Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Re: RE: Spook aan boord van de 33SW (raar geluidje)

ma feb 14, 2005 22:12

@Dink, wat mij de laatste keer opviel was dat de verwarming afwisselend warme en koelere lucht de cabine inblies.... :shock: :shock:
Welnee, dat voelde alleen maar koud aan omdat bij jou het angstzweet uitbrak.... :biggrin:

Ik ga nu geen grote afstanden meer rijden voordat ik weet wat er is, hooguit een rit naar de garage.... :?

Huib
Guru
Guru

RE: Spook aan boord van de 33SW (raar geluidje)

ma feb 14, 2005 22:14

Ik ga voor de oplossing van Remco S.

Als ik het goed heb dan heb je een 1.5ie met jetronic. Die heeft een regelklepje voor de tankdampafzuiging, dat is oranje, ong 3 cm groot (met een paar slangetjes eraan) en het zit bij het linker voorscherm onder het expansievat.

Dit klepje veroorzaakte bij mijn 1.7ie ook een heel irritant gezoem. Heb het toen vervangen (kostte een kapitaal bij tuynder, weet niet meer precies maar ik dacht 60 piek) en het geluid was weg. Ik heb het klepje nog liggen (en geen 1.7 ie meer) dus als dit de oorzaak is kun je het wel overnemen.

Misschien eerst het klepje omwikkelen met tape om te kijken of het de veroorzaker is?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Dinky Boy
Miniaturista

ma feb 14, 2005 22:20

Ik ga meteen kijken....

Afbeelding

Dinky Boy
Miniaturista

ma feb 14, 2005 22:34

Mmmmmmm....

We zitten op het spoor, Huib!

Het oranje T-stuk trilt als een vibrator! De hele slangen handel trilt lekker mee, niet zichtbaar, wel voelbaar. Lostrekken van het slangetje dat loopt naar het kleine T-stukje boven de verdeler doet de toeren terugvallen.

Wrikken aan de andere slangetjes veroorzaakt het gesis.Vermoedelijk is dus dat tankdampafzuigregelklepje de boosdoener. Verklaart ook waarom Ravado de resonatie bij het LV-scherm hoorde.

Koelvloeistof staat wel erg laag (in expansievaatje), morgen even jerrycannetje halen en bijvullen.

Maar waaraan 'zie' ik nou dat dat regelklepje stuk is?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 14, 2005 22:36

Ik zou toch het koelsysteem even laten afpersen. Bijvullen moet een reden hebben. En niet met water, maar dat zal wel geen nieuws zijn.

Dinky Boy
Miniaturista

di feb 15, 2005 09:42

...snif... :cry:

Lijkt er op dat 't gebeurd is met 't blokkie. Reed vanmorgen naar de stalling om de 33 om te wisselen met de fiets om naar m'n werk te gaan. Liep op drie cilinders en even later dikke wolken zichtbaar in de achteruitkijkspiegel.

Wit/grijs. Toch een koppakking dus en daardoor een cilinder waarin het mengsel niet meer ontbrandt. Zelfs wat blauw? Moeilijk te zien.

Wat te doen nu..... :?: :roll:

[*pieker*]
Repareren? Kosten overstijgen waarde auto als ik het laat doen, denk ik.
Blok vervangen? Pfff... lijkt me leuke uitdaging, maar heb geen plek en gereedschap.
Andere Alfa? Iets anders is misschien ook wel weer eens leuk. Misschien zelfs een vreemdmerk dieseltje? Maak toch vrij veel kms laatste tijd....

[/*pieker*]

Luc33
Guru
Guru

di feb 15, 2005 09:53

Ja dat klepje inderdaad! Heb ik ook een keer gehad. Vreselijk irritant geluid. Ik ben ermee naar de A-garage gegaan. De man van het magazijn heeft zijn oor ten luister gelegd en wist het direct! Maar volgens mij was dat apparaatje juist helemaal niet zo duur. ( Of misschien wel elke prijs waard om van het geluid af te zijn :P )

Luc
33

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Spook aan boord van de 33SW (raar geluidje)

di feb 15, 2005 10:13

...snif... :cry:

Lijkt er op dat 't gebeurd is met 't blokkie. Reed vanmorgen naar de stalling om de 33 om te wisselen met de fiets om naar m'n werk te gaan. Liep op drie cilinders en even later dikke wolken zichtbaar in de achteruitkijkspiegel.

