallerij meet, meet ik olie die uit het carter omhoog gepompt word. Het enige verschil is dat die olie misschien weer wat afgekoeld kan zijn, maar ook onder druk staat en dus wel weer wat in temperatuur stijgt.

Heel simpel: in het carter meet je de temp van de olie die al door het blok geweest is dus daar meet je de temp na de krukas en de zuigers. Als de olie daar op temperatuur is dan is het hele blok op temperatuur.

Ik laat mijn reeser altijd op temperatuur komen door de motor 10 minuten te laten draaien (staionair 1500 toeren) dan is het water op 90 graden. Dan zet ik de motor uit en trekt de warmte door het blok heen. De motor is dan agaal warm en kan dan zwaar belast worden (tip van Andretti)

Als ik tijd heb zal ik een grafiek van mijn motor van een rondje Zandvoort laten zien.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do jun 22, 2006 22:28

Heel simpel: in het carter meet je de temp van de olie die al door het blok geweest is dus daar meet je de temp na de krukas en de zuigers. Als de olie daar op temperatuur is dan is het hele blok op temperatuur.
Dat was ook mijn idee, alleen dacht ik dat de olie vrij snel zou afkoelen door rijwind als deze in het carter terecht zou komen. Als ik jou zo volg valt dat blijkbaar reuze mee, weer wat geleerd!

Hoe vindt dat transport van de galerij naar de krukas eigenlijk plaats? Is het feit dat het middelste oliekanaal twee drijfstanglagers van olie moet voorzien dan de reden dat je boxermotoren rustig moet warmrijden?

Ik hoor wel eens dat boxermotoren hogere toerentallen aan zouden kunnen dan 4-lijn motoren. Is dat waar? En zo ja, heeft dat iets met dit topic te maken?

@Rees-Cees:
Leuke uitleg, het smeersysteem is mij altijd een beetje onduidelijk gebleven, tot net! :thumbs:

Rees-Cees

do jun 22, 2006 23:00

Dat was ook mijn idee, alleen dacht ik dat de olie vrij snel zou afkoelen door rijwind als deze in het carter terecht zou komen. Als ik jou zo volg valt dat blijkbaar reuze mee, weer wat geleerd!

Hoe vindt dat transport van de galerij naar de krukas eigenlijk plaats? Is het feit dat het middelste oliekanaal twee drijfstanglagers van olie moet voorzien dan de reden dat je boxermotoren rustig moet warmrijden?

Ik hoor wel eens dat boxermotoren hogere toerentallen aan zouden kunnen dan 4-lijn motoren. Is dat waar? En zo ja, heeft dat iets met dit topic te maken?

@Rees-Cees:
Leuke uitleg, het smeersysteem is mij altijd een beetje onduidelijk gebleven, tot net! :thumbs:
Kom een keer kijken, ik heb wel een blok open liggen dat legt makkelijker uit.

Het hoofd lager dat 2 drijfstang lagers van olie moet voorzien is idd de gevoelige plek van een boxer. Meestal ligt van één van de twee de lagers er uit.

Ik ben nu al meer dan 5 jaar bezig met boxers en heb nu eindelijk het lek boven voor de reesmotoren. Helaas wil ik niet zeggen wat ik allemaal gedaan heb om dat te bereiken (het is een heel scala aan modificaties). Zelfs Sakers (een sportscar met een Subaru boxer er in hebben deels de modificaties naar mijn idee :wink: ). Is misschien niet leuk maar het heeft mij veel tijd en geld gekost, vandaar. Voor straatmotoren met het juiste onderhoud op de juiste tijd heb je geen problemen overigens (gelukkig maar).

Dus wil je een naakt blok een keer zien PB me dan en kom een keer langs dan leg ik het één en ander wel een keer uit.

Mobster

vr jun 23, 2006 09:44

@Rees-Cees:
Kom een keer kijken, ik heb wel een blok open liggen dat legt makkelijker uit.

Het hoofd lager dat 2 drijfstang lagers van olie moet voorzien is idd de gevoelige plek van een boxer. Meestal ligt van één van de twee de lagers er uit.

Ik ben nu al meer dan 5 jaar bezig met boxers en heb nu eindelijk het lek boven voor de reesmotoren. Helaas wil ik niet zeggen wat ik allemaal gedaan heb om dat te bereiken (het is een heel scala aan modificaties). Zelfs Sakers (een sportscar met een Subaru boxer er in hebben deels de modificaties naar mijn idee :wink: ). Is misschien niet leuk maar het heeft mij veel tijd en geld gekost, vandaar. Voor straatmotoren met het juiste onderhoud op de juiste tijd heb je geen problemen overigens (gelukkig maar).

