ebbr
Guru
Guru

Re: GTV6 2.5 Remprobleem

wo mei 28, 2025 10:17

Mijn 75 had dit ook, eerst sporadisch later steeds vaker.

Aanremmen voor een stoplicht: dan even door laten lopen richting de voorligger bij het stoplichten en nog een keer tot stilstand remmen....weg rem tot bijna op de bodem...schrik. :evil:

Bij mij was de hoofdremcilinder vervangen toch de oplossing ondanks dat deze niet leek te lekken.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

MichelVe
Junior Member
Junior Member

ma jun 30, 2025 17:19

Het was de master brake cilinder.

Ik heb deze nu vervangen door een originele ATE. De oude was zilverkleurig en van het type dat OKP ook verkoopt maar aan de helft van de prijs van de ATE.

Mijn wagen heeft 80k kms en is dus nu aan zijn derde master brake. Ik ga ervan uit dat de eerste origineel ATE was de tweede was aftermarket. Dus lijkt het erop dat de ATE even slecht is als de aftermarket.

Bij de defecte zag ik geen enkel probleem. Geen lekken, geen lucht geen rubbers die vergaan waren, geen krassen of groeven in de cilinder en cilinder travel was perfect. Dwz dat het probleem volledig binnenin zat.

Performa
Guru
Guru

di jul 01, 2025 23:42

Dus een rempomp die na 40jaar 3 keer vervangen is gemoeten is slechte kwaliteit? Heeft vermoedelijk meer met het vergaan van rubber te maken, periodes van stilstand, en te weinig verversen van remolie.
Of verwacht je ook dat die op de nog originele Pirelli cinturatos staat?
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 02, 2025 16:15

Zelf heb ik weleens gehad dat de vloeistof zo oud was dat hij op de een of andere manier dunner was geworden. Trapte je af en toe ineens door de koppeling heen. Nieuwe vloeistof werkte het weer prima.

Bij het vervangen van de remvloeistof hadden ze waarschijnlijk nooit de koppelings vloeistof meegenomen..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

MichelVe
Junior Member
Junior Member

wo jul 02, 2025 19:55

Dus een rempomp die na 40jaar 3 keer vervangen is gemoeten is slechte kwaliteit? Heeft vermoedelijk meer met het vergaan van rubber te maken, periodes van stilstand, en te weinig verversen van remolie.
Of verwacht je ook dat die op de nog originele Pirelli cinturatos staat?
Ja dat is een kwaliteitsprobleem. 3 hoofdremcilinders op 80kms is abnormaal. Dit is een Portuguese auto met volledige onderhoudshistoriek. Uitzonderlijk onderhouden. De remolie die ik eruit haalde was perfect. Mocht dit lekken aan de piston of de remkoppelingen dan kan je externe oorzaken vinden om goed te praten, maar hier zat het defect in de cilinder zelf zonder enig uiterlijk kenmerk. Dat is zonder twijfel slechte machining van de sleeve of piston intern.
Ik heb net hetzelfde gehad met een nieuwe waterpomp. Na 2 dagen een lek aan de vriesplug. Simpelweg slechte machining en nul kwaliteitscontrole.

Terug naar “Algemene Technische vragen”