Wit/grijs. Toch een koppakking dus en daardoor een cilinder waarin het mengsel niet meer ontbrandt. Zelfs wat blauw? Moeilijk te zien.

Wat te doen nu..... :?: :roll:

[*pieker*]
Repareren? Kosten overstijgen waarde auto als ik het laat doen, denk ik.
Blok vervangen? Pfff... lijkt me leuke uitdaging, maar heb geen plek en gereedschap.
Andere Alfa? Iets anders is misschien ook wel weer eens leuk. Misschien zelfs een vreemdmerk dieseltje? Maak toch vrij veel kms laatste tijd....

[/*pieker*]
EERST ff diagnose stellen voordat de patien overleden is........ Ik kan zaterdag wel ff kijken. Koppakking vervangen kan altijd toch nog???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Luc33
Guru
Guru

di feb 15, 2005 10:21

Indien het je koppakkingen zijn......... Ik kan ook koppakkingen vervangen. Heb het al vaak genoeg gedaan. D-riemen doet mn pa ( ex.alfa monteur ) Mocht je interesse hebben dan hoor ik het. Nog mijn excuses voor het vorige bericht. Had niet goed gelezen.

Maar idd eerst diagnose stellen!

Luc
33

Dinky Boy
Miniaturista

di feb 15, 2005 10:26

Nou, de volgende overweging speelt mee:

Ik heb tot de dag van vandaag altijd met veel plezier in deze auto gereden, maar eerlijk gezegd is het wel een pechbak. Vorig jaar drukgroep en waterpomp vervangen. Hoofdkoppelingscilinderverhaal ken je. Toen de versnellingspook... Eerste jaar last gehad van de bevriezende luchtmassameter waar toen niemand raad mee wist. En nog tal van meer zaken. Het feit dat die andere achterspoiler en de veerpootbrug er nog steeds niet op zitten komt omdat ik het vertrouwen in deze auto mis en daardoor de prikkel om er echt mee aan de slag te gaan ontbreekt.
Kan het koppakking vervangen gewoon zien als leuk technisch leermoment. Maar daarna? Wat wordt het volgende? De middendemper is nu ook al hoorbaar lek...
Dus nog even wat hersengymnastiek.... ga ik tot probleem verklaren of tot uitdaging...?

Dinky Boy
Miniaturista

di feb 15, 2005 10:27

En ja, eerst diagnose uiteraard. :wink:

jantje toot

di feb 15, 2005 11:31

wat je nu allemaal hebt vervangen gaat niet meer kapot voorlopig hoop ik voor je en tja wat wil je ik zou gewoon reparen en blijven rijden als het niet te duur wordt al wat je nu zelf leert om te doen aan je eigen auto krijg je meer plezier om m te blijven rijden en bij te houden suc6 iniedergeval

mvg jan

Huib
Guru
Guru

di feb 15, 2005 12:19

balen van je koppakking!

Zeker omdat we net op de goede weg zaten met het gezoem.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Dinky Boy
Miniaturista

di feb 15, 2005 13:02

Wat ik me afvraag is of er een verband is tussen dat klepje en de koppakking (als dat inderdaad het probleem is, maar dat lijkt me gezien de lage stand van het koelvloeistofniveau en de wit/grijze wolken uit de uitlaat wel zo).

Wat is de functie van dat klepje? Is dat een terugslagklepje dat het vacuum in stand moet houden? Sluit alleen niet helemaal goed meer, waardoor het lekt en als het riet van een klarinet begint te trillen, zoiets? En bij hogere toerentallen wordt de onderdruk zo hoog (laag) dat hij wel goed dichttrekt?

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

di feb 15, 2005 13:08

Tjee Dink das minder.

Houdt het geluid echt op bij hogere toerentallen of hoor je het gewoon niet meer? Lijkt me toch sterk dat zo'n terugslagklepje een kapotte koppakking kan veroorzaken. Zit het echte probleem niet ergens anders?

Succes in ieder geval.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Terug naar “Algemene Technische vragen”