Hoi,
Bij mijn Super trillen zowel bij de toerenteller als bij de snelheidsmeter de naalden lichtjes en maakt (met name de toerenteller) de eerste paar km's van een rit een schurend geluid. Na dit ongeveer een half jaar genegeerd te hebben (inclusief mijn vakantie van vorige week) is ergens in de vogezen toch de conclusie gekomen dat ik er toch eens iets aan moet doen..).
Even in de zoekfunctie gebruikt maar toch nog een paar vragen:
Voordat ik de kabels vervang wil ik eerst de grote smeer truuk proberen.
- Hoe "olie" ik de kabels zodaning dat de olie ook over de volle lengte in de binnekabel komt?
- Welke (soort, niet merk) olie is het beste geschikt hiervoor?
Daarnaast ben ik erachter gekomen dat mijn toerenteller ongeveer 8 tot 10% te veel aangeeft (gecontroleerd via de ontstekings afstellamp). Waar kan dit aan liggen?
Thanks,
Thom
Een "tellerman" heeft me op het hart gedrukt NOOIT maar dan ook NOOIT een kabel te smeren met olie....
De olie werkt zich omhoog door de pompende werking van de binnenkabel tov de buitenkabel en komt zo uiteindelijk terecht in de teller en olie is dodelijk voor de teller!
Meestal komen de geluiden van de te krappe bochten in het kabeltraject dus dat is je eerste missie.. de kabels zo soepel mogelijk door de auto te laten lopen.
Als je persee wilt smeren, dan de kabel losmaken, binnenkabel eruit trekken goed schoonmaken en met de hand met een multipurpose vet invetten (spaarzaam! anders zelfde effect als met olie!). Je kunt hem dan ook mooi controlleren op slijtplekken. Indien beschadigd / versleten, dan gewoon vervangen (kosten je de kop niet).
Een teller die afwijkt moet geijkt gaan worden. 105 tellers zijn simpel. Een afwijking is in 99% van de gevallen een kwestie van een te sterke of te zwakke magneet dus die moet opgesterkt of verzwakt worden. Een specialisten klusje. Een specialist kan ook precies bepalen hoeveel ie afwijkt.
Dus dat is teller uitbouwen (simpel) en naar de specialist ermee.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...