Dus wil je een naakt blok een keer zien PB me dan en kom een keer langs dan leg ik het één en ander wel een keer uit.

Weet je al hoe je die olie gekoeld krijgt? Anders weet ik nog wel wat.

Rees-Cees

vr jun 23, 2006 11:16

Weet je al hoe je die olie gekoeld krijgt? Anders weet ik nog wel wat.
Ik heb alle spullen liggen om de motorolie te koelen maar heb ze niet nodig met de huidige motor :lol: . En er zit gewoon erg goede olie in mijn motor die heel veel kan hebben (castrol TWS 10W60).

Gewoon alles van een Opel GSI gebruiken om te koelen, simpel en betrouwbaar.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 23, 2006 11:23

Kan oliekoelen voor een straatmotor schade opleveren? Kan me voorstellen dat de olie wel eens te koud zou kunnen worden waardoor de smerende eigenschappen minder goed tot zijn recht komen? Is dat zo, of maakt het geen bal uit?

@Rees-Cees: You have PB!

Speeder

vr jun 23, 2006 16:11

Ik laat mijn reeser altijd op temperatuur komen door de motor 10 minuten te laten draaien (staionair 1500 toeren) dan is het water op 90 graden. Dan zet ik de motor uit en trekt de warmte door het blok heen. De motor is dan agaal warm en kan dan zwaar belast worden (tip van Andretti)

Als ik tijd heb zal ik een grafiek van mijn motor van een rondje Zandvoort laten zien.
De olie uit de gallerij, is de olie die rechtstreeks uit het carter gepompt word via het oliefilter etc. Dat betekend dus dat deze olie altijd even warm, of zelfs iets kouder is dan de olie uit het carter. Warmer zal hij iig niet zijn lijkt mij. Dit betekend dat als je daar een olietemperatuursensor plaatst, je nooit te snel op het gas zal gaan. Als het motorblok eenmaal warm is, maakt het lijkt mij ook niet meer uit waar je de temperatuur meet, ofwel?

Rees-Cees

vr jun 23, 2006 18:44

Als het motorblok eenmaal warm is, maakt het lijkt mij ook niet meer uit waar je de temperatuur meet, ofwel?
nee, maakt niet uit. Maar waarom zou je in het "druk" gedeelte een meeting gaan doen? Geeft alleen maar extra kans op lekage door de druk die er op staat. Nogmaals de retour olie warm> blok op temperatuur :!:

De olie die ik gebruik is van dien kwaliteit dat de olie al een keer warm gestookt is (in de fabriek) en daarna gezeeft en voorzien van nieuwe aditieven om de maximale smering te houden. Je kunt ook van bijvoorbeeld Kendal dubbel gestookte olie kopen (deze olie is ook al een keer verhit) geschikt voor luchtgekoelde motoren zoals 2cv6 (Lomax) en kever.

Speeder

vr jun 23, 2006 19:00

Als het motorblok eenmaal warm is, maakt het lijkt mij ook niet meer uit waar je de temperatuur meet, ofwel?
nee, maakt niet uit. Maar waarom zou je in het "druk" gedeelte een meeting gaan doen? Geeft alleen maar extra kans op lekage door de druk die er op staat. Nogmaals de retour olie warm> blok op temperatuur :!:

De olie die ik gebruik is van dien kwaliteit dat de olie al een keer warm gestookt is (in de fabriek) en daarna gezeeft en voorzien van nieuwe aditieven om de maximale smering te houden. Je kunt ook van bijvoorbeeld Kendal dubbel gestookte olie kopen (deze olie is ook al een keer verhit) geschikt voor luchtgekoelde motoren zoals 2cv6 (Lomax) en kever.
Ik ben van plan Castrol GTX 10W40 te kopen. Voor zover ik weet is dit wel een goede halfsyntheet voor mijn 33 (normaal verkeer, geen circuitbak). Wat jij zegt is natuurlijk wel waar. De retourolie meet ik ook bovenop de galerij, wanneer die warm is is het oke. Wat betreft de lekkage heb jij wel weer gelijk. Aan de andere kant, normaal zit daar ook een sensor dus dat moet gewoon kunnen. Waar ik me meer zorgen om maak is dat 1 van de twee sensoren misschien kapot gaat en er dus troep in mun systeem komt. Moet ik me hier nog druk om maken of gaat dat nooit mis?

Terug naar “Algemene Technische vragen”